פרשת וישב

דבר תורה לפרשת וישב: גם בדרך שלך עוברים מלאכים

מיהו האיש המסתורי שפגש יוסף בדרכו לאחיו? האם היה האיש הזה, המהווה ציר בולט בסיפור הירידה למצרים, איש פשוט – או מלאך אלוקים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יעקב שולח את יוסף לראות את שלום בניו ואת שלום הצאן: "לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר" (בראשית לז, יד). יוסף מעמיד עצמו מיד לרשות אביו, אך הוא מצליח למלא את שליחותו רק כעבור עשרים ושתים שנה של גלות וצער.

יעקב היה מודע היטב למתיחות הרבה ששררה בין בניו. הוא ידע שיוסף מבודד ומנודה מיתר בניו, וכפי שמעידה התורה על אחי יוסף: "וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (בראשית לז, ד), ולמרות זאת יעקב שלח את יוסף אל בניו, לשליחות שהתבררה כחוליה הראשונה של ירידת בני ישראל למצרים.

לא רק יעקב ידע ששליחות זו עלולה לסכן את בנו, אלא גם יוסף ידע שהוא מסכן את עצמו בהליכה זו, אולם למרות זאת הוא ממלא את רצון אביו.

יוסף מחפש את אחיו, אולם הוא אינו מוצא אותם. הוא כמעט מתייאש מהמשימה, ולפתע מופיע לפניו איש המדריך אותו היכן למצוא את אחיו: "וַיִּמְצָאֵהוּ אִישׁ וְהִנֵּה תֹעֶה בַּשָּׂדֶה וַיִּשְׁאָלֵהוּ הָאִישׁ לֵאמֹר מַה תְּבַקֵּשׁ? וַיֹּאמֶר: אֶת אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ, הַגִּידָה נָּא לִי אֵיפֹה הֵם רֹעִים" (בראשית לז, טו-טז).

האיש מורה ליוסף את הדרך, יוסף נפגש עם אחיו ומשם מתגלגל סיפור מכירתו, גלגולו למצרים ואחריו גלגולם של עם ישראל.

מיהו אותו איש מסתורי שיוסף פגש? אותו פלוני אלמוני ממלא מקום מרכזי בכל הסיפור, שהרי אם הוא לא היה מופיע בדרכו של יוסף, כל סיפור מצרים לא היה מתרחש. מיהו אותו האיש?

ה"אבן עזרא" מבאר, על פי פשוטו של מקרא, שהאיש היה איש רגיל, אחד מעוברי הדרך.

רש"י מביא את דברי המדרש, שהאיש היה המלאך גבריאל, שנשלח מן השמים במיוחד כדי להוביל את יוסף דרך כל הצרות אל מצרים. התורה רומזת להסבר זה, בכך שהיא אינה כותבת "וימצא יוסף איש", אלא "וימצאהו איש", כלומר, המלאך הוא זה שמצא את יוסף. הקדוש ברוך הוא רוקם תכניות ומוציא אותם אל הפועל.

הרמב"ן אף הוא מסביר את הפסוק לאור דברי המדרש והוא מרחיב מעט יותר. הפסוק מדגיש שיוסף היה תועה מן הדרך ולא היה יודע לאן ללכת, כך שהייתה לו סיבה מוצדקת לשוב הביתה, וכך גם לחסוך את המפגש "המסוכן" עם אחיו. אולם לא. לאלוקים יש תכנית והיא תצא אל הפועל: "ולהודיענו עוד, כי הגזירה אמת והחריצות שקר. כי זימן לו הקדוש ברוך הוא מורה דרך שלא מדעתו להביאו בידם, ולזה נתכוונו רבותינו (בראשית רבה, פד יד) באמרם, כי האישים האלה הם מלאכים. שלא על חינם היה כל הסיפור הזה, להודיענו כי עצת השם היא תקום". הגזירה שהקדוש ברוך הוא גזר היא האמת והיא זו שתקום, ולא משנה כמה "סיבובים" אדם יעשה – הכל נגזר מאת השם. 

מדהים.

נמצאנו למדים, שיש שני פירושים למילים "וימצאהו איש": איש רגיל - עובר אורח, ומלאך מן השמים.

יתכן לומר ששני הפירושים הם בעצם אחד. מצד אחד "איש" הכוונה למלאך השם, ויחד עם זאת הכוונה גם לעובר אורח "פשוט". הקדוש ברוך הוא שולח מלאכים לכל בני האדם, אבל המלאך, השליח, מופיע בדרך כלל בדמות אדם, וקבלת המסר האלוקי הנשלח על ידו תלויה בטיבו של האיש הנפגש בו. לא כל אחד זוכה לראות את המלאך מאחורי האדם.

הייחודיות של יוסף הייתה, שבכל איש שהוא פגש בדרכו, ובכל אירוע שקרה לו בחיים, הוא ראה בזה את מלאך השם – הוא ראה את ידו המכוונת של הבורא, וכפי שאמר לאחיו בסיומה של הסאגה: "וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם" (בראשית מה, ד).

לא לחינם פרשת "וישב" נקראת בסביבות חג החנוכה, החג בו מסלקים אנו את החושך ומתמקדים באור. בחושך אנו רואים לטווח קצר, ואנו פחות רואים את המלאכים שמאחורי האירועים. עלינו להדליק את האור ולהסתכל על המלאכים שבדרך, ועל יד השם המסתתרת מאחורי מסכי הערפל.   

תגיות:פרשת השבועפרשת וישבמלאכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה