בריאות ותזונה

האנשים עם הלבבות הבריאים ביותר בעולם חיים ביערות האמזונס

שבט אינדיאני המתגורר ביערות האמזונס כמעט לא יודע מהן מחלות לב. מחקר חדש בדק את אורח החיים של השבט הזה – וחזר עם המלצות

  • כ"ב אדר התשע"ז
שבטים אינדיאניים ביערות האמזונאס (צילום: shutterstock)שבטים אינדיאניים ביערות האמזונאס (צילום: shutterstock)
אא

שבט צימאן, שבט של לקטים-ציידים המתגוררים באזור יערות האמזונס השייך לבוליביה, הם האנשים בעלי הלבבות הבריאים ביותר בעולם - כך קובע מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי, 'לנסט'. החוקרים אומרים כי מכל קבוצות האוכלוסייה שנבדקו עד היום, לשבט הזה יש את 'הזדקנות מערכת הלב וכלי הדם' האיטית ביותר בעולם, וכי טרשת עורקים נדירה שם פי חמש יותר מאשר בארצות הברית.

"המחקר שלנו מצא כי לילידי שבט צימאן מדרום אמריקה יש את השכיחות הנמוכה ביותר של טרשת עורקים מבין כל אוכלוסייה שנחקרה עד היום", אומר פרופסור הילארד קפלן, האנתרופולוג מאוניברסיטת ניו מקסיקו שהוביל את המחקר. "אורח החיים שלהם מוכיח שתזונה דלה בשומנים רוויים ועשירה בפחמימות עם סיבים תזונתיים רבים, לצד בשר צייד ודגים, חיים ללא עישון ופעילות גופנית לאורך היום, יכולים למנוע את הופעת טרשת העורקים. העובדה שכבר איננו חיים רק על אוכל שאנחנו מלקטים וצדים צריכה להיחשב גורם סיכום חדש להזדקנות של מערכת הלב וכלי הדם, ואנחנו מאמינים שאם נחזור ונשלב בחיים שלנו אלמנטים מדרך החיים הזו, אוכלוסיות מודרניות יפיקו מכך תועלת".

בהתחשב בכך שרובינו לא חיים ביערות וגם לא יכולים לצוד למחייתנו, אילו אלמנטים מחייהם של האינדיאנים הללו אנחנו יכולים לאמץ, למען בריאות הלב? ובכן, קחו למשל את העובדה שבני שבט צימאן מבלים רק 10% מזמן העירות שלהם כשהם אינם בתנועה – זה בהשוואה ל-54% מזמן העירות בקרב אוכלוסיות בארצות מתועשות. בנוסף, התזונה שלהם מבוססת על פחמימות עשירות בסיבים תזונתיים, כמו אורז, תירס, אגוזים ופירות. חלבון מהווה 14 אחוזים מהתזונה, וכך גם שומן.

המחקר, מסוג מחקר תצפיתי, בוצע על ידי חוקרים שביקרו ב-85 כפרים של בי שבט צימאן בשנים 2015 ו-205. בכל הכפרים הללו הם מדדו את סיכון המקומיים ללקות במחלות לב על ידי צילומי CT לעורקים וכן בדיקות של משקל, קצב לב, לחץ דם, כולסטרול, סוכר בדם ודלקתיות. בהתבסס על הנתונים הללו נמצא כי תשעה מתוך עשרה מבני השבט לא היו בשום סיכון ללקות במחלת לב, ורק ל-3 אחוזים היה סיכון בינוי או גבוה. הממצאים הללו נמצאו נכונים גם לגבי ילדים שכבר מלאו להם 75 שנים – ממצא חסר תקדים עבור קבוצת גיל כזו. לשם השוואה, רק 14% מהאמריקאים מעל גיל 45 מתבררים בבדיקות כל מצויים בשום סיכון למחלת לב, בעוד מחצית מהאוכלוסייה מעל לגיל הזה מצויה בסיכון בינוני או גבוה.

"המחקר מראה שאפשר להימנע כליל מטרשת עורקים אם אנשים יאמצו אלמנטים מסויימים מאורח החיים של שבט צימאן", אומר ד"ר גרגורי תומאס, קרדיולוג בכיר שהשתתף במחקר. "למשל, אפשר ללמוד מהם על החשיבות של רמות נמוכות של לחץ דם וסוכר בדם, וכן על חשיבותן של הימנעות מעישון ופעילות גופנית. רוב בני צימאן חיים את חייהם בעולם בלי שפיתחו מעולם טרשת עורקים. זה דבר שמעולם לא נמצא במחקרים קודמים".

תגיות:לבבריאותיערות האמזונס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה