היסטוריה וארכיאולוגיה

מדוע פרעה שיקר?

מדוע "נמחקו" 500 שנה מן ההיסטוריה המצרית? ההיסטוריונים המצרים אינם ידועים בהיצמדות לעובדות, בכל הנוגע לכתיבת ההיסטוריה שלהם, וגם היהודים נכללים בהיסטוריה המשוכתבת

  • י"ב שבט התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אורנה שואלת: "האם בני ישראל מוזכרים במצרים העתיקה? כי הרי ידוע שהמצרים תיעדו הכל בכתב, אז הם ודאי היו מתעדים את מיליוני העבדים שברחו ממצרים, לא?"

* * *

שלום אורנה, ותודה על שאלתך.

המצרים אמנם כתבו פפירוסים רבים ותיעדו את ההיסטוריה, אך בשונה ממה שרבים סוברים - הם כלל לא היו נאמנים בתיעודם, ולא תיעדו אירועים שלא החמיאו להם ומלכיהם. המצרים העלימו באופן אובססיבי תבוסות וכשלונות, עד כדי כך שלא תיעדו 500 שנה של שלטון ה"חיקסוס". חיקסוס היתה קבוצה שמית שפלשה למצרים ושלטה בה במשך 500 שנה, עד שהמצרים השתלטו בחזרה על ממלכתם. אך למרות 500 שנה של היסטוריה חיקסוסית במצרים - מלוכה, בנייה, פוליטיקה, שלטון, חוקים ודתות - המצרים לא תיעדו את ההיסטוריה של החיקסוס ששלטו בהם, ובכך העלימו היסטוריה מצרית בת 500 שנה. כל השרידים שנותרו לשלטונם של החיקסוס הם ממצאים עקיפים (כגון מבנים, כלי חרס וכדו'), אך לא תעודות ישירות והירוגליפים על הפרק הגדול שלהם בהיסטוריה של מצרים העתיקה. המקום היחיד במצרים שבו מוזכרים החיקסוס הוא כמעט באופן מקרי - בקבר בני חסן. איני יכול לומר לך אם המצרים השמידו ראיות, אך מה שברור הוא, שהם לא רצו לתעד אירועים של תבוסה וכשלון, אפילו לא אירועים גדולים וחשובים בני 500 שנה. קל וחומר שלא היו מתעדים עם של עבדים שהצליח להשפילם ולהביסם מתוך אותות ומופתים משמים.

אך מעטים יודעים כי בני ישראל בהחלט מוזכרים במצרים העתיקה לפני יותר מ-3200 שנה. ואולי קשה להאמין: אך פרעה שיקר שיצא להילחם בהם והשמידם!

זהו אחד הממצאים המדהימים ביותר ממצרים העתיקה, מצבה מפורסמת בשם "מצבת ישראל", בה מספר פרעה מרנפתח כיצד ערך מסעות בארץ כנען, הביס עמים שונים ולבסוף - הכחיד את בני ישראל עד האחרון שבהם! כך כתב: "ישראל הושם - אין זרע לו". (האם זה באמת מפתיע שהמקור החיצוני הראשון שבו מוזכרים בני ישראל הוא בתיאור השמדתם?).

ובכן, המצבה מוכיחה שבני ישראל היו מוכרים במצרים העתיקה לפני 3200 שנה, וכן שכבר התיישבו בעת הזו בארץ כנען. אך מדוע פרעה - שליט כל האימפריה המצרית האדירה, ראה לנכון לשקר כי רדף אחרי בני ישראל בארץ כנען והשמידם עד האחרון שבהם? מה גם שעל אף עם אחר לא הכריז פרעה שהשמידם. על עמים אחרים במצבה סיפר רק שהביס וביזה אותם, אך על עם ישראל לבדו הכריז בהתלהבות גדולה שלא הותיר מהם אפילו אחד...! מפני הדברים נראה שהיה לפרעה חשבון אישי גדול מאוד עם בני ישראל, הוא רכש אליהם שנאה עזה ביותר ורצה בהשמדתם המוחלטת. מעניין לציין כי מבחינת השושלת, פרעה מרנפתח היה בנו של רעמסס השני מתקופת שיעבוד מצרים. במילים אחרות - הבן שרצה להגן על כבוד אביו...

בוויקיפדיה נאמר על כך: "פרעה מרנפתח מתפאר בכך שהצליח להכחיד את ישראל, אולם מכתובות מאוחרות יותר אנו למדים על קיומה של ישות בשם ישראל - בין היתר במונולית מכורח ובמצבת מישע, המתוארכים ל-300 שנה מאוחר יותר, לתקופתו של אחאב ובית עמרי, במאה ה-9 לפנה"ס... משום כך ברור שהאמירה "ישראל הושם - זרע אין לו" היא התפארות מוגזמת החסרה כל ביסוס עובדתי... התפארות מוגזמת, לפעמים אפילו חסרת בסיס, בהתייחס להישגיו הצבאיים של מלך, אינה דבר נדיר בטקסטים מצריים עתיקים. לפיכך, ייתכן שכותב האסטלה שיקר כדי להאדיר את שמו של המלך".

עצם העובדה שפרעה מקים מצבה מלאה שקרים על נצחונותיו האדירים, ומשקר בה על הכחדת בני ישראל - מעידה פעם נוספת שאין מקום לבטוח ביושרו של התיעוד המצרי. מה גם שההתפארות המוגזמת בהכחדת כל ישראל מרמזת על כך שהמצרים מחקו כל עדות על בני ישראל שהיתה עשויה לבזותם (או יותר נכון - פשוט לא תיעדו את בזיונם).

כשם שאי אפשר לבטוח בתיעוד האנטישמי של האימפריה הנאצית, כך גם לא ניתן לבטוח בתיעוד האנטישמי של מצרים העתיקה או של יוון. היסטוריונים רשמיים כמו מנתון, דיודורוס, טרוגוס, אפיון וטקיטוס - העלילו כולם עלילות דם והמציאו שקרים מכוערים נגד עם ישראל לפני יותר מ-2000 שנה. אם יש מכנה משותף אחד לכל האיזכורים ההיסטוריים הללו - הוא בשנאתם לעם ישראל. למרות כל זאת, נמצא תיעוד ארכיאולוגי של בני ישראל במצרים העתיקה, המעיד על חמתו של פרעה לעמנו לפני יותר מ-3200 שנה, ולא במקרה.

לראיות ארכיאולוגיות נוספות מומלץ להשיג את הספר "ארכיאולוגיה תנ"כית" של הרב זמיר כהן.

תגיות:שקרפרעהמצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה