כתבות מגזין

"הרב, האם קמח חיטה הוא חמץ?" הרב יוסף זריצקי משיב על השאלות הבוערות

מי אינו נתקל בשאלות הלכתיות ערב פסח – האם מותר לצרוך תרופות המכילות חמץ? האם יש לשרוף את קמח החיטה? והאם צריך כשרות מיוחדת למפיות ולכלים חד פעמיים? הרב יוסף זריצקי מתגייס כדי להשיב על הכל

הרב יוסף זריצקיהרב יוסף זריצקי
אא

ערב בדיקת חמץ זהו זמן בו כולנו עסוקים בפריסת ניירות אלומיניום על השיש, בהספקים אחרונים של ניקיונות ובפינוי כל שאריות החמץ. ערב פסח הוא גם זמן בו צפות ועולות לא מעט שאלות, ואין זה פלא שכאשר משוחחים עם הרב יוסף זריצקי, העוסק מזה 30 שנה בנושא הכשרות, הוא מעיד כי בימים האחרונים מגיעות אליו אינספור שיחות טלפון, בהן מבקשים אנשים לברר פרטים שונים בקשר למוצרים הכשרים (או שאינם כשרים) לפסח.

כשאנו מבקשים לברר מהי השאלה הנפוצה ביותר, הוא משיב כי "כל שאלה שונה מחברתה", אך המשותף לחלק גדול מן השאלות הוא חוסר ידע שקיים אצל אנשים. "כולם כל כך רוצים להקפיד על ביעור החמץ שזה פשוט מרגש, אבל לפעמים אנשים גוזרים על עצמם חומרות שאין בהן צורך".

על דוגמא כזו מספר הרב שאירעה ממש לאחרונה: "התקשרה אליי בחורה נסערת שביקשה לדעת מדוע יש בעיה של חמץ בעדשות מגע. נדהמתי לגמרי, וכמובן שהשבתי לה שאין שום בעיה בעדשות מגע ושהיא יכולה להשתמש בהן בפסח ככל שתחפוץ. אלא שהבחורה התעקשה על כך שחברותיה הפיצו מודעה בה כתוב שיש להיזהר מפני שימוש בעדשות מגע בפסח. הייתי ממש סקרן וביקשתי ממנה לאתר עבורי את מי שהפיץ את המודעה הזו. מספר טלפונים והצלחנו לאתר את הגורם. התברר שהכל התחיל ברשימה בה מישהו כתב שיש להיזהר מצריכת 'עדשים' (קטניות) בפסח, הייתה כנראה בחורה שהעתיקה את הרשימה הזו, ובטעות כתבה 'עדשות' במקום 'עדשים', וכך, בתוך זמן קצר מאוד, נוצרה קבוצה גדולה שהחמירה על עצמה שלא להשתמש בעדשות מגע בפסח".

מצד שני, הרב זריצקי אומר שיש גם טעויות לכיוון ההפוך. "אנשים לא תמיד מודעים לכך שחמץ יכול להימצא גם במוצרים שלא נראה שהוא קיים בהם, כמו למשל בחמצוצים. אז נכון שהם לא יצרכו את החמצוצים בפסח, כי אין להם כשרות מהודרת, אבל אולי ישמרו בארון וישתמשו אחרי החג? אם רק ישימו לב, הם יראו שברשימת רכיבי המזון שקיימים בחמצוצים מופיע בפירוש קמח חיטה וזהו חמץ מוחלט".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

שאלת השאלות: מהו חמץ?

כדי להבין את הדברים לעומקם, אומר הרב זריצקי שיש לדעת ראשית כל כי ההגדרה של חמץ היא כל מה שיש בו חמשת מיני דגן – חיטה, שעורה, כוסמת, שיבולת שועל או שיפון. "יש להשתדל לגמור את כל המאכלים שמכילים את הרכיבים האלו לפני פסח, ואם יש כמות גדולה – אפשר למכור אותה עם החמץ מלכתחילה".

אבל, הוא מדגיש כי אם נביט ברשימת המרכיבים שעל האריזות נגלה שני דברים – "ישנם מאכלים שכתוב עליהם 'עלול להכין גלוטן', ואין עם זה שום בעיה, כי אין הכוונה שזה מכיל גלוטן, אלא רק מיוצר בסביבה שיוצר בה גלוטן ומשרד הבריאות מחייב את החברות לרשום את זה, כדי לבטח את עצמן. חשוב להיות מודעים לכך כי נוכל אפילו לראות שעל מוצרים כשרים לפסח בכשרויות המהודרות ביותר כתוב למשל 'עלול להכיל בוטנים' ואנשים שנזהרים מאכילת קטניות בפסח נמנעים מלצרוך את המוצר הזה, כי הם חושבים שיש בו בוטנים. אין זה נכון. כי הכוונה היא רק שזה מיוצר במפעל שיש בו בוטנים, והחברה מבקשת לבטח את עצמה מפני כאלו שאלרגיים לבוטנים.

"לעומת זאת", מדגיש הרב, "אם כתוב את המילים 'מכיל גלוטן' (או כל מין אחר מחמשת מיני דגן), גם אם זה מופיע בשורה האחרונה של המרכיבים – מה שאומר שהכמות היא ממש מזערית - אין לצרוך, כי בפסח קיים הכלל שהחמץ לא בטל בשום שיעור. כלומר, במשך ימות השנה, אם נופלת חתיכת חמאה לתוך סיר בשרי, ברגע שיש בסיר כמות של פי שישים ביחס לחמאה, הסיר כשר ואפשר לאכול את התבשיל, כי החמאה בטלה בשישים. אבל בפסח, אם לתוך הסיר הבשרי ייפול גרגיר חיטה אחד, אז זה חמץ, והוא לא בטל אפילו באלף".  

נקודה נוספת שהרב זריצקי מבקש להבהיר היא שחמשת מיני דגן הופכים לחמץ רק ברגע שהם ראויים לאכילה, ולעומת זאת – אם הם עדיין במצב של חומר גלם, אז אין בהם בעיה. "לכן", הוא מדגיש, "אם למישהו יש בארון קמח חיטה או גריסים, אסור להשתמש בהם כמובן בפסח, אבל לא צריך למהר לשרוף יחד עם כל החמץ, אלא מותר לסגור בארון ולהמשיך להשתמש אחרי החג".

והרב זריצקי מציין כי יש גם אנשים רבים שממהרים לשרוף קופסאות שימורים שלא מופיע עליהן הכיתוב 'כשר לפסח'. "אומנם קופסאות השימורים אינן כשרות לפסח בגלל מגוון סיבות, אך אין בהן חמשת מיני דגן, ולכן אפשר להשאיר אותן בארון ולא לזרוק".

 

לא מפסיקים תרופות כרוניות

שאלות רבות מאוד המגיעות בימים אלו לרב זריצקי עוסקות בנושא התרופות. "כשמדברים על תרופות מוכרחים להיות זהירים מאוד", מבהיר הרב, "ולכן, הכלל המנחה הוא שאם מישהו לוקח תרופה כרונית והוא חייב להמשיך לקחת אותה לבריאותו, אז זה בכלל לא משנה מה מכילה התרופה, ועליו להמשיך לקחת אותה לאורך כל חג הפסח, כרגיל. בשום אופן אין להחליף תרופה כזו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"כך גם כאשר מדובר בתרופה לתינוק קטן או במקרה של פיקוח נפש. פיקוח נפש דוחה הכל, ולכן בכלל לא צריכים לברר מה התרופה מכילה, אלא יש לתת אותה מיד ולא לשחק עם הבריאות, בבחינת ונשמרתם לנפשותיכם".

אבל, יש גם מצבים שבהם הדברים הם פחות מוחלטים, וכאן הרב זריצקי נמנע במכוון מלנקוב בדוגמאות, כיוון שיש לבדוק כל מקרה לגופו. "כשאדם לא מרגיש טוב והוא מגיע לרופא, כדאי שישאל אותו אם התרופה שהוא רושם לו מכילה חמץ. כיום יש בכל קופות החולים רשימות מדויקות של התרופות הכשרות לפסח תשע"ז, והרופא יכול לבדוק ובעת הצורך להחליף את התרופה לתרופה אחרת שמופיעה ברשימה. אם אין אפשרות כזו עליו לשאול את הרופא אם הוא מוכרח לקחת, ואם התשובה היא חיובית, אז בדרך כלל יהיה עליו לקחת את התרופה. ובכל מקרה, כדי להיות בטוחים לגמרי רצוי להתייעץ עם רב שפוסק הלכה".

 

האם מפיות הנייר כשרות לפסח?

תופעה שנפוצה בשנים האחרונות היא להצמיד את הכיתוב 'כשר לפסח', גם למוצרים שכשרים לפסח במשך כל ימות השנה, למרות שהם אינם צריכים כשרות מיוחדת לחג.

כך למשל אומר הרב זריצקי שאפשר לראות שנמכרים בתקופה זו תחליפי חלב לתינוקות שמופיע עליהם הכיתוב 'כשר לפסח'. "הם כמובן כשרים", הוא מדגיש, "אך גם התחליפים שנמכרים במשך כל ימות השנה הם כשרים, ואפשר להשתמש בהם בלי בעיה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"כך גם לגבי כלים חד פעמיים, כל סוגי הניירות והמנג'טים, מפיות נייר, מגבונים לחים, ועוד – כל אלו אינם צריכים כשרות לפסח. באופן אישי בדקתי אם הם מכילים חמשת מיני דגן, והתשובה היא שלא. יש כאלו שחושבים שבכפפות לטקס יש קמח, אך זהו לא קמח אלא טלק, ואין שום סיבה לחשוש מחמץ".

עוד דבר מעניין שהרב זריצקי מציין הוא שגם הפיצוחים הנמכרים במשך כל השנה בכשרות מהודרת אינם מכילים חמץ. "בעבר היה מקובל לפזר עליהם קמח חיטה, כדי שהמלח יידבק אליהם, אבל בשנים האחרונות יש הוראה להשתמש בקמח תפוחי אדמה, בגלל חולי הצליאק. כמובן שאין זה אומר שאפשר להשתמש בהם גם בפסח, אבל אם יש בבית פיצוחים, אז אפשר להשאיר בארון ולהשתמש אחרי החג. לא צריך לזרוק".

 

האם הכלב צריך להקפיד על חמץ?

ואחרון חביב, מבקש הרב זריצקי להתייחס לסוגיית המזון לבעלי חיים. "נתקלתי לא מעט באנשים שהתלבטו – האם מותר לתת מזון שמכיל חמץ לכלב שלהם, או לתוכי או לדגים שבאקווריום? והתשובה שאולי מפתיעה מעט היא שלא. הדבר אסור, ויש לכך גם סיבה – במשך כל ימות השנה יש איסור אכילה, אבל אין איסור הנאה, ולכן מותר לתת לכלב בשר טרף. אבל בפסח יש גם איסור הנאה, ולכן אם יש לנו כלב, אז אסור לתת לו חמץ, כי אנחנו נהנים מכך, כלומר – מרוויחים מזה, כיוון שאנו חייבים במזונותיו. כך גם לגבי דגים באקווריום, כמובן שבמשך כל ימות השנה לא צריך לעשר את האוכל שלהם או לבדוק אותו, אבל בפסח אסור שהוא יכיל חמץ. בנוסף, כמובן שאסור שברשותנו יהיה חמץ, ולכן כשקונים אוכל לבעלי חיים לפני פסח, מוכרחים לבדוק שהוא לא מכיל חמץ. אבל אם בעל החיים מסתובב מחוץ לבית ומוצא חמץ, הוא יכול לאכול אותו, ואין עם זה בעיה".

הערה: הכתבה נכתבה כדי לעורר את לב המתעניין בלבד. לגבי כל שאלה ספציפית יש להתייעץ עם מורה הלכה

תגיות:הרב יוסף זריצקיבדיקת חמץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה