אביגיל מייזליק

"פתאום חשבתי לעצמי: ’כמה ייסורי מצפון יש בלהיות אמא’"

"דקה לפני שהבנים חוזרים ללמוד, נעמדתי במרפסת, הרמתי את עיני אל השמיים, ושאלתי את עצמי: האם עשיתי את רצון השם בחופש הזה? האם זה מה שנקרא להיות אמא? אני יודעת שיש היכן שהוא בעולם אמא מושלמת, אבל אני בוודאי לא היא" – אביגיל מייזליק בטור גדוש חשבון נפש

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

את הקטע הבא, שגרם לי להזדהות מרובה, קיבלתי מחברה ששלחה לי במייל את רשמיה ויכולתי רק להנהן במלוא המרץ ולהעביר אותו לקריאתכם:

"כל כך הרבה מדריכים מתפרסמים בתחילת החופש -  איך לטייל בלי להינזק, איך להעסיק את הילדים, אילו חופי ים מוצלחים, ועוד ועוד. רק מדריך אחד עדיין לא ראיתי, ואולי - מי יודע? אולי אם היה יוצא מדריך כזה הייתי מסיימת בתחושה אחרת: איך להיות אמא, בחופש.

"בכל שנה, בסוף החופש הגדול אני לא מצליחה להבין איך יתכן שזה היה כל כך קשה. כשהוא מתחיל, יש בי תמיד איזו ציפייה שאולי נותרה לי מהימים בהם הייתי בעצמי ילדה. 'איזה כיף', אני חושבת בתמימות, 'אפשר לישון מאוחר יותר בבוקר, לא צריך להילחץ משעת ההשכבה בלילה. אין את המתח של המבחנים, השיעורים, הצקות של ילדים בכיתה. ננוח קצת, נצא לנופש...'.

"על הנופש כבר ראיתי שכתבו לאורך ולרוחב, אבל אני רציתי לכתוב דווקא על ההתמודדות מול הילדים והתחושות שנגרמות לי כתוצאה מכך. קודם כל, ברור לי שזה לא בגלל מספר הילדים. כי אני זוכרת את התחושות הללו עוד מהימים שבהם היו לי רק שנים קטנים, וגם היום, כששבעה חמודים נמצאים סביבי, עדיין לא השתנה כלום.

"אני חושבת שהמילה המתאימה ביותר היא - הצפה. הצפה של רצונות, הצפה של דיבורים, הצפה של בלגן, הצפה של ריבים, הצפה של פעילויות, פשוט הצפה כשאני נשטפת בגלים גלים האלו, חסרת אונים.

"היו לי רגעים בחופש בהם לפחות חמישה ילדים רצו ממני משהו, אחד נפרד מהחיתול וצריך בדיוק את עזרתי הדחופה כי אם לא..., שני רב עם אחיו ובוכה תמרורים, שלישית 'משעמממממם לה' והיא חייבת דחוף מאה שקל כדי להירגע, רביעי רעב, חמישי צמא, הטלפון מצלצל, השכנה בדלת ובעלי נכנס מהכולל ושואל – 'מה יש לאכול?'.

"רגעים אחרים שבהם השעה שתים עשרה וחצי בלילה ועדיין חגיגות הילדים בעיצומן, כאשר עדיין לא הגעתי לרגע המופלא הזה שבו אסדר את המהפכה העליזה, התוססת והאיומה שהתחוללה כאן במשך יום שלם.

"וכמובן שהיו המון רגעים שבהם, כדי לשמח את הילדים הסכמתי לצאת אל המדבר הלוהט שבחוץ, מצוידת בתיקים, שקיות, כובעים, קרם שיזוף, מים ועוד מים, ממתקים כמובן ותקווה בלב שלפחות היום הזה יעבור בשלום.

"ועדיין, למרות הכל, אני לא מצליחה להבין, למה היה לי כל כך קשה? היו המון רגעים קסומים של משפחה, רגעים כאלו שזוכרים לכל החיים, היו המון קטעים יפים בין הילדים של עזרה הדדית, של צמיחה, של קירוב לבבות. ועדיין - אני ממש מחכה לשקט המבורך שעומד להשתרר החל ממחר" (קטע זה נכתב, כאמור, בסוף החופש, א.מ.).

"במוצאי שבת, ממש דקה לפני שהבנים מתחילים ללמוד, נעמדתי לי במרפסת, הרמתי את עיני אל השמיים, ושאלתי את עצמי, האם עשיתי את רצון השם בחופש הזה? האם זה מה שנקרא להיות אמא? אני יודעת שיש היכן שהוא בעולם אמא מושלמת, כזו שאצלה תמיד נקי, תמיד שמח, תמיד יש פעילות, תמיד יש שלום, תמיד בגדים נקיים ורצפה מבהיקה ותפילה בזמן ומצב רוח טוב ותהילים וטיולים ועבודות מעיסת ניר. אבל אני בוודאי לא היא. האם עדיין השם רואה בי שותפה נאמנה לנשמות היקרות ששלח אלי, לטיפולי?

"והרגשתי פתאום, בכל ליבי, שמשמיים עונים לי, והשם אומר שדווקא אמא כזו, שעולה ויורדת, מצליחה ומתייאשת, מנסה ומתמוטטת, שמחה וצווחת, מלטפת ונותנת פאצ', דווקא אמא כזו, אמיתית, גיבורה, שתמיד ממשיכה לנסות, לרצות, להיות - דווקא אמא כזו בדיוק, הוא רצה בשביל ילדי. והרגשתי שהוא שמח בי, וגאה בי, ומבין אותי, וגם הוא מאושר בשבילי שהחופש הגדול – נגמר".

 

אורז פרסי עם אטריות מטוגנות

האורז הנפלא הזה חגיגי בכל ארוחה, טעים, מרשים ומוצלח מאד.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: 20 ד' | 4 מנות

החומרים הדרושים:

2 כוסות אורז פרסי ארוך

 200 גר' אטריות דקות

2  כפות שמן

1  כפית שטוחה מלח גס

1/4  כוס שמן

2 כפיות אבקת מרק בטעם עוף

קורט קינמון

3 כוסות מים רותחים

אופן ההכנה:

מטגנים את האטריות בשמן עד שהן מתחילות להשחים. שוטפים היטב את האורז ומוסיפים לסיר. מערבבים היטב. מוסיפים את יתר החומרים, מכסים את האורז במים רותחים.

מביאים לרתיחה, מכסים את הסיר, מנמיכים את האש, מכסים ומבשלים כ-15 דקות נוספות. מכבים את האש ונותנים לסיר לעמוד סגור כעשר דקות.

 

אורז עם גזר, צימוקים ושקדים

האורז הזה מתאים מאד לחגים ושבתות, עשיר ומלא ניחוחות בסגנון פרסי אותנטי.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: כשעה ורבע | 12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

1 ק"ג אורז
1 ק"ג גזר, קלוף וחתוך לקוביות קטנות
 250גרם שקדים
250 גרם צימוקים או תמרים, קצוצים
 3-2תפוחי אדמה, פרוסים
שמן לפי הצורך
מלח
כורכום

 

אופן ההכנה:

מטגנים את הגזר בשמן עד שהוא מתרכך מעט ושומרים בצד.
חולטים את השקדים במים רותחים, קולפים, חוצים ומטגנים בנפרדשוטפים את האורז.
בסיר מרתיחים כמות גדולה של מים עם מלח, מוסיפים את האורז ומבשלים חצי בישול - בערך 3 דקות אחרי שהמים חוזרים לרתוח. מסננים מיד את האורז.
בסיר יבש ונקי יוצקים מעט שמן ומסדרים את תפוחי האדמה.
מערבבים את האורז עם הגזר וגרגירי הכמון או הכוסברה. מניחים בתלולית על תפוחי האדמה ומטפטפים שמן מלמעלה. עוטפים את המכסה עם מגבת, מכסים היטב את הסיר ומבשלים 2 דקות על אש גבוהה ולאחר מכן כשעה על אש מזערית לפני ההגשה מפזרים על האורז צימוקים (או תמרים) ושקדים קלויים.

 

אורז ירוק עם עשבי תיבול

עוד אורז בסגנון פרסי, ירקרק בצבע, מלא ריחות וטעמים מיוחדים ומי שאוהב עשבי תיבול לא יכול לוותר עליו.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: 20 ד' |  6 מנות 

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים הדרושים:

1/4 כוס שמן
1 בצל גדול, קצוץ דק
2 כוסות עשבי תיבול טריים (שמיר, כוסברה, פטרוזיליה), קצוצים דק
 1כפית מלח
1/2 כפית מכל אחד מהתבלינים הבאים: כורכום, פלפל שחור, כמון
 4 1/2כוסות מים רותחים
 3כוסות אורז פרסי או הודי, מבורר, שטוף ומסונן 

 

אופן ההכנה:

בסיר כבד מחממים את השמן, ומטגנים את הבצל עד שהוא מקבל גוון זהוב בהיר.
מוסיפים את עשבי התיבול, התבלינים והמים, וממשיכים לבשל על אש בינונית, כ- 10 דקות. טועמים מהמרק הירוק ומתקנים תיבול.
מוסיפים את האורז ומבשלים על אש בינונית בלי לבחוש, עד שהמים נספגים בעזרת שתי מזלגות מערבבים ומאווררים את האורז, עד שכל הירק מעורבב באופן אחיד.
מנמיכים את האש למינימום, עוטפים את מכסה הסיר במגבת נקייה, ומבשלים עוד 10 דקות. מכבים ומשאירים את הסיר מכוסה עוד 5 דקות.

 

גולשות שואלות:

יש לך אולי מתכון מוצלח לדג בקלה?

בקלה ברוטב קארי

הקארי הינה תערובת תבלינים הודית שנותנת לכל התבשיל טעם פיקנטי ומיוחד.

זמן הכנה: 20 ד' | זמן בישול: 15-20 ד' |  6 מנות

 

החומרים הדרושים:

6 נתחי פילה בקלה

2 כפות קמח

מלח ופלפל

בצל אחד קצוץ דק

3 שיני שום קצוצות

כף אבקת קארי

חצי כפית פפריקה מתוקה

קופ' שמנת לבישול פרווה

2 כפות מיץ לימון

שמן לטיגון

 

אופן ההכנה:

מערבבים את הקמח עם מלח ופלפל. מקמחים את הדג ומנערים מעודף. מחממים שמן לא עמוק במחבת ומזהיבים את הדגים מכל צד. מעבירים לניר סופג. באותה מחבת מטגנים את הבצל בשמן על אש בינונית עד שהוא זהוב ורך. מוסיפים את השום ומטגנים עוד כדקה. מוסיפים את הקארי והפפריקה ומערבבים. מטגנים כדקה ומוסיפים את השמנת לבישול ואת מיץ הלימון. מביאים לרתיחה ומנמיכים את האש. מבשלים כחמש דקות עד שהרוטב מסמיך מעט. טועמים ומתבלים במלח ופלפל לפי הטעם. מוסיפים את הדגים, מטלטלים את המחבת עד שהדגים מצופים ברוטב ומבשלים יחד עוד כשתי דקות. מגישים חם.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:מתכוניםאביגיל מייזליק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה