בריאות ותזונה

פיתוח ישראלי עוצר את ההתקדמות של סרטן המוח

הקסדה החשמלית, פרי פיתוח ישראלי, חוסמת את הסרטן לא מתוך הגוף, אלא מחוצה לו, באמצעות שדה חשמלי שמונע מן התאים הסרטניים שבמוח להתרבות. האם מדובר בפריצת דרך גם לסוגי סרטן אחרים?

  • י"א סיון התשע"ז
(צילום: יח"צ)(צילום: יח"צ)
אא

סרטן המוח גליובלסטומה הוא סרטן המוח הראשוני הנפוץ ביותר, וגם האגרסיבי ביותר. מדובר בגידול שמתפשט במהירות במוח, וגורם למוות בתוך כ-3-4 חודשים. הטיפולים הרגילים שניתנים למחלה הם שילוב של ניתוח להסרת הגידול, הקרנות וכימותרפיה בכדורים, אך הם מאריכים את חייהם של המטופלים בכחודשיים בלבד, בממוצע.

טכנולוגיה חדשנית, פרי פיתוח ישראלי, שהוצגה בכנס השנתי של הפדרציה העולמית לנוירו-אונקולוגיה בשוויץ, מציגה טיפול באמצעות שדה חשמלי, אשר מאריך את חייהם של המטופלים ולמעשה מונע מן התאים הסרטניים להתרבות. עד כה, כ-5000 חולים בעולם כבר טופלו בשיטה החדשנית.

ד"ר רחל גרוסמן, סגנית מנהל המערך הנוירוכירורגי בבית החולים איכילוב, מסבירה כי עד היום, היתה אפשרות מוגבלת מאד להאריך את חייהם של החולים במחלה. זאת משום שלמוח ישנו "מחסום דם-מוח" אשר מגן על המוח מפני זיהומים, אך גם לא מאפשר לחלקים רבים של התרופות להגיע אל המוח. בנוסף, מדובר בסרטן שנוטה לחזור שוב ושוב, והשונות הגנטית שלו גבוהה – הוא מפתח עמידות במהירות כנגד סוגים שונים של טיפולים. לכן, עד כה הגיע הטיפול בגליובלסטומה למבוי סתום. אך הטכנולוגיה החדשה, פרי פיתוחו של פרופסור יורם פלטי, תוקפת את המחלה מכיוון אחר לחלוטין.

הקסדה שפיתח פרופסור פלטי מייצרת שדה חשמלי, אשר מונע מן התאים הסרטניים את השלמת תהליך החלוקה שלהם, כלומר, הם אינם יכולים לצמוח תחת השדה החשמלי. במקביל, השדה החשמלי אינו מזיק לרקמות האחרות במוח ואינו מפריע לפעילות התקינה שלו. כבר כעת, אומר ד"ר אילון קירסון – מנהל מדעי ואחראי מחקר ופיתוח בחברת "נובוקור", המפתחת את הטכנולוגיה החדשה, "אופטון", מספר החולים שחיים יותר משנתיים מאז שאובחנו במחלה עלה מ-30% ל-45%. על פי הבדיקות, כבר ברור שחולים רבים יוכלו לחיות עם המחלה גם 5 שנים ויותר. הטכנולוגיה החדשה הביאה למצב שלא כל מי שחולה במחלה, גם מת ממנה.

הקסדה אשר יוצרת את השדה החשמלי פועלת באמצעות בטריות, והשימוש בה חייב להיות רציף – משום שכאשר היא כבויה, השדה החשמלי מתבטל, והתאים הסרטניים יכולים לחזור ולהתפתח. כיום, המכשיר שוקל 1.4 ק"ג, ומתחבר אל הראש באמצעות חוטים ואלקטרודות. הטיפול הוא מקומי, ולכן גם תופעות הלוואי שלו מקומיות בלבד – ולרוב נוצר רק גירוי בעור כתוצאה מן השימוש באלקטרודות. המכשיר, אמנם, גלוי לעין באופן בולט – אך המטופלים משתמשים בכובעים או במטפחות ראש על מנת להסתיר אותו. מלבד שחייה, ניתן לבצע כל פעולה שהיא עם המכשיר, אשר נשמר בתיק נשיאה קטן ונוח. ניתן לשאת את המכשיר בכל שעות היום, ומומלץ להשתמש בו לפחות 18 שעות ביממה. פעמיים בשבוע יש להחליף את האלקטרודות המתחברות לראש, דבר שנעשה על ידי המטופלים באופן עצמאי. בהזדמנות זו של ההחלפה, יכולים המטופלים לחפוף את הראש.

השימוש בקסדה מאושר ע"י ה-FDA, והחברה מספקת סיוע טכנולוגי בכל שעות היממה. לאחרונה, נכנס השימוש בטכנולוגיה גם לארץ. הקסדה, אמנם, עדיין אינה כלולה בסל הבריאות, אך חלק מן הביטוחים הפרטיים מכירים בה.

 

איכות חיים למטופלים

הטיפול הייחודי הזה נראה מעט מוזר להרבה מאד חולים. ישנו גם קושי רגשי בשימוש בה, משום שמדובר, למעשה, בחשיפה חיצונית של העובדה שהם לוקים בסרטן. עם זאת, היתרונות הרבים של הקסדה משכנעים את מרבית המטופלים. ד"ר גרוסמן מדווחת כי מטופלים בקסדה שמלאו שאלוני איכות חיים, דווחו על איכות חיים טובה יותר – למרות הסרבול המסוים שגורמת הקסדה. הטיפול הזה מאפשר לאנשים שחולים במחלה קשה מאד – ליהנות מאיכות חיים טובה מאד, ללא פגיעה נוירולוגית שנלווית לטיפולים אחרים.

כעת, נבדקת האפשרות של שימוש בקסדה על סוגי סרטן אחרים. ואכן, ניסויים קליניים ראשונים שבוצעו בתחום הביאו לתוצאות טובות בסוגים נוספים של סרטן, כמו סרטן הלבלב, הריאות, השחלות ועוד. תחום נוסף שנמצא בפיתוח הוא הניסיון להפוך את המכשיר עצמו לקטן יותר וקל יותר לנשיאה. המדענים מנסים גם להפוך את השימוש בקסדה למניעתי, לסוגים שונים של המחלה.

תגיות:קסטהפיתוחסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה