יש אלוהים

כיצד רואים את ההשגחה על מדינות העולם?

על ההשגחה האלוקית בעולם אשר נצפית בהיסטוריה וכיום

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אפרים שואל: "שלום. האם אפשר לראות את הקשר בין הצלחתה של מדינה לרמת הצדיקות שלה? כי מצד אחד רואים שהרפואה והטכנולוגיה מאריכים את תוחלת החיים של האנשים במדינה, וגם אי אפשר לחזות מראש אסונות טבע או מחלות. אז מתי רואים את ההשגחה האלוקית על מדינה לפי מעשיה?"

* * *

שלום וברכה אפרים, ותודה על שאלתך.

ההשגחה - אין פירושה שאלוקים פועל מחוץ לגדר הטבע. חיים ארוכים ואיכות חיים טובה תלויים בגורמים שאלוקים ברא בטבע, כאשר התורה היא ספר הוראות היצרן המלמד אותנו את חוקי המציאות הרוחנית והגשמית ואופן הפעלתם. על כן ההשגחה פועלת בתוך העולם ובתוך הנסיבות. דהיינו, כאשר אלוקים רוצה שמדינה מסויימת או קבוצה כלשהי תהנה מיתרונות רפואיים, הוא יתברך יסובב שיתגלו בה רפואות חדשות, וטכנולוגיות חדשות. אך כאשר רוב חבריה בוחרים להתנהג בשחיתות, הם יסבלו בעקבות שחיתותם מעוני ומחלות. אך הנסיבות יהיו טבעיות, כי ההשגחה פועלת דרך הטבע.

בנוגע לעמים אחרים - התורה מלמדת אותנו שאיכות חיים גבוהה תלויה ברמת השמירה על שבע מצוות בני נח, דהיינו קיום מצוות בסיסיות שבין אדם לחבירו.

כידוע, ארצות הברית היתה חלוצה בשחרור העבדים שסבלו תחת ידם סבל רב, ובתיקון חוקי היסוד של כבוד האדם וחירותו. מאז היא זכתה לשגשג יותר ממדינות אחרות. גם יפן, לאחר שהיתה מדינה לוחמנית וחסרת זכויות, קיבלה את ערכי היסוד שבין אדם לחבירו ומאז היא משגשגת.

העוני והמחלות נפוצות כיום בעיקר במדינות שרוב אזרחיהם הם עובדי אלילים הרומסים את זכויות האדם, ופוגעים זה בזה על פי חוקים ומנהגים פרימיטיביים (באפריקה רוצחים עד היום באכזריות אנשים לבקנים, ומשפחות נוטשות תינוקות בעלי מומים ונותנים להם לגווע ברעב. בהודו עד לא מזמן היה מנהג ארצי בשם "סאטי" של שריפת אלמנות!), וזאת מלבד חוסר דאגה לעניים וחולים, יתומים ואלמנות. עוולות מוסריות נפוצות מאוד אצל עובדי אלילים, וניתן לראות שרוב העוני והמחלות מצויות בארצותיהם. נראה שאלוקים מסובב את הנסיבות באופן כזה, שמדינות שדואגות יותר לזכויות האדם והנזקקים, יזכו לטכנולוגיה ורפואה ואיכות חיים גבוהה יותר, בעוד מדינות אשר אזרחיהם רומסים זה את זה באכזריות, יחיו בתנאי חיים ירודים, בעוני ומצוקות אחרות.

כמובן שנוכל לראות את ההשגחה האלוקית גם בהיסטוריה, כאשר מעצמות גדולות וחזקות עד מאוד התמוטטו לאחר שרמסו מצוות שבין אדם לחבירו:

- גרמניה הנאצית היתה בתחילתה מעצמה משגשגת מאוד מבחינה כלכלית, בירת ההשכלה והטכנולוגיה, עד כדי כך שמשכילים מכל העולם למדו את השפה הגרמנית. אולם אזרחיה בחרו בצורר שהתנגד למוסר היהודי, רמס את זכויות האדם, ורצח בשיטתיות מיליוני יהודים. מבחינה צבאית וכלכלית היתה גרמניה למעצמה גדולה ואדירה מאוד בעולם, היא שלטה בדעת ההמון שהיה מוכן למסור את נפשו עבור מטרתה. אך למרות כל התקדמותה הטכנולוגית ומסירותה עד המוות, המעצמה הנאצית הפסידה במלחמת העולם השנייה והתמוטטה כליל.

- הרוסים הפילו לפני 90 שנה את שלטון המלוכה של הצארים והקימו את ברית המועצות - שלטון הקומוניזם המושחת אשר העמיד בראשו אליטה נבחרת. מבחינה כלכלית השיטה בתחילתה הצליחה מאוד, הכלכלה היתה טובה, ההשכלה היתה גבוהה, הצבא היה אדיר בעוצמתו, והשליטה בהמון העם היתה ללא מיצרים. אך מעשיה היו מזוויעים: הקומוניסטים הסתירו הרג שיטתי של מיליוני בני אדם בסיביר, הם התכחשו לתורה ואסרו כל פעילות דתית. למרות כל התקדמותה הטכנולוגית כמעצמת על, רוסיה נקלעה לפתע לעוני ורעב מחפיר בשנות השמונים, אשר מוטט את הקומוניזם ושבר את חומות הברזל.

בהיסטוריה הפוכה - גרמניה הנאצית וגם רוסיה הקומוניסטית היו עשויות לנצח ולהפוך למעצמות ששולטות בחלקים נכבדים של העולם עד היום, אך הם נכשלו מסיבות בלתי צפויות. רק המחנה המשותף חוזר על עצמו: אנו מוצאים קשר יחסי בין רמת השמירה על שבע מצוות בני נח - לבין רמת ההצלחה ואיכות החיים של המדינות בעולם.

גם במצוות פרטיות יותר, כמו שמירת הטהרה, נוכל למצוא קורלציה מובהקת בין השומרים על הצניעות בחברה לבין בריאותם ורמת הסיפוק שלהם מחיי הנישואין. מדינות שאזרחיהם אינם שומרים על הצניעות סובלים ממחלות מסוכנות, כמו גם משיעורי גירושין עצומים. לעומת זאת מדינות שחבריהן שומרות על הצניעות, זוכות לחיים בריאים יותר ולחיי משפחה נאמנים וטובים יותר.

אכן לא ניתן לחזות אסונות טבע, אך נראה שרוב האסונות מתרחשות באזורים שמכונים בשם "טבעת האש", בה נגרמים רוב רעידות האדמה, גלי צונאמי והתפרצויות געשיות חמורות. ייתכן שמה שאנו מביטים בו הוא אסונות טבע שנגזרו על ארצות ואזורים דומים שיש בהם חטא משותף.

הרמב"ם הסביר את ההשגחה בזמן אסונות טבע בשני אופנים:

א. ההסבר הראשוו אומר שגם כאשר נגזר אסון טבע במציאות הטבעית, ה' מציל מראש את מי שלא נגזר עליהם למות, ואשר ראויים להינצל. כך כתב הרמב"ם (במורה נבוכים, חלק ג, פרק יז): "אם טביעת הספינה על יושביה, כנזכר, ונפילת הגג על יושבי הבית, הם לחלוטין במקרה, אין כניסתם של הללו לספינה וישיבת האחרים בבית במקרה, לפי דעתנו, אלא על-פי רצון אלוהי לפי הראוי (לכל אדם ואדם) על-פי משפטיו (של האל), אשר אין שׂכלינו מגיעים לדעת את חוקם"

ב. והתשובה השנייה, שהגזירה נגזרת על אנשי מדינה לפי רוב מעשיה, רק שאין לנו ידיעה ברורה אילו מעשים חמורים יותר או פחות בעיני ה' (משנה תורה, הלכות תשובה פרק ג'): "אדם שעוונותיו מרובין על זכייותיו - מיד הוא מת ברשעו, שנאמר "על רוב עוונך".  וכן מדינה שעוונותיה מרובין - מיד היא אובדת, שנאמר "זעקת סדום ועמורה כי רבה". וכן כל העולם כולו, אם היו עוונותיהם מרובין - מיד הן נשחתין, שנאמר "וירא ה', כי רבה רעת האדם". ושיקול זה אינו לפי מניין הזכייות והעוונות, אלא לפי גודלן:  יש זכות שהיא כנגד כמה עוונות, שנאמר "יען נמצא בו דבר טוב" (מלכים א יד,יג), ויש עוון שהוא כנגד כמה זכייות, שנאמר "וחוטא אחד, יאבד טובה הרבה" (קוהלת ט,יח).  ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות, והוא היודע היאך עורכין הזכייות כנגד העוונות".

מכל מקום, ההשגחה האלוקית בהיסטוריה בהחלט נצפית.

את ההשגחה ההיסטורית רואים יותר מכל על העם הנבחר:

עם ישראל שרד 3300 שנה באופן על-טבעי הסותר את כל חוקי ההיסטוריה, כי חוקיו הם חוקי התורה. לכן מצבו של עם ישראל איננו מצב טבעי. עמנו קיבל מצוות רבות מכל העמים - בהן תלויה הישרדותנו והצלחתנו על פני כל העמים, כי משימתנו היא להיות "ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו). ולכן, כאשר עם ישראל ישמור את התורה, הוא יזכה להצלחה ושגשוג ויהיה "לאור גויים להיות ישועתי עד קצה הארץ" (ישעיהו מט, ו). אך כאשר עם ישראל מתרשל במטרתו הרוחנית בעולם, מתרבות המלחמות והייסורים, וגלי שנאה ואנטישמיות רודפים אותו. פעם אלו המצרים, ופעם הבבלים, ופעם היוונים, ופעם הרומאים, ופעם הנוצרים, ופעם הגרמנים, והיום הערבים. אך לא ניתן להכחיש את המחנה המשותף. כי מצבו של עם ישראל איננו מצב טבעי, ומעיד על חוקיות לא רגילה בבריאה, על השגחה באומה כולה. בדרך הטבע היה עם ישראל נכחד מיד, אך ה' הבטיח בתורתו: "ואף גם זאת בהיותם בארץ אוייביהם, לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי איתם, כי אני ה' אלוקיהם" (ויקרא כו, מד). לכן אימפריות אדירות ניסו בזו אחר זו להכחידנו ונכשלו למרות כל מאמציהם.

כל העולם מתקדם כיום לקראת מלחמת גוג ומגוג, כפי שניבאו הנביאים, עימה יתגלה המשיח ותבוא הגאולה לעם ישראל ולעולם. ההיסטוריה יש לה מסלול, היא מתקדמת לפי תכנית אלוקית, בהשגחתה יבחין כל מתבונן.

תגיות:מדינותהשגחה אלוקית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה