חדשות בעולם

הגזלה הגדולה ביותר בהיסטוריה: מדינות רבות לא השיבו את נכסי היהודים

מחקר קשהוזמן על ידי המכון האירופי למורשת השואה מצביע על כך שרבות מהמדינות החתונות על הצהרת טרזין לא מילאו את ההתחייבות

  • כ"ח ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למעלה מ-70 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, חלק ניכר מהרכוש שנגזל מהיהודים בזמן השואה נותר בידי אלו שאינם בעליו החוקיים - כך עולה מדו"ח מקיף שבדק את מצב השבת הרכוש לאחר השואה באירופה.

המחקר, שהוזמן על ידי המכון האירופי למורשת השואה, יוצג בוועידה בינלאומית שתתקיים בפרלמנט האירופי בבריסל ביום רביעי הקרוב, בחסות נשיא הפרלמנט האירופי, אנטוניו טייאני. הוועידה תקרא למוסדות האיחוד האירופי לתמוך במציאת פתרונות להשבת הרכוש היהודי הגזול.

המחקר, המקיף ביותר מסוגו, בוחן את כל החקיקה המשמעותית שהעבירו 47 המדינות החתומות על הצהרת טרזין, שקראה לפעול להשבת רכוש יהודי מתקופת השואה.

המחקר מבליט כיצד מילאה כל מדינה את התחייבותה להשיב או לפצות, עבור קרקעות ועסקים שהופקעו מידי קהילות יהודיות וקבוצות נרדפות אחרות.

מן המחקר עולה כי אמנם מרבית המדינות במערב אירופה מילאו במידה רבה אחר העקרונות שבהצהרת טרזין, אך רבות ממדינות מזרח אירופה הקומוניסטיות לשעבר, ובמיוחד פולין, עדיין לא עמדו בהתחייבויותיהן. מדינות אלו לא פעלו לחקיקה מקיפה בתחום השבת הרכוש מתקופת השואה, וחלק משמעותי ביותר מהנכסים שהופקע מיהודי אירופה טרם הושב.

הצהרת טרזין ביטאה עיקרון שזכה להכרה רחבה, שלפיה אין על אף מדינה להפיק רווחים מרכוש ללא יורשים, ובמקום זאת, יש לספק מימון מיוחד לניצולי שואה נזקקים. עם זאת, במרבית מדינות מזרח אירופה הועבר רכוש שנותר ללא יורשים כתוצאה מרצח המונים לרשות המדינה, ומעולם לא הושב. נראה כי זוהי הגזלה הגדולה ביותר בהיסטוריה.  

תגיות:השואהרכוש גנוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה