חדשות מדע וטכנולוגיה

תכירו את הדגים שלומדים לחיות על היבשה

חשבתם שדגים בטוחים במים ומסתכנים בחייהם ביבשה? תתפלאו, עבור דגים מסוימים דווקא היבשה מציעה מפלט מסכנות האוקיינוס

  • כ"א אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ידעתם תמיד שהמים הם המקום הבטוח לדגים? תתפלאו, המשפט הזה לא נכון עבור כל דג באשר הוא. ביולוגים גילו לאחרונה כי ארבעה זנים של דגים מסוג 'דמוי קרנון'– סוג של דג טרופי קטן – פיתחו, כל אחד בנפרד, אורח חיים של רגל אחת במים ורגל אחת ביבשה. הם אמנם שוחים עדיין בים, אבל לעיתים קרובות אפשר למצוא אותם משתזפים על החוף.

הדגים הללו חיים באיי קוק שבדרום מזרח האוקיינוס השקט, והמחקר עליהם הוא המחקר הראשון שבודק מה יכול לגרום לדגים לעבור דירה ולחיות ביבשה. כדי לפענח את החידה, חוקרים צפו בשלושה זנים של הדגים הללו, וראו כי הם שוחים סמוך לחוף בשעת השפל, אבל עולים אל היבשה כאשר מגיע זמן הגיאות. כמובן, הם עדיין זקוקים למים כדי לנשום ולכן גם כשהם מקפצים מעל הסלעים בחוף, הם מקפידים שהזימים שלהם יישארו רטובים בקצף האוקיינוס שמרטיב את הסלעים ואת החול.

מה גורם לדגים הללו להעדיף לעיתים את היבשה? החוקרים גילו שלדגי הדמוי-קרנון באיי קוק יש אויבים רבים במים. כאשר מגיעה הגיאות, יצורי ים רבים עבורם הדמוי--קרנון הוא חטיף נחמד מגיעים קרוב יותר אל החוף באדיבותם של גלי הים. "בסלעים החיים פחות מפחידים עבורם, חוץ מסכנת הציפורים", אומרים החוקרים.

למה באמת הם לא מפחדים שציפור רעבה תאכל אותם? גם על כך ענה מחקר הצפייה של החוקרים. באיי קוק יש פשוט מעט ציפורים טורפות. בהשוואה בין הסכנה הנפוצה במים והסכנה הנדירה ביבשה – דגי הדמוי-קרנון בחרו בחכמה, ועברו דירה אל החוף.

תגיות:דגיםיבשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה