זוגיות ושלום בית

הרב שטיינמן: "חיי זוגיות מאושרים תלויים בשלושה דברים"

מה שורש לכל הבעיות בזוגיות, כיצד נזכה לסיעתא דשמיא, ומה מפחיד יותר מהאיום האיראני? 10 ציטוטים מדברי הרב שטיינמן

  • י"ח כסלו התשפ"ב
בעיגול: הרב שטיינמן (צילום: shutterstock)בעיגול: הרב שטיינמן (צילום: shutterstock)
אא

1. טיפ לזוגיות, ושורש לכל הבעיות: "חיי זוגיות מאושרים תלויים בשלושה דברים", אמר מרן הרב שטיינמן, "ואלו הן: ויתור, ויתור וויתור". מרן הוסיף וציין כי "שורש כל בעיה אפשרית ביחסים בין-אישיים נעוץ באגואיזם ששורשו גאווה". (חוברת הדרכה לחתנים 'אדני הבית')

2. כיצד נשכך חרון אף? בתקופה בה אירעו אסונות רבים, ניגשו יהודים לשאול את הרב שטיינמן מה עלינו לעשות. כה תשובתו של הרב: "מי יכול לדעת דרכי השי"ת. אמנם פשוט שחיזוק בתורה ויראת שמים של הציבור ישכך כעס וחרון אף". (ימלא פי תהלתך קובץ אגרות, מכתב תי"ד)

3. כיצד יש להתייחס למחלוקת? הרב קלאר, עורך עיתון 'המבשר תורני', שאל את מרן הרב שטיינמן האם ראוי לסקר מחלוקת שאירעה לפני מאות שנים בין גדולי עולם. על כך השיב הרב בנחרצות: "מה לנו להכניס את ראשנו בין ההרים הגדולים הללו? וכי זה יועיל ליראת שמים שלנו? אלא מאי, בתור מחקרים תורניים, ב"ה האוצר הספרים היהודי הוא גדול וענק דיו שניתן להתמקד בנושאים אחרים שיעניינו את הציבור התורני".

4. האם כדאי לריב על ירושה? בעניין המחלוקת, ראוי לציין תשובה נוספת שהשיב הרב שטיינמן ליהודי שביקש ממנו חיזק כיצד להתרחק ממריבה שנקלע אליה שלא ברצונו. "וכי אנו זקוקים לחיזוק?", תמה הרב, "והנה קין והבל דנו אודות חלוקת העולם. הם רצו לרשת  את אביהם עוד בחייו, והאם אתה יודע מה היה הסוף? שניהם הסתלקו עוד בחיי אביהם, ולא ירשוהו..." הרב שטיינמן הוסיף והרחיב: "והנה, קיימת דעה במדרש שמריבתם של קין והבל היתה בתחומו של מי ייבנה בית המקדש על מנת לעבוד בו את השם יתברך. מכל זאת למדנו עד כמה גרועה מחלוקת, שגם מתוך מריבות רוחניות על מקום המקדש יכולים להגיע עד רציחה ממש, ר"ל".

5. הוכחה ליראת שמים: הרב שטיינמן פסק להלכה כי אדם הלומד תורה בזמן שהציבור מתפלל, אף שמעיקר הדין אינו חייב לענות אמן אחרי המתפללים, בכל זאת, אם שמע אותם ראוי שיענה, מפני יראת שמים. (אבני ציון, עמ' שלג)

6. כך נזכה לסיעתא דשמיא: "כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים", מזכיר תדיר הרב שטיינמן את דברי הגמרא, ומוסיף: "וזה דבר שמאד יכול לגרום לסייעתא דשמיא".

7. לשבות ממלאכה כמה דקות לפני כניסת שבת: "ראוי להשתדל להקדים קצת שביתה מכל מה שבשבת אסור", מזכיר הרב שטיינמן את קדושתה של השבת ואת היותה מקור הברכה.

8. הקב"ה מזעזע אותנו כדי שנתפלל: "צריך לדעת שלפעמים אנו חושבים לעצמנו שבוודאי ה' יעזור ולא יקרה כלום, ולא מבינים שלעתים יש גזירה בשמים ר"ל. אבל הקב"ה חנון ורחום ומתאווה לתפילתנו לכן הוא מנסה לזעזע אותנו בכל דרך. העיקר שנתפלל אליו ית"ש", אומר  הרב שטיינמן. "ויש לדעת, כי לא רק בעת צרה חייבים להתפלל אלא שתפילה שלא התפללו אותה, עלולה לגרום חלילה לבוא הצרה כדי שנתפלל, וכמו שאמרו חז"ל לעולם יקדים אדם תפילה לצרה", מוסיף הרב.

9. מה מפחיד יותר מהאיום האיראני? "רק בזכות לימוד התורה, ובמיוחד כשהתורה היא מתוך הדחק, יש לנו זכות קיום בעולם נגד כל אויבינו המנסים לכלותינו. וכפי הידוע שכל קיומנו עלי אדמות הוא בנסי נסים מאת הבורא ית"ש ונגד כל היגיון וסברא ואנו חיים ככבשה אחת בין שבעים  זאבים, ורק בזכות לימוד התורה אין אויבינו מצליחים לפגוע בנו, ועל כן עלינו לחשוש מהנסיון לפגוע במעמדם של בני הישיבות יותר מהאיום האיראני".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

10. המצווה המיוחדת לדורינו: "מה המצווה המיוחדת לדורנו?", נשאל הרב שטיינמן על ידי רבי דוד אבוחצירא. תשובתו של הרב: "להתחזק מאוד באמונה וביטחון בהקדוש ברוך הוא ולא בבשר ודם".

תגיות:הרב שטיינמןזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה