חדשות בעולם

בנו של המפקד הנאצי החזיר ציורים שגנבה אימו

אמא של הורסט ווכטר שדדה מאות יצירות אמנות ממוזיאונים פולניים. בסוף השבוע, הוא בחר להחזיר שלוש יצירות גזולות לממשלת פולין

  • א' אדר התשע"ז
אחד הציורים שהוחזרו (קרדיט: ממשלת פולין)אחד הציורים שהוחזרו (קרדיט: ממשלת פולין)
אא

יצירות האמנות שנשדדו על ידי הנאצים בזמן מלחמת העולם השניה הם נושא כאוב שטרם נפתר. רבות מהיצירות הללו נלקחו על ידי אנשים פרטיים שהשתייכו למנגנון הנאצי, ונותרו מוסתרות אצל משפחותיהם גם הרבה אחרי התבוסה שנחלו הנאצים במלחמה.

אחת משדות השוד הגדולים ביותר בתחום האמנות הייתה פולין: לא פחות מחצי מיליון חפצי אמנות נגנבו ממנה בשנות המלחמה על ידי הנאצים – וגם עלי ידי המשחררים הסובייטים. הממשלה הפולנית מעולם לא חדלה מניסיונות להשיב אליה את היצירות הגזולות, כשבמקרים רבים היא אפילו רוכשת את היצירות במכירות פומביות בהן הועמדו למכירה על ידי צאצאיהם של הגנבים.

בסוף השבוע, עם זאת, בכירים מהממשלה הפולנית השתתפו באירוע נדיר: השבת חפצים גזולים מרצון על ידי צאצא של הגנב – או במקרה זה, הגנבת.

מי שהחזיר את היצירות מרצונו הוא הורסט ווכטר, גרמני בן 78 שאביו אוטו היה גנרל באס.אס. הנאצי. בזמן שהותם בפולין, אימו של וווכטר, שרלוט, שדדה בחריצות את אוצרות האמנות של המדינה על מנת לקשט את משרדיהם של בעלה וקצינים נאצים אחרים. לפי מסמך שהכינה הממשלה הגרמנית ב-1946: "פראו וואכטר גנבה את הציורים הייחודים ביותר ואת פריטי האמנות היפים ביותר...על אף שמנהל המוזיאון הלאומי בקרקוב הזהיר אותה שאין לקחת יצירות אמנות אלה".

בנה של הגברת, הורסט ווכטר, החזיר לממשלת פולין שללוש תמונות: תמונה של ארמון, מפה של פולין במאה ה-18, ותחריט של העיר קרקוב. ווכטר, שחי היום בטירה באוסטריה, טוען שניסה כבר שנים להחזיר את התמונות, אבל אף אחד לא היה מעוניין לתקשר איתו בגלל המורשת הנאצית של המשפחה. רק כאשר היסטוריונית פולנית נטלה על עצמה את מלאכת התיווך, נסגר הסכם החזרה בין ווכטר והממשלה הפולנית.

"זו כנראה הפעם הראשונה שמישהו מהמשפחה של אחד הכובשים הנאצים הבכירים מחזיר לנו אמנות שנגנבה מפולין", אמרו פוליטיקאים פולנים שהשתתפו בטכס. הם רק יכולים לקוות שמעשהו של ווכטר יעורר את מצפונם של גרמנים אחרים שירשו מהוריהם אוצרות גזולים. 

תגיות:ציוריםפוליןמוזיאון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה