כתבות מגזין

חשבתם שרק אצלכם מתגלים קונפליקטים בזמן הקניות? קבלו נחמה

אין כמעט בעל ואישה שיוצאים לקניות בערב פסח ולא מתגלים ביניהם קונפליקטים. לאה אהרוני, יועצת עסקית, חושפת את הסיבה: הבדלים אנטומיים במבנה המוח בין הגברים לנשים, והיא גם מציעה שלל עצות כדי להתגבר על כך

לאה אהרונילאה אהרוני
אא

מכירים את התופעה הזו שבה אתם יוצאים לקניות יחד עם בן הזוג, ובמקום ליהנות מהמבחר ומהשפע שעל המדפים, למצוא את מה שמתאים ביותר לכם ולכיסכם ולהמשיך לפריט הבא – אתם כל הזמן מתווכחים?

במבט לאחור תוכלו להודות שזה היה וויכוח על לא כלום ואולי אפילו תתביישו להיזכר בגורם הראשוני שהוביל לו (חבילת מגבות או סירים שהיו במבצע, וכדומה) אבל השורה התחתונה היא שהיציאה המשותפת לקניות זכורה לעתים קרובות לבני הזוג כחוויה לא נעימה.

אז אם אתם קוראים את הדברים ומזדהים אתם, תוכלו לדעת שמדובר ללא ספק בצרת רבים ולקבל חצי נחמה. אבל אם אתם רוצים להבין זאת יותר לעומק ואולי גם למנוע מעצמכם את הקונפליקטים בפעם הבאה - כדאי שתמשיכו לקרוא.

 

יוצאים לקניות? היכונו לקונפליקטים!

כאשר משוחחים על כך עם לאה אהרוני, יועצת עסקית, היא מציינת כי מתוקף תפקידה היא התעסקה עם הנושא וגם חקרה אותו רבות. "ישנם נתונים המוכיחים על כך ש-95% מהקניות עושות הנשים, ואילו הגברים מחזיקים בידיהם 85% מהעסקים", מסבירה לאה. "כיועצת עסקית היה חשוב לי להסביר לבעלי העסקים מה עליהם לעשות כדי למשוך את הלקוחות שלהם, וזה מה שהוביל אותי לצאת ולחקור את הנושא".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בערב פסח היא מציינת שנראה לה כי הנקודות הללו, אותן היא מעבירה בדרך כלל לבעלי העסקים, יכולות להיות חשובות לא פחות עבור המודעות הזוגית והמשפחתית. "בערב פסח עושים המון קניות לבית", היא מסבירה. "ראשית, צריכים לקנות מוצרי מזון לשבוע שלם, אבל זה לא מסתכם רק בכך, כי בדרך כלל קונים גם בגדים חדשים ויש גם הרבה כאלו שעל הדרך רוכשים רהיטים חדשים לבית, כלי מטבח, וגם מתנות. להערכתי אין משפחה שלא מוציאה לפחות 3000 שקלים בערב פסח, ויש גם כאלו שמוציאות הרבה-הרבה יותר. תצאו לרחוב ותראו שבימים אלו החנויות מלאות עד אפס מקום, והמחירים כידוע לא זולים בכלל, אלא מחירים של תחילת עונה, ללא מבצעים".

הקניות המשותפות האלו, לדבריה, יוצרות לחץ על המשפחה גם מבחינת תקציב וגם מבחינת חיכוכים בין בני הזוג. "ישנם מחקרים שמוכיחים כי חנויות ריהוט למשל הן מהמקומות שבהם נשמעים הכי הרבה חיכוכים בין בני זוג, כי יש החלטות שצריכים לקבל, ולא תמיד הן מתאימות למה שהם תכננו ורצו".

 

הפנימו: יש הבדלים בין גברים לנשים

לאה בטוחה שהסיבה העיקרית לחיכוכים האלו טמונה בעיקר בדבר אחד – בהבדל המהותי בין גברים לנשים. "מאוד חשוב להיות מודעים לכך שהמוח של הגברים שונה מבחינה אנטומית מהמוח של הנשים. במוח יש חומר אפור וחומר לבן. אצל הגברים החומר האפור הוא פי 7 ביחס לנשים, וזה גורם להם לראייה משימתית צרה ומרוכזת של דברים, ואילו אצל הנשים החומר הלבן הוא פי 10 משל הגברים. החומר הלבן אחראי לקשר בין דברים שונים, ולכן כשהן עושות את הקניות הן בדרך כלל גם מקשרות בינתיים בין מספר פעילויות נוספות".

למה הכוונה? לאה מונה שלוש דוגמאות מהשטח:

1. כשגברים יוצאים לקניות, הם קונים בדרך כלל מה שמציעים בחנות, ואילו נשים יוצאות למסע קניות שלם.

"כלומר – הגבר מרגיש כך: באתי לקנות מכנסיים שחורים? אז אני נכנס לחנות, עושה כמה מדידות ובתוך עשרים דקות כבר משלם ונמצא בחוץ עם המכנסיים. לעומת זאת, כשאישה באה לחנות כדי לקנות חצאית שחורה, אז היא לא 'באה לקנות חצאית שחורה', אלא 'באה לקנות משהו שהיא תיראה אתו יפה', ואם היא מוצאת חולצה כחולה או זוג נעליים מתאים, אז היא תקנה גם אותם. היא ממש תרה בחנות עד שתמצא את הדבר הנכון, וזה יכול לקחת הרבה זמן וגם לעלות לא מעט כסף. בגלל ההבדלים האלו הבעל פעמים רבות לא יבין את אשתו, וזה עלול לייצר קונפליקטים".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

2. בגלל שהגברים רואים את מערכת הקניות לרוב כצרה ומרוכזת, הם בדרך כלל יעדיפו למצוא פתרון כדי לקצר את תהליך הקנייה, ואילו הנשים יעדיפו להמשיך בתהליך עד שימצאו את הדבר הנכון ביותר.

לאה ממחישה זאת בדוגמא: "אם גבר מגיע לסופר ורואה ארבעה סוגי קטשופ על המדף, אז הוא לוקח אחד, שם בסל וממשיך הלאה. לפעמים הוא ישווה מבחינת מחיר, אבל בדרך כלל זה יהיה הפרמטר היחיד שיעניין אותו. לעומת זאת, אישה תעמוד ותבחן את המרכיבים. היא תרצה לדעת כמה עגבניות מכיל הקטשופ, כמה אחוזי מים, ובקיצור - איך אפשר 'לחיות' עם הקנייה הזאת.

"או דוגמא נוספת – בני זוג יגיעו לקנות מקרר בחנות למוצרי חשמל. הגבר ירצה בסך הכל לדעת שהמקרר הוא בעל מנוע חזק ושיש עליו אחריות, ואילו האישה תסתכל על עוד אינספור פרמטרים נוספים – צבע המקרר (שיתאים למטבח), האופן בו ניתן לנקות את המקרר, הברק שלו, מספר המדפים שיש בו, ועוד, ועוד".

3. גברים קונים בדרך כלל לעצמם, ואילו כשנשים יוצאות לקניות אז כל המשפחה שלהן נמצאת אצלן בראש.

אם נחזור לרגע לאותו מדף של קטשופ, אז לאה מציינת שהגבר שם את הקטשופ בתוך העגלה, בזמן שהאישה מעבירה בראשה הרבה מאוד מחשבות נוספות: חני אוהבת קשטופ של חברה מסוימת, מוטי צריך קטשופ עם סגירה חזקה, כדי שלא יישפך עליו, וציפי מעדיפה שהקטשופ לא יהיה נוזלי מידי. כך שקנייה פשוטה של קטשופ הופכת ממש לעניין משפחתי.

גם בקשר לרכישת מקרר מציינת לאה שהאישה לא יכולה להימנע מלחשוב - האם בת השבע תגיע למדף של החלב? והאם התינוק לא עלול לשפוך אותו? האם המקרר יתקלקל אם הילדים ישאירו אותו פתוח במשך זמן רב? וכו', וכו'.

"למעשה, כשהיא יוצאת לקניות אז כל המשפחה נמצאת אצלה, ולא רק זה, אלא שהיא גם נזכרת בינתיים בעוד משימות שהיא צריכה לבצע – איפה הילד נמצא כעת? מי יחזיר את התינוקת מהמעון? האם העוזרת תגיע בערב כפי שסיכמו אתה? וכל זה תוך כדי הקנייה, מה שמוביל לכך שהמשימה הזו לוקחת לה הרבה מאוד זמן, ומכאן קצרה הדרך לקונפליקטים".

 

יש פתרון

הבשורה הטובה היא שלאה בטוחה שאפשר להתמודד עם הקונפליקטים האלו, ואפילו בקלות, בתנאי שקיימת חשיבה מתוכננת מראש. "ראשית, חשוב בראש ובראשונה להגביר מודעות ולהבין שזה לא שלאשתך לוקח המון זמן, וזה לא שבעלך הוא קצר סבלנות. אלא צורות החשיבה הגברית והנשית הן אלו שגורמות להבדלים ביניכם. ברגע שתהיה מודעות, כבר יהיה קל יותר", היא טוענת.

"בנוסף, מכיוון שהדברים ברורים אני ממליצה לדבר עליהם בצורה גלויה לפני שיוצאים מהבית ובכך לתכנן את הקניות בתבונה. אם אתם חיים ביחד כמה שנים ואת יודעת שלבעלך תיגמר הסבלנות אחרי שעתיים, אז תכנני מראש את הקנייה באופן בו תוכלי להספיק את הדברים החשובים ביותר לפני שמסתיימות השעתיים.

"החלטתם לצרף לקניות גם את הילדים? דאגו להיות ערוכים עם משחקים, דפי צביעה ואולי גם להביא ספרים, וכמובן לקחת שתייה ואוכל. אחרת זה יהיה מאוד-מאוד קשה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"כדאי גם לשים לב לפרטים הטכניים: לא יוצאים לקניות רעבים, כדי שלא להיות עצבניים, גם לא יוצאים בסמוך לתפילת מנחה, כדי שהבעל לא יצטרך לפרוש באמצע כדי להתפלל. כדאי לחשוב על כל הדברים האלו מראש.

"אם את שולחת את הבעל לקניות לבדו כדאי להביא לו רשימה מאוד מפורטת של מותגים וכמויות. אם לא תרשמי, אל תתפלאי אם הוא יביא רק 'דוגמיות' של ירקות (ארבע עגבניות, שלושה מלפפונים..) גם בנוגע לסוג המוצרים - אל תסתפקי בכך שאת כותבת לו להביא אורז, כי מבחינתו כל סוגי האורז הם אותו דבר, אם את רוצה דווקא בסמטי למשל – עדכני אותו. ואם מדובר במוצרים שהוא לא מכיר את עלויותיהם – רשמי לו כמה הם אמורים לעלות. לא מעטים הם הגברים שמשלמים מחירים גבוהים מאוד, כמו של תיירים, מבלי שהם מודעים לכך בכלל.

"ועוד המלצה אחרונה, ברוח הקניות של ערב פסח – שמרו בתוך ארון כלי הפסח את החשבוניות מכל הקניות שאתם עושים בימים אלו, ולקראת השנה הבאה תהיה לכם רשימה מפורטת של מה שצריך לקנות, וגם הערכה כספית של כמה שזה עתיד לעלות".

תגיות:קניותהוצאותזוגיותבעל ואישה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה