בריאות ותזונה

התינוק שלכם אוכל דייסת אורז? יכול להיות שהיא רעילה עבורו

מחקר חדש מצא כי ב-75% מהמוצרים לתינוקות על בסיס אורז – יש ארסניק בכמויות גבוהות מהמותר, העלול להזיק להתפתחות התינוק

  • י"ג אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי רוצה לתת לתינוק שלו אוכל עם רעל בתוכו? אף אחד. אבל זה בדיוק מה שעושים הורים רבים המאכילים את ילדיהם במאכלי תינוקות על בסיס אורז (דייסות, פריכיות לתינוקות וכן הלאה). מחקר שהתפרסם בשבוע שעבר מצא כי על אף תקנים מחמירים של האיחוד האירופאי, ב-75% מהמוצרים הללו הנמכרים באירופה (וחלקם מיובאים לישראל) יש אחוז ארסניק גבוה מהמותר.

ארסניק הוא יסוד רעיל ממשפחת המתכות המשמש, בין השאר, כחומר הדברה. הוא גם מצוי באופן טבעי בכמויות מזעריות במזונות כמו אורז. אולם כאשר תינוקות נחשפים לכמויות גבוהות מהמותר של ארסניק הדבר פוגע בהתפתחותם התקינה. לשם כך העביר האיחוד האירופאי חוק המגביל מאד את כמויות הארסניק במוצרי אורז לתינוקות – אולם היצרנים, כך נראה, מתעלמים מהחוק.

החוקרים מאוניברסיטת קווינס שערכו את המחקר אמרו כי: "המחקר מצא עדויות ישירות כי תינוקות שנחשפו לכמויות בלתי חוקיות של ארסניק בניגוד לתקנות האיחוד האירופאי. תינוקות הם פגיעים במיוחד לארסניק שיכול לפגוע בגדילה שלהם, במנת המשכל, וכן במערכת החיסונית".

באורז יש בערך פי עשר ארסניק מאשר במזונות אחרים, ומאחר שתינוקות נמצאים בשלב בחייהם בו הם מתפתחים במהירות הם רגישים במיוחד להשפעת הארסניק באורז.

המחקר השווה רמות ארסניק בשתן של פעוטות שניזונו מחלב אם בלבד ופעוטות שניזונו מתמ"ל על בסיס אורז (ניתן לעיתים לתינוקות עם רגישות לחלב), כאשר בשתן של הקבוצה השניה נמצאו כמויות ארסניק גבוהות בהרבה. לאחר הגמילה, פעוטות נחשפו לארסניק פי חמש יותר מאשר לפני כן – מה שהוכיח את מציאות הארסניק בכמויות חריגות במוצרי תינוקות.

מוצרים על בסיס אורז, כמו דייסה למשל, הם בחירה פופולארית של הורים בגלל הערך התזונתי של האורז, זמינותו, והעובדה שאלרגיה אליו היא נדירה מאד. אולם החוקרים מזהירים שעל אף הכל, אין לשכוח גם את הסכנות שבאורז: מכיוון שיצרנים ממשיכים להתעלם מהחוק ולייצר מוצרי אורז מלאים בארסניק, על הורים להיזהר מלהגזים בהאכלת תינוקות במוצרים כאלה – לפחות עד שיצרני מזון לתינוקות יתחילו למלא אחר הוראות החוק.

תגיות:בריאותתינוקדייסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה