דמויות ביהדות

ר’ שלמה יצחקי (רש"י)

כתב רש"י היה נהוג בספרד בימי הביניים. השימוש בו נעשה כדי להבדיל בין אותיות המקרא לאותיות פירוש רש"י, אך כנראה שרש"י מעולם לא השתמש בכתב זה

אא

1. ר´ שלמה יצחקי נולד בעיר טרויש בצרפת, בשנת ד´ת"ת (1040).

2. המסורת מייחסת את ההשתלשלות מדוד המלך לרש"י באופן הבא: רש"י הוא נכדו של ר´ אליקים, שהוא דור 31 מרבי יוחנן הסנדלר, שהיה דור רביעי מרבן גמליאל הזקן, בן שמעון הנשיא, בן הלל הזקן, מבני שפטיה בן דוד מלך ישראל.

3. מסופר כי הוריו של רש"י היו חשוכי פרי בטן שנים רבות. אביו של רש"י היה סוחר באבנים טובות, וברשותו הייתה אבן טובה אשר הייתה חסרה למלך עבור העבודה הזרה שלו. אביו של רש"י הסתכן במוות והשליך את האבן הטובה - בה היה גלום כל רכושו, כמו גם הבטחה לעושר רב - מעבר לסיפון האוניה, והראה עצמו בוכה על אובדנה. המלך פטר אותו, ועל המעשה הזה, על פי האגדה, נגלה לו אליהו הנביא והבטיח לו פרי בטן ש"יאיר את עיניהם של ישראל". ואכן רש"י נולד להוריו לעת זקנותם.

4. רש"י למד בישיבות מגנצא וורמיזא שבאשכנז מגיל 20 עד לגיל 30. הוא למד אצל רבי יעקב בן יקר, רבי יצחק הלוי ורבי יצחק בן יהודה – מתלמידי רבנו גרשום.

5. לרש"י לא היו בנים, אלא שלוש בנות. הן התחתנו עם תלמידי חכמים מופלגים, ונכדיו היו מגדולי הדורות. בין נכדיו: הרשב"ם, רבנו תם מבעלי התוספות והריב"ם.

6. רש"י כתב פירושים רבים על מגוון ספרי הקודש. במיוחד נודעו פירושיו על התנ"ך ועל התלמוד הבבלי. בהתחלה פרסם רש"י את פירושו בקבצים קטנים, ולכן בעלי התוספות מכנים אותו בשם ´הקונטרס´.

7. מלבד פרשנות, רש"י היה פוסק גדול אליו הגיעו שאלות מכל רחבי אירופה. תשובותיו הובאו בספרות ההלכה המיוחסת לבית מדרשו (ספרי דבי רש"י), כגון מחזור ויטרי, ספר האורה, איסור והיתר לרש"י ועוד.

8. כתב רש"י היה נהוג בספרד בימי הביניים. השימוש בו נעשה כדי להבדיל בין אותיות המקרא לאותיות פירוש רש"י, אך כנראה שרש"י מעולם לא השתמש בכתב זה.

9. אף שפירוש רש"י נחשב לפירוש על דרך הפשט, נכתבו על פירוש זה לא פחות מ-200 פירושים. הידועים שבהם הם המהר"ל מפראג, שכתב את ´גור אריה´, רבי אליהו מזרחי (הרא"ם), ר´ אברהם הלוי בקראט, שכתב את ´ספר הזכרון´ ור´ דוד פארדו, בעל הספר "משכיל לדוד".

10. שנותיו האחרונות של רש"י היו בתקופת הרדיפות הגדולות של מסעי הצלב. הוא נפטר ביום חמישי כ"ט בתמוז בשנת ד´תתס"ה (1105 לספירה). מקום קבורתו נשכח במשך הדורות.

תגיות:רש"יגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה