פוריות

ד"ר חנה קטן בתגובה לרווקה שמבקשת שלא ירחמו עליה

מדוע יורדת איכות הפריון עם הגיל? ומתי הכי כדאי להיכנס להריון? ד"ר חנה קטן מזכירה לכולנו את קיומו של השעון הביולוגי

ד’’ר חנה קטן (צילום: אורות)ד’’ר חנה קטן (צילום: אורות)
אא

בתגובה למכתב שלא יישלח לעולם – אני הרווקה שנשארה מאחור, ומבקשת מכם: אל תרחמו עליי

אני מתבוננת בעיניים התכולות-סגולות המחייכות. היא מבקשת להכיר את תעודת הזהות ההורמונלית שלה... והנה, הבדיקות מבשרות בשורת איוב. היא רווקה בת 35 בלבד, אך בחלוף השנים, אבדה חיוניותה של השחלה. מסתבר שהרכבת חלפה, והשאירה אותה על אם הדרך, מצפה, ללא הועיל.

השחלה מכילה את תאי הרבייה של האשה – הרי הן הביציות. לעוברה שנמצאת ברחם בשבוע העשרים להריון יש כשלוש מיליון ביציות בשחלות, ועד שעת הלידה יורד המספר לכמיליון. בגיל ההתבגרות נשארות לנערה כ-300 אלף מתוכן, ואילו בשנות הפיריון המספר יורד לכמה אלפים. מלאי הביציות מתרוקן לחלוטין כשהאשה מגיעה לגיל המעבר (סביב גיל 50), אך כבר בגיל 35 יש ירידה דרסטית בכמות ובאיכות הביציות אצל רוב הנשים.

אם כך, גיל הפיריון האופטימלי אצל רוב הנשים הוא מסביבות גיל עשרים ועד שלושים וחמש. ואכן, כך הטביע ריבונו של עולם בעולמו בבריאת האשה, ששנות הפריון מתרחשות בגיל צעיר, בגילאים המותאמים לחיוניות גופנית ונפשית.

שעת דמדומים של שחלה. כשפונה אשה שחצתה את גיל הארבעים, אני מבקשת למצוא דרך להעיר את השחלות הרדומות. האם אכן זו "שינה" בעלמא? ושמא "מות", דמדומיה של שחלה שהגיעה לתכליתה? ואולי היינו יכולים למנוע את הגסיסה?

* * *

אני עמלה מזה שנים על הרחבת הידע הציבורי בנושא השעון הביולוגי, השעה הדוחקת. עם כל הקושי בחשיפת הנושא, והכאב המתלווה לכך, אני רואה בכך הצלת נפשות לחלק הולך וגדל של בנות. זו חובתי, בבחינת "לא תעמוד על דם רעיך". יש לי ידע, ואין לי זכות למנוע את הידע החשוב הזה מבנות. השתיקה הרועמת של גורמי רפואה שמחובתם להתריע ולסייע בעצירת הרכבת הדוהרת של סל הביציות, דורשת תיקון....

אני חשה את פעימות הלב של הרווקות המקסימות לאלפיהן [!] שאני זוכה לפגוש, ומבקשת לפתוח להן צוהר לאופטימיות, לרוגע, לביטחון באימהות הממתינה לנסיך הראוי לה. ולכן, אין לי זכות לשתוק. גם אם השיחה על הנושא הרגיש הזה, הנגיעה בבטן הרכה, לעיתים מפתיעה, מערבבת, מטלטלת במבט ראשון. התובנות תזדחלנה לאיטן, ותתבענה את מקומן. אני רוצה לראות נשים שמחות. עייפתי מבשורות עצובות של שחלות שהגיעו לסוף דרכן. כגינקולוגית, באתי לבשר את בשורת החיים. וכך, עם דמעות בעיניים, אני מביטה אל-על ויוצאת אתה למסע של גאולה.

ולוואי ונשכיל להקיץ נרדמים, ולהשיב את הגלגל לאחור. להשיב לב אבות על בנים, להשיב כוהנים לעבודתם, להשיב עם לאלוקיו.

לרכישת ספרה של ד"ר חנה קטן "חיי אישה" בהידברות שופס

תגיות:הריוןפוריותד"ר חנה קטןרווקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה