בריאות ותזונה

תקווה חדשה לחולי סרטן: טיפול ביולוגי מותאם אישית

יותר מ-100 אלף חולי סרטן כבר עברו בדיקה שמאפשרת לזהות אם ניתן לטפל במחלתם ללא טיפול כימותרפי, ועל ידי כדורים בלבד. האם זוהי פריצת הדרך הבאה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בכל שנה גובה מחלת הסרטן מיליוני קרבנות, אך האם ייתכן שבשנים הקרובות נחזה כולנו במהפך דרמטי בטיפול במחלה? בכנס שהתקיים בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון, הציג ד"ר אדוארד אברהמס, נשיא הפדרציה לרפואה מותאמת אישית בממשל האמריקאי בוושינגטון, את שיטת הטיפול החדשנית בסרטן.

"במשך שנים רבות, כשהיינו רואים שני אנשים שיש להם אותו סוג סרטן, היינו מטפלים בהם באופן זהה", הוא סיפר, "אפילו אם הסתכלנו עליהם במיקרוסקופ, הגידול הסרטני היה נראה לנו דומה ולכן גם הטיפול היה זהה. אבל היום אנחנו מבינים באופן יותר מבוסס את המנגנון הביולוגי ואת המבנה המולקולרי של הגידול הסרטני. אנחנו גם מבינים שאפילו אם הגידול נראה זהה במעבדה, הוא יכול להיות שונה באופן קיצוני בין חולה לחולה".

והד"ר גם הדגיש כי עם ההבנה הזו, הם מפתחים בימים אלו רפואה מותאמת אישית לצד כלים שיכולים לעזור בטיפול בכל חולה. לדבריו, מדובר במהפכה של ממש, ובקרוב יהיה ניתן לראות שינויים דרמטיים.

חשוב להדגיש כי המהפך המדובר הוא הודות לכך שמאז שנת 1940 היה הטיפול העיקרי בסרטן באמצעות הכימותרפיה. בחלק מסוגי הסרטן הועילה הכימותרפיה וריפאה את החולים, אך הבעיה היא שקשה לדעת מראש על איזה מטופל תשפיע הכימותרפיה ועל איזה לא, כך שלא ניתן באופן ממשי להפריד בין המטופלים שירוויחו מהכימותרפיה לבין אלו שיסבלו מתופעות לוואי.

כעת, מטרתם של הרופאים, בהתאם לרעיון החדש, הוא לצרף את כל מאות המחקרים שנעשו במשך השנים, ובהתאם לכך לפתח תרופות למטופלים, לכל אחד בהתאמה מדויקת למצבו. את השיטה המהפכנית מבצעת בפועל חברת רוש האמריקאית, באמצעות מעבדות פאונדיישן שבבעלותה, אשר עוסקות בפיתוח טיפול מותאם אישית לסרטן.

אחד הפיתוחים המיוחדים של החברה הוצג לאחרונה במעבדות בבוסטון, והוא מאפשר לאתר את הגנים לא רק באמצעות ביופסיה, אלא גם באמצעות בדיקת דם. כך, באמצעות הבדיקות, ניתן בחלק מהמקרים לגלות כי אצל החולים קיימות מוטציות מסוימות, ובהתאם לכך להפסיק לתת להם את הטיפול הכימותרפי, ולתת במקומו טיפול ביולוגי מותאם אישית, לרוב באמצעות כדורים.

על פי פרסומי חברת רוש, יש יותר מ-100 אלף מטופלים בעולם שכבר ביצעו את הבדיקות, והחברה מחזיקה ברשותה את המאגר המקיף והמדויק ביותר בעולם בתחום. החיסרון היחיד הוא שהבדיקות אינן בסל התרופות, והחולים נדרשים לממן אותן מכיסם, כאשר עלות כל בדיקה עומדת על כמה אלפי שקלים.

תגיות:בריאותמחלת סרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה