סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר: מה המהפכה הבאה, ולמה לילדים שלכם לא יהיה רישיון נהיגה?

המתכנתים החרדים עברו לשאול את מנכ"ל Waze שאלות מקצועיות יותר, ואני המשכתי להקשיב מהצד, אבל גם הפלגתי במחשבות אל אותו עולם עתידי שברדין תיאר. האמנם הכול ישתנה? או שאולי רק התפאורה תשתנה, אבל תוכן החיים לא?

אא

1. "לילדים שנולדים היום לא יהיה רישיון נהיגה", פתח מנכ"ל וייז, נועם ברדין, את ההרצאה המרתקת שלו. "אדם פשוט יוציא סלולרי ויקבל אוסף של אופציות איך להגיע ממקום למקום, מרובוט ועד הסעה קבוצתית. להחזיק רכב פרטי יהפוך לדבר מיותר".

ברדין חי בארצות הברית, ונחשב לבכיר בגוגל העולמית, אחרי שזו קנתה את וייז במיליארד דולר. השבוע הוא ביקר בירושלים, עיר הולדתו. הוא שמע על "קמא-טק", מיזם הייטק חרדי שמפעיל מאות יזמים בתחום, והחליט שמעניין אותו לפגוש אותם. אחרי שכמה מהנוכחים הציגו בפניו את הסטארט-אפים שלהם, ואת החלום להיות "וויז" הבאה, ברדין עלה לבמה לספר להם על העולם הבא. לא זה ששם למעלה, אלא זה שכולנו נחיה בו בעוד כמה שנים: "אנחנו הולכים לעבור מהפכה שהיא עמוקה ממהפכת האינטרנט. מהפכת התחבורה והתזוזה. ברגע שנוכל להזיז דברים ואנשים ממקום למקום בקלות – החברה שלנו תשתנה לגמרי. זה לא משנה איפה אתה גר, כי כבר לא יהיה דבר כזה 'פריפריה'. הכול יהיה נגיש וקרוב, ונוכל לזוז או להזיז חפצים במחיר אפסי. תחשבו למשל על סופרמרקט ועל מקרר, שני דברים שעשויים לעבור מן העולם. אנחנו קונים סחורה, מכניסים אותה הביתה, זורקים בסוף חלק ממנה, וגם מקצים לכל זה מקום יקר בבית שלנו ששמו מטבח. תחשבו שהכול זמין – מתחשק לי לאכול משהו ואני פשוט מזמין אותו ותוך רבע שעה רובוט מביא לי אותו. גם ארון בגדים זה פאסה. למה במרכז תל אביב צריך לשלם ארנונה על ארון בגדים, כלומר על מחסן בגדים פרטי? אני אתלבש עם קופסה שתגיע, ואז תיעלם. אנחנו נעביר אטומים כמו ביטים, תנסו לדמיין את זה".

נשמע הזוי? נכון, אבל האיש שעומד מולי כבר שינה את הדרך שבה אנחנו נוהגים. גם אם היה מספר לי לפני 15 שנים שנהגים אחרים יספרו לי על פקקים דרך הסלולרי שלהם, זה היה נשמע הזוי.

ואז ברדין מפתיע את הקהל: "אתם יודעים איך הגעתי לכאן? עם קרפול של ווייז, אפליקציית שיתוף הנסיעות שלנו. בקרוב כולנו ניסע עם שכנים, חברים או סתם אנשים שנוסעים לאותו מסלול. לא חבל לנסוע ברכב שרוב המקומות בו ריקים? אז פתחתי את האפליקציה היום אחר הצהריים בתל אביב, ומצאתי מישהו שעולה לירושלים. שילמתי לו 28 שקלים בסוף, על הדלק ועל הבלאי".

אחד הנוכחים שואל בצחוק אם הנהג ידע שהוא מסיע את מנכ"ל וייז. "סיפרתי לו באמצע, והוא אכן די הופתע", מחייך ברדין.

 

2. המתכנתים החרדים עברו לשאול אותו שאלות מקצועיות יותר, ואני המשכתי להקשיב מהצד, אבל גם הפלגתי במחשבות אל אותו עולם עתידי שברדין תיאר. האמנם הכול ישתנה? או שאולי רק התפאורה תשתנה, אבל תוכן החיים לא?

פרשת השבוע, פרשת "וירא", מתארת לנו לכאורה מציאות היסטורית רחוקה. אברהם אבינו יושב בפתח האוהל שלו, שם הוא חי עם שרה אימנו, בעולם של שאיבת מים מבאר ורכיבה על שיירות של גמלים. אבל אבני היסוד של הפרשה, הבסיס של הבסיס, לא השתנה מאז. הפרשה עוסקת ביצור הכי מורכב, וזה לא משנה אם הוא רועה צאן או הייטקיסט בלי ארון בגדים – האדם. הוא תמיד יישאר הכותרת הראשית: איך הוא מתייחס לאשתו, לחבריו, ואפילו לאויביו? איך הוא מדבר, אוכל, נלחם, מתפלל, מתפייס, מארח אורחים ומתנהג לקרובי משפחתו? הפרשה מציבה את האישיות של אברהם אבינו במרכז, ומתארת ומפרטת את מעשי החסד שלו, במטרה שנלמד מהם.

הנה דוגמה: אברהם רואה שלושה עוברי אורח זרים במדבר. הוא ממהר לדאוג להם, להאכיל אותם ולשוחח איתם. הוא נותן להם יחס מכובד, וכל בני ביתו מסתובבים סביבם ודואגים להם.

הרב ירוחם ליבוביץ' כותב שאברהם מבשר כאן על מהפכה. לא טכנולוגית, אלא מהפכת תוכן, מהפכת חסד: "אברהם הוא האדם הראשון ביקום שכל שאר האנשים חשובים בעיניו. את כולם הוא מכבד. כשהוא נותן משהו למישהו, הוא בעצם המקבל ולא הנותן, כי הוא נהנה מנתינה לאחר. זוהי מהפכה שלמה: לא אני המיטיב עם זולתי, אלא באמת הזולת הוא המיטיב עמי".

 

3. השבוע פורסם רשמית שליאונרד כהן נפטר שלושה ימים לפני ההודעה הפומבית על כך. בלי הלוויה ציבורית, בלי שבעה (שבעצם לא ידענו שהתחילה).

ראוי לומר עליו כמה מילים, על אליעזר בן ניסן ומאשה כהן, נציג מובהק של הדור האמריקאי המוכשר, המבולבל, הקודר והמתגעגע. דור של יחסי אהבה-שנאה עם המורשת שלו, שכובש את העולם כולו אבל מתרפק על הסבא מהשטייטל. זה נכון גם לגבי שבתאי זיסל בן אברהם ורחל רבולבסקי, הידוע יותר בשמו בוב דילן, שקיבל פרס נובל אבל הודיע השבוע ש"בגלל מחויבויות קודמות" הוא לא יבוא לקחת אותו.

הנה סיפור קטן-גדול על יום כיפור אחר בחייו: בחודש ספטמבר, שנת 2013, נקבעה לכהן הופעה גדולה בלונדון. המשרד שלו, וגם המפיקים הבריטים, לא הסתכלו על לוח השנה העברי, ולא שמו לב לכך שההופעה אמורה להתקיים ביום כיפור. כהן גילה זאת, והודיע שאין על מה לדבר. 20 אלף (!) צופים שרכשו כרטיסים קיבלו הודעה שבה הוא מתנצל, דוחה את המופע ביום אחד, ומביע תקווה שהסיבות לשינוי מובנות.

באחד הראיונות שלו סיפר: "סבא שלי, הרב שלמה זלמן קלוניצקי, גידל אותי. הוא גילם בעיני את האידיאל היהודי השורשי ביותר, של חיים שמוצאים את משמעותם באהבת הספר, בלימוד אינסופי. הוא היה שב וקורא את התורה בכל הרעננות שאפיינה את הקריאה הראשונה, ואז חוזר על פרשנותו. לפעמים היה לוקח ערב שלם לקרוא וללמוד פסוק או שניים".

ליאונרד הפליג הרחק מאותם מחוזות ילדות, אבל לפני עשרה ימים, בגיל 82, נקבר בבית הקברות "שערי שמיים" במונטריאול, לצד הוריו ולצד אותו סבא.

לרכישת ספרה החדש של סיון רהב מאיר, "הסטטוס היהודי", דרך הידברות שופס, חייגו 073-2221250 או הקליקו כאן.

תגיות:סיון רהב מאיררשיון נהיגהליאונרד כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה