5 דקות תורה ביום

לשון הרע: לנקות את האבק מהמילים

דבר תורה יומי מפי הרב רונן חזיזה, במסגרת "לפחות 5 דקות תורה ביום". שבת, ב' סיון (27 במאי)

אא

א. אָבָק הוּא דָבָר מוּעָט וְכִמְעַט שֶׁאֵינוֹ מַמָּשִׁי - אוּלָם תּוֹפֵס מָקוֹם נִכְבָּד בְּחַיֵּינוּ. לְדֻגְמָא: כְּשֶׁנּוֹפֵל חֹמֶר רָעִיל עַל הָרִצְפָּה מִלְּבַד הַדְּאָגָה לְהָרִימוֹ וּלְסַלְּקוֹ, דּוֹאֲגִים גַּם לְטַאטֵא אֶת הָרִצְפָּה שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר אֲפִילוּ אָבָק. כְּשֶׁאִשָּׁה מְנַקָּה אֶת הַבַּיִת הִיא אֵינָהּ מְרִימָה רַק אֶת הַלִּכְלוּכִים הַגְּדוֹלִים, עִיקַּר עֲבוֹדָתָהּ וְטִרְחָתָהּ הִיא לְנַקּוֹת אֶת הָאָבָק מִכָּל הַפִּנּוֹת וְהַמַּדָּפִים. וְאִם כָּךְ אָנוּ עוֹשִׂים בְּלִכְלוּכִים גַּשְׁמִיִּים - וַדַּאי שֶׁצְּרִיכִים לַעֲשׂוֹת כָּךְ גַּם בְּיַחַס לְלִכְלוּכִים רוּחָנִיִּים.

ב. לָשׁוֹן הָרַע הוּא כָל כָּךְ חֲמוּר, שֶׁלֹּא רַק דִּבְרֵי גְּנַאי מְפֹרָשִׁים אָסוּר לוֹמַר, אֶלָּא גַם "אָבָק לָשׁוֹן הָרַע אָסוּר".

ג. מַהוּ "אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע"? דָּבָר שֶׁהוּא כְשֶׁלְּעַצְמוֹ אֵינוֹ גְנַאי אֲבָל נִתָּן לְהָבִין מִמֶּנּוּ גְנַאי עַל הַשֵּׁנִי. כְּגוֹן: "אִשְׁתִּי, אֲנִי מַעֲדִיף לֹא לְדַבֵּר עַל הַהוֹרִים שֶׁלָּךְ, אֲנִי לֹא רוֹצֶה לְהִכָּשֵׁל בְּלָשׁוֹן הָרַע"... לִכְאוֹרָה הוּא לֹא דִבֵּר עֲלֵיהֶם - אֲבָל יֵשׁ בָּזֶה אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע וְאָסוּר לוֹמַר זֹאת. אוֹ: "מֹשֶׁה מְאֹד הִשְׁתַּנָּה בַזְּמַן הָאַחֲרוֹן", כְּשֶׁהַדָּבָר מִתְיַחֵס לְשִׁנּוּי לְרָעָה - אָסוּר לוֹמַר זֹאת.

ד. פְּעָמִים שֶׁאָדָם מְשַׁבֵּחַ מִישֶׁהוּ וְעוֹבֵר בְּכָךְ עַל אִיסּוּר אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע. כֵּיצַד? אִם יֵשׁ שְׁנֵי אֲנָשִׁים שֶׁלֹּא מַמָּשׁ חֲבֵרִים (בִּלְשׁוֹן הַמְעָטָה), וּמְשַׁבְּחִים אֶת הָאֶחָד בִּפְנֵי הַשֵּׁנִי – זֶה נִקְרָא אֲבַק לָשׁוֹן הָרַע. מַדּוּעַ? כִּי אֲפִילוּ שֶׁהַשֵּׁנִי יְהַנְהֵן בְּרֹאשׁוֹ בַהַתְחָלָה הוּא מִיָּד יוֹסִיף: "כֵּן, אֲבָל..."

ה. בִּכְלָל, צָרִיךְ לָדַעַת שֶׁאֲנָשִׁים לֹא אוֹהֲבִים לִשְׁמוֹעַ יוֹתֵר מִדָּי שְׁבָחִים עַל אֲחֵרִים. וְלָכֵן, אִם תְּפַרְגֵּן וְתֹאמַר: "דָּוִד הוּא בָחוּר מְיֻחָד, אֲנִי מְאֹד אוֹהֵב אוֹתוֹ, הוּא אַף פַּעַם לֹא יְשַׁקֵּר, וְתָמִיד יִהְיֶה נֶאֱמָן, אֵין אֲנָשִׁים כָּאֵלוּ בַדּוֹר הַזֶּה, מַמָּשׁ מְיֻחָד.." בְּאֵיזֶהוּ שָׁלָב מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ אוֹתְךָ יַגִּיד: "כֵּן, מַמָּשׁ בָּחוּר מְיֻחָד, אֲבָל אַתָּה יוֹדֵעַ יֵשׁ גְּבוּל לְכָל דָּבָר, גַּם הוּא בֶן-אָדָם וְגַם לַטּוּב לֵב שֶׁלּוֹ יֵשׁ גְּבוּלוֹת וְכוּ'.."

 

רַעֲיוֹן מִפָּרָשַׁת הַשָּׁבוּעַ

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי"

לָמָּה נִתְּנָה הַתּוֹרָה דַוְקָא בַמִּדְבָּר? שָׁאֲלוּ פַעַם אֶת אֶחָד הָרַבָּנִים: אָנוּ רוֹאִים תּוֹפָעָה מוּזָרָה, אֲנָשִׁים רַבִּים שֶׁקּוֹרֶה לָהֶם אָסוֹן ל"ע, וְהֵם נֶאֱלָצִים לָשֶׁבֶת שִׁבְעָה, לְאַחַר הַשִּׁבְעָה הֵם מִתְעוֹרְרִים וְשָׁבִים בִּתְשׁוּבָה. מַדּוּעַ? הַאִם זֶה בִגְלַל שֶׁהֵם מוֹצְאִים מִפְלָט וְנֶחָמָה בַחֲזָרָה בִתְשׁוּבָה? הָרַב הֵשִׁיב: רֵאשִׁית, כַּמּוּבָן שֶׁהַנֶּחָמָה הָאֲמִתִּית נִמְצֵאת רַק אֵצֶל בּוֹרֵא עוֹלָם, שֶׁאֵלָיו מַגִּיעוֹת כָּל הַנְּשָׁמוֹת וְהוּא עָתִיד לְהַחְיוֹתָם. אוּלָם, הַהִתְעוֹרְרוּת שֶׁל הָאֲנָשִׁים אֵינָהּ רַק בִּגְלַל זֶה. אֶלָּא, כָּל יְהוּדִי בְעֶצֶם רוֹצֶה וּמְעֻנְיָן לָשׁוּב לְאָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם, אֲפִילוּ יְהוּדִי הָרָחוֹק בְּיוֹתֵר. אֶלָּא, שֶׁטִּרְדּוֹת הַחַיִּים מַפְרִיעוֹת לוֹ לִלְמוֹד תּוֹרָה וְ"לִטְעֹם" מֵהָאֱמוּנָה הַטְּהוֹרָה וְהַמְּתוּקָה בֶאֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל. אוּלָם, כְּשֶׁלְּצַעֲרֵנוּ קוֹרֶה אָסוֹן, וַאֲנָשִׁים יוֹשְׁבִים שִׁבְעָה - לֹא הוֹלְכִים לַעֲבוֹדָה, לֹא מִסְתּוֹבְבִים בָּעִיר לַעֲשׂוֹת קְנִיּוֹת, אֶלָּא יוֹשְׁבִים שִׁבְעָה יָמִים וְשׁוֹמְעִים דִּבְרֵי תּוֹרָה, וּמִתְפַּלְלִים וְאוֹמְרִים קַדִּישׁ - אָז הַנְּשָׁמָה לְבַד מִתְעוֹרֶרֶת וְחוֹזֶרֶת בְּאַהֲבָה לְאָבִינוּ שֶׁבַּשָּׁמַיִם.

שְׁלֹמֹה הַמֶּלֶךְ אָמַר (קֹהֶלֶת ב', יד'): "הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ", כְּלוֹמַר: אָדָם חָכָם מִסְתַּכֵּל עַל הַמְּצִיאוּת לִפְנֵי שֶׁקּוֹרֶה מַשֶּׁהוּ. וְלָכֵן, לֹא צָרִיךְ לְחַכּוֹת חָלִילָה לְמַצָּב בּוֹ הָאָדָם נֶאֱלָץ לְהַפְסִיק אֶת הָרִיצָה אַחֲרֵי הָעוֹלָם הַזֶּה מֵחֲמַת מַחֲלוֹת אוֹ אֵבֶל וְכַדּוֹמֶה, אֶלָּא, אֶפְשָׁר לִזּוֹם יָמִים כָּאֵלוּ, לָלֶכֶת בְּכֵיף לְשִׁיעוּר תּוֹרָה, וַהֲכִי חָשׁוּב שֶׁבְּאוֹתָם רְגָעִים - מַכְשִׁיר הַפֶּלֶאפוֹן יִהְיֶה מְכֻבֶּה, וְכָל עִנְיְנֵי הָעוֹלָם הַזֶּה יָזוּזוּ הַצִּדָּה וְאָז מַרְגִּישִׁים שֶׁהַנְּשָׁמָה מִתְעוֹרֶרֶת. וְזוֹ הַתְּשׁוּבָה לָמָּה הַתּוֹרָה נִתְּנָה בַמִּדְבָּר? בַּמִּדְבָּר - אֵין עִם מָה לְהִתְעַסֵּק, אֵין קְלִיטָה לַפֶּלֶאפוֹנִים, אֵין חֲנֻיּוֹת, סִדּוּרִים, מְכוֹנִיּוֹת, שָׁם - לֹא מְמַהֲרִים... יֵשׁ אַרְבָּעִים שָׁנָה לְהִסְתּוֹבֵב, מֹשֶׁה רַבֵּנוּ מְלַמֵּד תּוֹרָה, מַיִם מִבְּאֵרָהּ שֶׁל מִרְיָם, לֶחֶם מֵהַשָּׁמַיִם.. בְּקִצּוּר - מְנֻתָּקִים מֵהָעוֹלָם - רַק כָּךְ מַרְגִּישִׁים אֶת מְתִיקוּת הַתּוֹרָה וְלֹא עוֹזְבִים אוֹתָהּ לְעוֹלָמִים. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי!

להזמנת סדרת החוברות "5 דקות תורה" חייגו 050-4141040

הידברות נותנת הזדמנות של פעם בשנה, לחתום על שותפות בכל זכויות הידברות והגאון הרב זמיר כהן לשנת תשפ"ה בזיכוי הרבים הגדול בעולם. לחצו כאן >>> או חייגו: 073-222-12-12
 

תגיות:לשון הרע5 דקות תורה ביום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה