השואה

תגלית מרגשת בארכיון: 45 אלף דרכונים של יהודים מלפני השואה

45 אלף דרכונים של יהודי לטביה נחשפו בארכיון על ידי צוות "יד ושם". מדובר במסמכים בעלי חשיבות היסטורית

  • כ"ז ניסן התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

צוות מ"יד ושם" איתר לאחרונה בארכיון בלטביה 45 אלף דרכונים של יהודים, מהתקופה שקדמה למלחמת העולם השניה. מדובר בחשיפת מסמכים בעלי חשיבות היסטורית, ששפכו אור על זהותם של כמחצית מיהודי לטביה.

עשרות אלפי הדרכונים צולמו, נסרקו והועלו לאתר האינטרנט של יד ושם במימון קרן ג'נסיס וועידת התביעות. לצד הדרכונים אותרו גם אוספי תיעוד נוספים, ובהם תיעוד על חלוקת מזון במלחמה ואלפי ספרי "ועדי בתים", שבהם מידע על מקומות מגוריהם של היהודים לפני המלחמה ובמהלכה.

מאגר השמות של נספי השואה מונה כיום כ-4.7 מיליון שמות. באמצעות הדרכונים שנחשפו יהיה ניתן לשחזר את זהותם ופניהם של אלפי יהודים, שהתגוררו בלטביה לפני השואה וששמותיהם לא היו ידועים.

בעקבות החלת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב הורע מצבם של יהודי לטביה, ו-5,000 מראשי הקהילה הוגלו לסיביר. בשנת 1939 נמנו בלטביה כ-94,000 יהודים ובסוף 1941 נמנו רק כ-85,000, בעיקר בגלל הגליות לברית המועצות וכן הגירת יהודים. עם הפלישה הצליחו להימלט עוד כ-15,000 מהיהודים, ולכן נותרו בעת הכיבוש רק כ-70,000 יהודים.

בין יולי לאוקטובר 1941 רצחו הגרמנים כ-34,000 מיהודי לטביה, בעיקר בבורות ירי. בשלב השני רצחו הגרמנים את רוב יושבי הגטאות בגטו ריגה, בגטו דאוגבפילס ובמסגרת טבח לייפאיה בשתי פעולות, ב-30 בנובמבר 1941 וב-8 בדצמבר באותה השנה נרצחו בסך הכול כ-25,000 יהודים בטבח יער רומבולה שבקרבת ריגה.

בשנת 1943 כבר נותרו בלטביה רק כ-5,000 יהודים בשלושה גטאות ובמספר מחנות עבודה. עם התקדמות הצבא הסובייטי נלקחו הנותרים מיהודי לטביה ברכבות ולאחר מכן ברגל בדרכם לגרמניה, ורובם נהרגו בדרך זאת. מהמחנות בגרמניה ניצלו רק כ-1,000 מיהודי לטביה. כמו כן ניצלו כ-150 יהודים בעזרת נוצרים לטבים, וכן שרדו מספר עשרות יהודים שנמלטו והצטרפו לפרטיזנים.

 

תגיות:השואהיהודיםיד ושם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה