כתבות מגזין

"פתאום הבנתי שלאדם העשיר ביותר בארץ - אין את כל מה שהוא רוצה"

גלעד לבנה טיפח קריירה של מוזיקה, עד הרגע שבו הזדמן לו ללוות מסיבת יום הולדת של האדם השני העשיר בארץ. לאחר מכן הוא העביר שבת עם אחותו שסייעה לו לפקוח את עיניו. את התובנות של שניהם הוא מביע בצורה עמוקה ומיוחדת. ראיון מרתק

גלעד לבנהגלעד לבנה
אא

יותר מעשור חלף מאז שגלעד לבנה עשה את צעדיו הראשונים בעולם התשובה, אך בתקופה זו – בין פסח לשבועות, כאשר קוראים את פרקי אבות, הוא נזכר בכל פעם מחדש בתהליך שחלף עליו. נזכר, מחייך, מתרגש ובעיקר מודה.

"הייתי בחור צעיר", הוא מספר, "עסקתי באותה תקופה במוזיקה וליוויתי באמצעות גיטרה אומנים שונים. באחד הימים הוזמנתי לאירוע מיוחד במינו – יום הולדת שמונים של האיש השני הכי עשיר בארץ. זה היה אירוע ענק שכלל 700 אנשים מכל העולם, ארבע מצלמות טלוויזיה, שני מסכים, צוות הפקה של הרשות השנייה וצוות תאורה. "מי לא הגיע לשם?" הוא נזכר, "האנשים הכי בכירים בארץ – אלוף פיקוד מרכז, מנכ"ל טבע, מנכ"ל מייקרוסופט, עורכי עיתונים מפורסמים, אפילו הנשיא שידר ברכה מיוחדת מחו"ל. לא פחות ממיליון דולר הושקעו במסיבת ההפתעה הזו, וגם אני הייתי שם", הוא מוסיף בחיוך, "הייתי חלק מתזמורת עוצמתית ביותר שישבה במרפסת מיוחדת שנבנתה עבורה וניגנה יצירות מדהימות".

רבים הם האנשים שנשאו דברים באותה מסיבת יום הולדת מפוארת בה השתתף גלעד. גלעד, ממקומו שבמרפסת, שמע את דבריו של מנכ"ל החברה שאחראי בפועל על עסקיו של המיליונר, הוא שמע את אנשי התקשורת והפרסום שהגיעו לחגוג, ואפילו חזה בילד צעיר שעלה לבמה, וכאשר נשאל – מה הסיפור שלך? איך אתה קשור לאיש השני הכי עשיר בארץ? הוא השיב: "פגשתי אותו ברחוב, זמן קצר אחרי שעלינו לארץ. הוא שאל אותי: 'מה החלום שלך?' ואמרתי לו שתמיד רציתי לנגן בפסנתר. אז הוא לקח אותי לחנות מוזיקה בדיזנגוף וקנה לי פסנתר חדש".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אבל משום מה אומר גלעד שהמשפט שתפס אותו יותר מכל דבר אחר, היה כאשר הגיע סטודנט וביקש לשאת דברים. הוא אמר: "ברצוני להודות לחתן יום ההולדת ולחברה שהוא מנהל על כך שהוא מעניק לנו מלגת לימודים והזדמנות להשכלה גבוהה, כמו שנאמר – 'על שלושה דברים העולם עומד על החינוך ועל העבודה ועל גמילות חסדים'". באותו רגע מספר גלעד שהוא הרגיש שמשהו זז בקהל, כל המשתתפים מחאו כפיים והביטו בהתרגשות על המיליונר בן השמונים, שהנה, תורם גם למען החינוך של הנוער בארץ ישראל. "למרות שלא ידעתי מהיכן לקוח הציטוט הזה, החלטתי שאני חוקק אותו בזיכרוני", הוא מספר.

 

על מה באמת עומד העולם

בשבת שלאחר מכן התארח גלעד בביתה של אמו. "אמי חזרה בתשובה כמה שנים קודם לכן יחד עם אחותי הצעירה", הוא מספר, "כבר באותה תקופה הן קיימו אורח חיים חרדי ומידי פעם הייתי מגיע אליהן לשבתות. באותה שבת שמחתי לפגוש אותן. הייתי אחרי ימי עבודה ממושכים ורציתי את השקט הזה. אני זוכר שישבנו שלושתנו סביב השולחן – אמא, אחותי בת ה-15 ואני, ואז אחותי אמרה דבר תורה שלמדה בבית הספר בחדרה. בין היתר היא ציינה ש'כתוב במשנה בפרקי אבות על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים'".

גלעד אומר שהוא שמע את הדברים ומשהו ניצת בו. "אני מכיר את זה", הוא התפרץ לדבריה של האחות, הרי רק לפני ימים ספורים, אחרי שהוא סיים ללוות בגיטרה את הזמרת ביום ההולדת של המיליונר, הוא שמע גם כן את הדברים. "סיפרתי על כך לאחותי ואחר כך אמרתי לה בהתפעלות – אלו דברים כל כך נכונים, כי חינוך זה בוודאי חשוב, הרי אם לא נשקיע בחינוך של הדורות הצעירים אז איך יתפתחו הכלכלה והטכנולוגיה? גם עבודה זה דבר חשוב לאנושות, כי חייבים להיות חברה יצרנית, אלא מה? חוץ מזה שכסף לא נופל מהשמיים וכבר הפסיק לגדול על עצים. וגמילות חסדים? טוב, נו, הרי חייבים לעזור ולתמוך בשכבות החלשות, גם להן מגיע שוויון הזדמנויות.

"אחותי שמעה אותי והתגלגלה מצחוק", ממשיך גלעד בסיפורו, "היא אמרה לי: אתה צודק בכל מילה, אבל זה לא מה שאמרתי. אמרתי שכתוב 'על שלושה דברים העולם עומד - על התורה, ולא על החינוך, ועל העבודה ועל גמילות חסדים'. ואת זה אמר שמעון הצדיק שהיה משיירי כנסת הגדולה שהייתה מורכבת מחכמים וחלק מהנביאים שהיו לעם ישאל עד סוף זמן בית המקד השני".

וכאן מבקש גלעד לציין עוד מספר דברים נפלאים שאחותו ציטטה באותה הזדמנות. "אחותי המלומדת צעדה לארון הספרים והוציאה ספר בו הופיעו פירושים, ואז היא הסבירה לי כי המילים 'על התורה' מתכוונות למציאות של כל החכמה וההשכלה בעולם שמקורן וראשיתן בתורה. אין הכוונה למדע או לחכמת הביולוגיה המולקולרית, אלא לחכמת סתרי כוונת הבריאה והייעודים שאליהם היא מכוונת. כשהאדם לומד ומיישם את חכמת התורה, אז הוא בעצם משפיע בכך גם על הסביבה והעולם ומקדם אותם הרבה יותר מכל חכמה אחרת".

לגבי ה"עבודה" הסבירה האחות בסבלנות כי "זו אינה עבודה כמו שחשבת. כוונת המשנה היא להקרבת הקרבנות בבית המקדש או לתפילה שהאדם מתפלל. לשניהם התורה קוראת עבודה. גילוי הרצון הפנימי והקשר העמוק ביותר של הברוא אתנו, באים לביטוי בהקרבת קרבנות ותפילה.

"וגמילות חסדים", היא המשיכה, "זה בהחלט גם לעזור לאנשים, אבל המשמעות והתכלית של התורה מעוררים השראה. בוודאי תסכים אתי שחסד אמתי זה לתת למישהו דבר שאין לו מעצמו וגם אין לו אפשרות להשיג אותו בעצמו. אם אני למשל נותנת לך סוכריה בזמן שבכיס שלך מונחת חבילת סוכריות, זה אמנם חסד, אבל לא שיא החסד. אבל בשעה שאין לך סוכריות וגם אין לך שום אפשרות להשיג סוכריות, ועכשיו ממש מתחשק לך סוכריה אחת, אם אתן לך – זהו חסד אמתי. כתוב: 'איזהו חסיד המתחסד עם קונו'. אצל הקב"ה יש רק דבר אחד שכביכול אין לו אותו, ורק האדם יכול לתת לו אותו. ומהו? זוהי השלמות שהוא יוצר באישיותו, כשאדם מתקן ומשלים את עצמו. בכך הוא הופך להיות אדם טוב יותר. זה משהו שכביכול הקב"ה מצדו אינו יכול לעשות, כי אם הוא יהיה זה שיעשה אותי לאדם טוב, אז לא אהיה יותר טוב בזכות עצמי, לכן רק אנחנו בני האדם יכולים לגמול את החסד הזה להקב"ה". האחות גם הוסיפה: "אין הכוונה שלא צריך לעשות את כל המעשים הטובים שמנית, אבל היופי בכל זה הוא הרצון העיקרי שבגמילות חסדים הוא שתבנה את עצמך".

וגלעד מסיים את סיפורו בהתרגשות: "במהלך אותה שבת חשבתי המון על הדברים ששמעתי. חשבתי על מה שאמרה לי אחותי, וחשבתי גם על מסיבת הפאר של יום ההולדת בו השתתפתי. אישית אני יכול להעיד שראיתי את הנכדים של אותו מיליונר. הם הגיעו מכל העולם, אבל אף אחד מהם לא ידע ולא הבין מילה עברית. לא אהבת הארץ, לא חזון, לא ערכים, לא ישראל, סתם נערים ונערות הכי אנגליים בעולם. פתאום הבנתי מה הפריע לי לאורך כל האירוע הזה. כי המיליונר הזה ידע ללא ספק לעשות כסף ואפילו לתרום אותו לסובבים, אלא זה לא מספיק, כי אתה צריך לדעת איך לתרום גם לעצמך, איך להפוך את עצמך לאדם טוב יותר. רק כך ניתן להעביר את זה גם לדורות הבאים".

תגיות:עשיריםגלעד לבנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה