הרב יצחק זילברשטיין

כשנשיא בית המשפט העליון פגש את ר’ אריה לוין

"חושבני שלאחר מה שעבר עלי בכלא לא אגנוב יותר, לבד מפעם אחת... לרבי שלי, ר' אריה לווין, אין שעון, ולפני שאחזור בתשובה אתאמץ לקנות לו שעון, ואם לא אמצא כסף - אגנוב עוד פעם אחת ולא יותר"

אא

"כי תשוב אל ה' אלקיך בכל לבבך ובכל נפשך" (דברים ל', י')

ואם עוסקים בתשובה, ובדרכים כיצד להגיע לתשובה מעולה, הנה לפנינו סיפור מופלא שיפתח בפני השבים דרך חדשה שתסייע להם להתקרב לאלוקיהם.

נשיא בית המשפט העליון של ניו יורק היה נוכח בעת טקס לשחרור גנבים ופושעים שנערך בארצנו הקדושה. הנשיא פנה אל אחד האסירים ושאלו לאמר: "אמור נא לי, האם אתה בטוח שבצאתך את הכלא לא תגנוב יותר"?

האסיר נידהם לרגע מהשאלה הלא צפויה של האדם הניכבד, הירהר מעט, ואחר כך השיב לפליאת הנוכחים:

"חושבני שלאחר מה שעבר עלי בכלא לא אגנוב יותר, לבד מפעם אחת"...

וכאשר ביקשו נשיא בית המשפט לבאר את דבריו, אמר האסיר המשתחרר כדברים האלה:

לרבי שלי, ר' אריה לווין, אין שעון, ולפני שאחזור בתשובה אתאמץ לקנות לו שעון, ואם לא אמצא כסף - אגנוב עוד פעם אחת ולא יותר...

הדברים הפליאו מאוד את נשיא בית המשפט האמריקאי שהבין מתוך תשובתו של הגנב עד כמה הוא מעריך את הצדיק, וביקש להיפגש עם רבי אריה זצ"ל ולשאול אותו כיצד ובאיזו דרך הוא מחזיר גנבים בתשובה.

לכשנפגשו השניים הסביר לו ר' אריה:

בהכירי את האנשים הללו, יודעני שלא יוכלו בשלב ראשון לקיים את כל התורה כולה, ולכן אני מחנך אותם לשמור רק על מצווה אחת, והיא מידת האמת. אני משפיע עליהם שגם אם ייתפסו פעם במקרה לא-נעים, שיקפידו לומר בכל מקרה רק את האמת.

שהרי, המשיך ר' אריה, אם יתרגל אדם לכך, ויידע שהוא מחויב לומר רק את האמת, שוב לא יגנוב... ביודעו שאם ייתפס על גניבתו יצטרך להודות על כך, וזה הרי לא כל כך נעים, ואם כך - לא כדאי לגנוב...

עצה זו יעילה לכל יהודי ויהודי, גם אם אינו חשוד בגניבה... לכשיתרגל אדם לומר את האמת, ורק את האמת, אזי יידע שאין לו לאן לברוח, ויבין שלא ייפתח לפניו מקום-מפלט כלשהו, ולכן ייזהר מראש ולא יחטא.

ייתכן שזה הוא סודו של הווידוי שאנחנו אומרים ביום הכיפורים. אם יידע אדם שלאחר שחטא ופשע, הוא ייאלץ להודות על חטאיו ולומר ווידוי, לא יחטא...

מתוך סדרת הספרים "טובך יביעו", מאת משה מיכאל צורן

תגיות:הרב אריה לויןטובך יביעו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה