בריאות ותזונה

חיסוני השפעת בבתי הספר: רק 60% מהתלמידים הסכימו להתחסן

חיסון השפעת יכול להציל חיים, במיוחד כאשר מדובר בילדים ובקבוצות סיכון. הוועדה לזכויות הילד דנה בנושא, והדגישה את חשיבות החיסון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הוועדה לזכויות הילד קיימה דיון בנושא "חיסון ילדים נגד שפעת", במהלכו דנו הצדדים באחוזי ההתחסנות בישראל ובהשלכות הממצאים.

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) פתחה את הדיון: "בדרך כלל אנחנו מדברים על שפעת כמחלת חורף, אך לא תמיד אנחנו מייחסים לה את החשיבות הגבוהה שאנו צריכים לתת לה, שעה שאנשים לא מעטים מתים כתוצאה משפעת ברחבי העולם המערבי. במקומות שבהם ניתן ליצור מניעה, יש לעשות זאת, כל שכן כאשר אנו מדברים על ילדים שנמצאים בסיכון גבוה. לכן אנו פה היום".

במשרד הבריאות הציגו כי בניגוד לתפיסה הרווחת לגבי השפעת, שהנה המחלה המדבקת הנשימתית הנפוצה ביותר בעולם המפותח בחודשי החורף, היא גורמת לתחלואה קשה ולתמותה בכל מדינות המערב. כך הציגה ד"ר אמיליה אניס, כי "בעונה ממוצעת נדבקים בנגיף השפעת כשליש מהילדים וחמישית מהמבוגרים", וכי בארה"ב מתים משפעת בכל שנה כ-100 ילדים.

בדיון הוצג כי לאחר בחינת הנושא בשנים האחרונות ומעקב אחר התנהלות הרשויות בעולם המערבי, החליטו במשרד הבריאות על חיסון נגד שפעת בבתי הספר, מתוך רצון לחסן כמה שיותר ילדים. השנה, החיסון החל להינתן לתלמידי כיתה ב', והמשרד מתכנן להרחיב את התוכנית בשכבת גיל אחת מדי שנה לכלל הכיתות, עד כיתה ה'.

במהלך הדיון הציגו אנשי משרד הבריאות מסמך מסכם אודות חיסון ילדים בבתי הספר. לפי הנתונים שהוצגו, עד כה נותני השירות בבתי הספר הצליחו להגיע ל-55% מהתלמידים. בקרב הילדים שהגיעו לחסן אותם, ההיענות הייתה 60.4%.

עוד הציגו במשרד כי הסיבות לאי מתן החיסון הן בעיקר סירוב הורים - 90%, וסיבות נוספות הן סירוב תלמיד - 3.4% והיעדרות ביום החיסון - 3.5%.

במשרד הבריאות ציינו כי הם עוקבים מקרוב אחר אירועים בלתי רצויים המופיעים בסמיכות לקבלת חיסון, וכי מאז 2010 ניתנו בישראל 8.7 מיליון מנות חיסון נגד שפעת וכי בתקופה זו לא היו אירועים חמורים אשר נקשרו באופן סיבתי לחיסון השפעת. "באותן השנים, אנו מעריכים כי חיסון השפעת מנע מאות מקרי פטירה משפעת כל שנה", ציינו במשרד.

נציגת משרד הבריאות ד"ר אמיליה אניס: "ילדים נפטרים משפעת מדי שנה. אנחנו במשרד עושים מאמצים לחסן ילדים ונשים לפני לידה. לגבי אותם ילדים שלא נכללים בתוכנית החיסון בבתי ספר, אנו נותנים תמריצים לקופות. 1.6 מיליון איש, מתוכם מעל 180 אלף ילדים עד גיל 5 חוסנו עד סוף נובמבר. בערך 20 אחוז מאוכלוסיית היעד. כל אלה חוסנו בקופות. באתר האינטרנט של המשרד יש חומרי הסברה. יש גם הסברה בקרב אנשי מקצוע, שנים שעושים קמפיינים".

ד"ר חוסין דבאח, נציג איגוד רופאי הילדים: "יש לנו בעיה בתפיסת השפעת באוכלוסייה. היא נתפסת כמחלה קלה, אפשר לשתות מרק עוף ולהחלים. אבל המחלה יכולה להיות קטלנית. אם נפנים את זה, המגמה תשתנה. צריך למצוא דרכים להגיע ליותר תלמידים. זה קיים בארה"ב ובאנגליה, ועובד. אין סיבה שנפגר אחריהם. בשנה הבאה צריך כבר לחסן את כולם, מכיתה א' עד ו'. אני לא רואה סיבה לעשות זאת באופן מדורג. רופאים ישמחו לתרום יום אחד בשנה ולחסן. תירוצים של חוסר כוח אדם תמיד יהיו, אבל גם סטז'רים לרפואה יכולים לעשות זאת".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ח"כ שאשא ביטון: "אם אנחנו פה תמימי דעים, ובכל זאת אין מודעות מספקת אז כנראה משהו לא אפקטיבי בהסברה, שאולי בכלל לא קיימת, או קיימת באופן לקוי ולא תקין. לכן צריך שתהיה התארגנות מצד המדינה והקופות לשווק את החיסון".

נדב פרץ, נציג קופ"ח מכבי: "אנחנו פונים באופן אישי לכל אוכלוסיות היעד במכתבים, במסרונים, בארבע שפות, מקיימים הפנינג לילדים על מנת ליהנות מהערך המוסף ולחסן כמובן. ישנו צורך הסברתי מידי בבתי הספר".

ד"ר אניס: "אנחנו עושים הסברה בקרב אנשי מקצוע, בקופות חולים. ראינו שקמפיינים לא יעילים".

דורית גולדמן, נציגת קופ"ח מאוחדת: "אנחנו שולחים סמסים, מיילים, עושים שיווק ופרסום, אנחנו מחסנים בכל מקום, בכל קופה ובכל אתר שלנו. 40% מלקוחותינו הם חרדים ו-20 אחוז ערבים. אצל הערבים אני שמחה להגיד כי שיעור ההתחסנות גבוה, אבל לא יותר מהחברה היהודית. אצל החרדים קשה יותר לחסן. אנחנו משתמשים בכל האמצעים שעומדים בפנינו, אפילו תולים במרפאות פוסטרים של רבנים חתומים".

הנציגה  הוסיפה כי "שיעור ההתחסנות אצל עובדי מערכת הבריאות עומד על 28 אחוזים, 23 אחוזים בקרב רופאים ו-47 אחוז בקרב אחיות. יש לעודד את זה".

יו"ר הוועדה קראה לעודד פעוטות להתחסן כאשר הם מגיעים לטיפת חלב. ד"ר אניס השיבה כי הדבר נבחן. "זה מורכב מדי לחסן שם, מבחינה לוגיסטית זה מוסיף עוד עבודה על טיפות החלב שגם ככה עמוסות מאוד. אין בעיה להפנות את החיסון לרופא ילדים".

ח"כ שאשא ביטון: "אני לא מקבלת את זה שאם הילד נמצא כבר בטיפת החלב הוא לא יקבל עוד זריקה, לפחות שיפנו אותו לכך".

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "התפיסה היא של רפואה מונעת. יש למתג מחדש את השפעת כמחלה הגורמת מוות גם בעולם המערבי. חשוב להתחיל את זה בקרב הצוות הרפואי, אם שם הדברים לא קורים, אז איפה הם יקרו? אני מברכת על ההחלטה לחסן בבתי הספר בארץ, ואשמח שמשרד הבריאות יאיץ את התהליך. חשוב מאוד להגביר את ההסברה. אני חושבת שטיפות החלב הן מסגרת מצוינת לעודד הורים לקבלת חיסון, ואף לקבל שם את החיסון. פעמים רבות מקיימים בדיקות במקומות ציבוריים וכך מגבירים את ההיענות, יש לפעול גם באפיק הזה".

תגיות:שפעתחיסוןבית הספרבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה