בריאות ותזונה

כל מה שאתם יכולים לעשות כדי להגן על עצמכם מאלצהיימר בגיל הזקנה

גם אם ירשתם גנים גרועים, מסתבר, לא מוכרח שתחלו באלצהיימר. מדענית המוח ליזה ג'נובה מסבירה מה אנחנו יכולים לעשות – בגיל צעיר וגם בגיל מבוגר – כדי לשמור על היכולות הקוגניטיביות שלנו

  • ד' סיון התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולם רוצים להאריך ימים, אבל אף אחד לא רוצה למצוא את עצמו בגיל שמונים עם הכרה לא צלולה בגלל מחלת אלצהיימר. אבל האם יש צעדים שאנחנו יכולים לנקוט כדי לשמור על היכולות הקוגניטיביות שלנו גם בגיל מבוגר?

כן, אומרת ליזה ג'נובה, מדענית מוח שמרצה ברחבי העולם על אלצהיימר. בהרצאה שנתנה לאחרונה בכנס TED הסבירה ג'נובה מדוע נגרמת מחלת  האלצהיימר – ואיך להינצל ממנה.

מחלת אלצהיימר נוצרת כתוצאה ממצבורי של עמילואיד בטא בין הסינפסות במוח. עמילואיד בטא מצטבר כל חיינו, אבל כשהוא מגיע לנקודת גובה קריטית מסוימת, מתפתחת מחלת אלצהיימר.

חלק מהנטייה לפתח מחלת אלצהיימר תלויה בגנים, שעליהם אין לנו שליטה. אולם, אומרת ג'נובה, מחקרים מוכיחים כי גם אנשים שירשו גנים המציבים אותם בסיכון גבוה לאלצהיימר, לאו בהכרח ילקו באלצהיימר.

על אילו גורמים הקשורים לאלצהיימר יש לנו שליטה?

ראשית – שינה. שינה עמוקה מבצעת 'ניקוי' למוח, אומרת ג'נובה. אנשים שסובלים מחוסר שינה מתמשך בונים את רבדי העמילואיד במוח, שהם הדרך למחלת אלצהיימר. בנוסף, השמנת יתר, סוכרת, כולסטרול גבוה ולחץ דם גבוה מעלים כולם את הסיכון לאלצהיימר.

ויש דברי שמגנים: פעילות אירובית ותזונה ים תיכונית מועילים שניהם לבריאות המוח ומפחיתים את הסיכון לאלצהיימר.

אבל גם אם אתם בני 65 ולא עשיתם כלום עד היום כדי למנוע התפתחות של אלצהיימר, אומרת ג'נובה, מחקרים מוכיחים כי יאש אנשים שהמו שלהם מראה את כל סימני הנזק של מחלת האלצהיימר, מבלי שהתפקוד שלהם נפגע כמלא הנימה. איך זה ייתכן? לאנשים הללו יש רזרבה של סינפסות. אלצהיימר אמנם גורם להרס סינפסות – אבל כל חיינו אנחנו מגדלים סינפסות חדשות כאשר אנחנו לומדים משהו חדש. אנשים עם יותר השכלה, אנשים שממשיכים לאתגר את עצמם אינטלקטואלית כל חייהם – הם אנשים שיש להם גיבוי רב לדיסק במוח, וכך היכולות הקוגניטיביות שלהם לא יפגעו גם אם יש מצבורים של עמילואיד בטא במוחם.

"סתם לעשות תשבצים לא מספיק" מזהירה ג'נובה. "מה שאתם צריכים לעשות זה ללמוד שפה חדשה, להכיר חברים חדשים, לשמוע הרצאה חדשה".

ויש לה גם מילה מסכמת לאלה שכבר אחרו את הרכבת וחלו באלצהיימר.

"הניסיון שלי עם חולי אלצהיימר רבים מלמד שלושה דברים: 1. דיאגנוזה של אלצהיימר אין פירושה שתמותו מחר – המשיכו לחיות! 2. הזיכרון הרגשי שלכם לא נפגע 3. אתם יותר ממה שאתם זוכרים!"

תגיות:אלצהיימרזקנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה