חדשות בארץ

זהירות: כבישים ללא קליטה סלולרית מסכנים את חיי הנוסעים

הטרגדיה של עוזי וציפי גדיש, שנפגעו בתאונה במקום בו אין קליטה סלולרית, מעלה נתונים קשים אודות הכבישים ללא קליטה, המסכנים חיים

  • י"ב אייר התשע"ז
כביש 227 (צילום: נתיבי ישראל)כביש 227 (צילום: נתיבי ישראל)
אא

תאונת הדרכים הקטלנית של משפחת גדיש העלתה לסדר היום את בעיית הכבישים חסרי הקליטה. שלשום, במשך עשר שעות, ניסתה ציפי גדיש, שבעלה נהרג למול עיניה, ליצור קשר עם גורמי ההצלה לאחר שנפצעה קל, אך ללא הועיל. אפילו צוותי ההצלה, שהגיעו לזירת התאונה שבה נהרג גדיש, נאלצו לעזוב את הפצועים ולהגיע לנקודה אחרת על מנת שיוכלו לתקשר.

התאונה התרחשה ליד מעלה עקרבים, מקום בו אין קליטה סלולרית. תאונות דרכים בכבישים אלו, בהם לא ניתן להזעיק עזרה באם חלילה נקלעים למצוקה, עלולים לעלות בחיי אדם.

תחקיר שערך אתר ynet  מצביע על כך שבחלק מכבישי הצפון, הדרום והשומרון אין קליטה רציפה. באזור הערבה התיכונה, בכביש 227 מצומת עיר אובות ועד מעלה עקרבים, יש בעיית קליטה כמעט רציפה. למעשה, רק במקרים נדירים יש קליטה. בכביש 90 יש "בורות" קליטה באזור נחל צין וגם סמוך לעין יהב ובאזור יהל. כמו כן, בדרך השלום, שהיא דרך קצרה ולא ראשית, יש מספר נקודות ללא קליטה.

לאורך כביש 40 יש מספר נקודות ללא קליטה, אך הם קצרים יחסית (באזור נאות חובב, רמת בקע, קריית ההדרכה ואזור נחל בוקר). כך גם בכביש 211, בין צומת טללים ועד ניצנה, באזור שבטה וגם באזור עזוז.

במועצה האזורית תמר אין קליטה בעליות ובירידות של כביש 31, מערד לחיבור של כביש 90. ישנן גם כמה נקודות מתות בכביש 25 מדימונה לכיוון צומת הערבה.

גם בצפון קיימים כבישים רבים ללא קליטה. בכביש 85, בין עכו למכר, קיים אזור קבוע בו אין קליטה. בעיה זהה קיימת גם בכביש 784 בעיה דומה בקטע שבין מורשת לדמיידה.

באזור השומרון אין קליטה בוואדי חרמיא בנימין, במזרח גוש עציון. בכביש 60 אין קליטה בין תחנת הדלק של עלי ועד שילה, בציר גלעד שבשומרון, בסמוך לחוות גלעד, ובכביש אלון - מכוכב השחר למגדלים.

"זה יכול לסכן חיים", אמר דב ליטנינוף, ראש המועצה האזורית תמר בשיחה ל-ynet. "יש לנו עשרות חילוצים. מספיק שמגיעים למדבר ואין קליטה, וכשיורדים באחד הנחלים באזור ונקלעים למצוקה - זו בעיה. יש לנו עשרות אירועים כאלה בשנה. לפעמים מטיילים לא יכולים בכלל להזעיק את צוותי החילוץ שנמצאים בכוננות. זה גובה חיי אדם בסופו של דבר".

בעיית הקליטה הסלולרית בכבישים קיימת בפריפריה הרחוקה של מדינת ישראל. כבישים מבודדים וארוכים לצד העדר קליטה סלולרית עלולים להביא לבעיות בטיחותיות ולטרגדיות.

תומר נעים, מנהל מחלקת הפיתוח העסקי בחברת התשתיות הלאומית 'נתיבי ישראל', המנהלת את מרבית הכבישים הבינעירוניים, אמר כי הם מעודדים את הוצאת תשתיות הסלולר ממרכזי האוכלוסייה העירוניים לשטחים שבחזקתם. "זה מייצר ערך מוסף למשתמשי הדרך. בנתיבי ישראל יצרנו פרויקט מיוחד המציע לחברות הסלולר מסלול מזורז להקמת אותן אנטנות, לרבות הליך ביורוקרטי מהיר וליווי מקצועי על ידי מומחי החברה", הסביר.

עם זאת, חברות הסלולר אינן מעוניינות בהצבת אנטנות בכבישים אלו, כיוון שעבורן מדובר בהשקעה "לא משתלמת" ביחס שבין התשתית הסלולרית לביקוש בכבישים שבהם אין תנועה מרובה. חשוב לציין כי במקרים מסוימים יש גם התנגדויות להצבת אנטנות מצדן של הרשויות המקומיות.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לתחקיר כי "במסגרת הרישיונות המוענקים לחברות הסלולר הוגדרו תנאים לכיסוי דור 3: 92% אחוזים כיסוי שטח ו-99% כיסוי לפי אוכלוסיה באופן אחיד. מדובר ברמת כיסוי גבוהה ביחס לנהוג במדינות אחרות בעולם".

תגיות:תאונת דרכיםקליטהונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה