איה קרמרמן

איה קרמרמן: "בורא העולם ברא את השסק הזה לכבוד הבן שלי, לכבוד השבת, לכבוד הברכה"

קחו את העושר מהירקן, והכניסו את הכול לקערת צבעי הקשת וסידרו בצורה הכי מגרה את העין. אין סוף ליופי, וכשעושים זאת נכון מקבלים בריאות מושלמת בקערה. איה קרמרמן מסבירה מהו "ריינו בול"

אא

ירקות חתוכים מסודרים על מצע של דגן, גרעינים וחלבונים שיוצרים יחד יופי אינסופי. קבלו את ה"ריינבו בול" - קשת הבריאה בקערת בריאות

לעתים נדירות יוצא שאני רוצה להקדיש את הטור שלי נטו לאוכל. למה? כי אוכל בעיניי הוא לא העיקר, הוא לא המטרה. אוכל בעיניי הוא כלי.

כלי להזין את הגוף שלנו, כלי שמחבר את בני המשפחה לשבת יחד ולצחוק, כלי להשבת הבריאות. ואם אני יוצאת מנקודת המבט הזאת, החשיבות שלו פוחתת, בוודאי לעומת הזמן המשמעותי שהוא תופס בחיים שלי. אני בדרך כלל מוכנה לתת את הזמן הזה למען בריאות משפחתי, אבל אני חייבת להיות כנה ולומר שיש גם תקופות לחוצות, או סתם רגעים שבהם נשבר לי כבר לשטוף כלים. בתקופות האלה אני מכריחה את עצמי להיכנס למטבח, אפילו שאין בי ולו טיפה אחת של יצירתיות.

יש שני דברים שבכל זאת מחזירים לי את חדוות המטבח, ומעוררים אותי לחזור ליצור. הראשון הוא ביקור אצל הירקן. אני באה לקנות כוסברה ויוצאת עם קנס של 400 שקל. אני פשוט לא יכולה לעמוד בפני כל הצבעוניות היפה הזאת שהשם הניח לנו בעולמו. מהר מאוד מתחילים לרוץ לי בראש מתכונים וטעמים. הירקות נכנסים בזה אחר זה לעגלת הקניות, ומשם ישירות לשיש במטבח. בשבת האחיינית שלי אמרה שכשהיא באה אליי היא מרגישה שהיא בביקור אצל החקלאי, שזה בדיוק מה שרציתי. הדבר השני שמחזיר את היצירתיות הוא שיטוט באתרים ובלוגים של אוכל. אני נהנית מהתמונות של הפירות האקזוטיים, מתמונות הבצק התופח וירקות צלויים, משוקולטיירים שממיסים הרי שוקולד גולמי, מסטייקים עסיסיים וסלטי חסה מוגשים ביופי מגרה.

כן, השם בנדבנותו הגדולה יצר עולם שהוא גם יפה וגם בריא, גם מריח נפלא וגם טעים. הכול חסדים. הוא היה יכול ליצור איזו עיסה מגעילה, אפורה וחסרת חן, שתפקידה הוא הזנה ותו לו. אבל קיבלנו עולם של שפע גדול ומזמין. הוא היה יכול לברוא אותנו בלי בלוטות טעם, או בלי צורך לאכול. אבל יש דיוק בבריאה, וכן, אנחנו אמורים וצריכים ליהנות מבריאת ה'. במסכת קידושין כתוב: "עתיד אדם לתת דין וחשבון על כל מה שראתה עינו ולא אכל". בשבוע שעבר קניתי שסק לברכת שהחיינו לכבוד שבת קודש. הבן שלי, שירקות הם הדבר היחיד שהוא אוכל, הביט בי מוציאה את הגרעינים וממש ליקק את השפתיים מהתרגשות מהטעם החדש שעתיד לפגוש את לשונו. הוא בירך "שהחיינו" ו"בורא פרי העץ" בכזו כוונה ובמתיקות, נהנה והתענג על הטעם המתוק-חמצמץ שהתפוצץ לו בפה. "איזה אושר", חשבתי, "בדיוק כוונת ה' כשהוא ברא את השסק הזה לכבוד הבן שלי, לכבוד השבת, לכבוד הברכה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הוראות הכנה

כבר זמן רב שאני רוצה לנטוע את רעיון ה"ריינבו בול" (קערת קשת) בראשכם. מי שמשוטט באתרי האוכל למיניהם באינטרנט סביר שייתקל בתמונות מרהיבות של קערות אישיות, מלאות בירקות חתוכים מסודרים על מצע של דגן, עם מיני אגוזים וגרעינים מפוזרים, כאילו כל שביב אגוז הונח, במחשבה תחילה, על הירק. לקחו את העושר מהירקן, והכניסו את הכול לקערת צבעי הקשת וסידרו בצורה הכי מגרה את העין. אין סוף ליופי, וכשעושים זאת נכון מקבלים בריאות מושלמת בקערה.

לקראת הקיץ הבא עלינו לחום, זה הופך ליותר מתאים וקלאסי לקחת אותו אתכם לעבודה, או לסיים אתו את היום. הרעיון הוא לקחת מרכיבים פשוטים, זמינים וטריים. אין צורך להוציא הרבה כסף כדי לאכול מעדן יפיפייה ובריא. למעשה מדובר בקערת כל טוב, עם כמה עקרונות פשוטים, שלפיהם אתם עושים את הטוב על לבכם:

1. הקערה צריכה להיות מאוד מושכת ויפה לעיניים, ולכן יש להקפיד על חיתוך יפה של הירקות וסידור מושקע של הרכיבים בקערה. שימוש במנדולינה יהיה כאן צעד ראוי ונבון. שתי דקות של תשומת לב, שהופכות את כל הסיפור לתמונה יפיפייה.

2. הקערה צריכה להיות צבעונית. כדי שזו תהיה קערת קשת תשלבו את כל צבעי הירקות.

3. הקערה מכילה: דגן (רצוי מלא), ירוקים חיים, ירקות חיים, מבושלים או מוקפצים, ושמן מהצומח. אפשר להוסיף חלבון מהחי או להמיר בקטניות מבושלות.

הכיף הוא שאם יש שאריות של סלט משבת, אפשר להכין אורז מלא או קינואה ותוך דקות יש ארוחה מזינה יפה וטעימה.

שימו לב שיש מינונים נכונים ל"ריינבו בול":

חצי כוס דגנים: אורז מלא, קינואה, בורגול, קוסקוס, פסטה, אטריות אורז או גרגירי תירס מבושלים (כן, תירס לא נחשב ירק).

כוס עלים ירוקים: חסה, קייל (להפריד את העלים מהמקל הסיבי ולקצוץ לפרוסות לרוחב העלה, או להשאיר חתיכות גדולות ולכמוש אותו מעט עם הידיים כדי שיישברו הסיבים), אצות (ווקאמה או אראמה) מושרות במים, תרד, ארוגולה, רוקט, בצל ירוק, כוסברה ופטרוזיליה.

ירקות טריים: מלפפון, גזר, מקלות סלק חי, צנונית פרוסה, נבטים, נבטוטים, מיקרו עלים, עגבניות שרי.

ירקות מוקפצים או עשויים בגריל: קישוא, גזר גמדי, סלק, ברוקולי, בק צ'וי, כרובית, קוביות בטטה בגריל, במיה ועוד. מהירקות אפשר לשים כאוות נפשכם, רק שימו לב שלא הוספתם כמות גדולה של שמן כשהכנתם אותם.

חצי כוס חלבון מהחי: החלק הזה הוא לא חובה. אני מוסיפה מעט חלבון שנשאר יתום משבת - חזה עוף או פסטרמה ביתית, סלמון בגריל, ביצה קשה, פולקע מפורק, פרגית צרובה חתוכה. במקום חלבון מהחי אפשר להוסיף קטניות.

רבע כוס קטניות: חומוס, שעועית על גווניה, עדשים, אפונה ירוקה, מאש. הקטניות צריכות לעבור השריה לפני הבישול.

שמן מהצומח: אגוזים ושקדים - לקנות טריים ולקלות בתנור הביתי בלי מלח. אגוזי מלך קצוצים, גרעיני דלעת, חמנייה, שומשום וקצח. אבוקדו גם הוא אגוז מאוד שמן. אל תטעו לחשוב שאבוקדו שלם בתוך הסלט זה דבר בריא, שימו לו גבול.

רוטב: כאן יש להיזהר. רוטב יכול להכיל הרבה שומנים ועוד יותר ג'אנק אם אתם קונים מוכן בסופר. לדעתי לרוב הקומבינציות מתאים להשתמש בשמן זית, מלח ולימון. אם רוצים לתת טעם יותר אסיאתי אפשר להוסיף שמן שומשום בכבישה קרה, רוטב סויה ומעט חומץ אורז. אם אתם לוקחים את הקערה לעבודה שימו את הרוטב בנפרד בקופסה קטנה או בשקית, ותשפכו לפני הארוחה.

אפשרויות נוספות הן הצ'ימיצו'רי - פטרוזיליה, בצל סגול, כוסברה, עגבנייה, שום, מלח ושמן; טחינה ירוקה דלילה; רוטב על בסיס חמאת בוטנים: 2 כפות חמאת בוטנים טבעית, 1 כף רוטב סויה, כפית ג'ינג'ר טרי כתוש ורבע כוס מיץ לימון.

מתכונים אפשריים

לטובת המעוניינים, הנה כמה אופציות שלי לשילובים אפשריים:

* קינואה, תרד או ארוגולה, קייל, חומוס, תלתלי גזר, אגוזי מלך קצוצים, בטטה בגריל, קישוא בגריל, שמן זית, מלח ולימון.

* אטריות אורז, אצות, אבוקדו, מלפפון פרוס, סלמון צרוב, שמן שומשום, סויה, שומשום, בצל ירוק וכוסברה קצוצה.

* אורז מלא, כרובית, כרוב צלוי בגריל, שעועית לבנה, מנגולד טרי או מוקפץ, שקדים מולבנים פרוסים, שמן זית, מלח ולימון.

* גריסי פנינה מבושלים, חסה חתוכה, קייל, אנדיב פרוס, פרוסות סלק חי, פרגית צרובה על מחבת פסים, תלתלי גזר, נבטי מאש, נבטי חמנייה, גרעיני דלעת קלויים, יחד עם רוטב ויניגרט: שמן זית, לימון, חרדל, מעט דבש ומלח (לערבב היטב לפני ההוספה לסלט).

* חומוס, קוסקוס, פטרוזיליה, כוסברה וסלרי קצוצים בכמות גדולה, עגבניות שרי חתוכות לארבע, לימון על קליפתו קצוץ קטנטן (נותן מרירות ורעננות נהדרים), צנוברים קלויים, פלפל ירוק קצוץ, שמן זית, מלח ולימון.

* חסה, פרוסות צנונית, פרוסות גזר, עדשים שחורות מבושלות, תירס, אנדיב, סלק חי, בצל ירוק, כוסברה, גרעיני דלעת, שמן, מלח ולימון.

* פסטה מקמח מלא, עגבניות שרי, גזר צלוי בגריל, פרגית צלויה פרוסה, עלי בזיליקום ורוקט, אגוזי מלך קלויים וקצוצים, שמן זית, כמה טיפות של חומץ בן יין או בלסמי ומלח.

* ולסיום המתכון שמופיע כאן בתמונה: אורז, אפונת גינה, גזר, קוביות סלמון טרי שנשאר מהסושי של אתמול, שומשום בשני צבעים, בוטנים קצוצים, מלפפון, נבטי חמנייה, צנונית, בצל ירוק, שמן שומשום בכבישה קרה וסויה.

רק זרקתי כמה רעיונות. מכאן - היצירתיות שלכם, הטעמים שלכם.

לתגובות: ayakremerman@gmail.com

תגיות:איה קרמרמןשסק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה