חדשות יהדות

אחת ולתמיד: האם החינוך החרדי מכין את התלמידים לחיים?

כתב הגנה שהוגש השבוע לבית המשפט מציג את החינוך החרדי כמעניק לתלמידים מגוון כלים. כן, גם בלי ליב"ה

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

כתב הגנה שהוגש השבוע לבית המשפט עונה על השאלה: האם החינוך החרדי מכין את התלמידים לחיים? 

כתב ההגנה שהוכן על ידי עו"ד אורי קידר, עו"ד סמדר טל ועו"ד אבי בלום מציג את החינוך החרדי במלוא תפארתו: "רמת עובדי ההוראה בחינוך החרדי גבוהה ביותר, וכך גם היחס וההערכה כלפיהם בחברה. אם במחוזות אחרים, נשמעת לא פעם ביקורת על מעמד המורים שהינו מצוי בשפל, הרי שבחינוך החרדי תפקיד ההוראה הוא מהמכובדים שבמקצועות, והלוואי וכך יהיה במגזרים אחרים".

כתב ההגנה מציג עמדה נחרצת, לפיה החינוך החרדי מכין את בוגריו לחיים האמיתיים בחברה: "החינוך החרדי מעניק רבות לתלמידיו, מקדם ומכין אותם לחיים מלאים בחברה החרדית בה הם חיים, ומחנך אותם על-פי שיטת לימוד ייחודית שהוכיחה את עצמה מאות בשנים, תוך הוקרת חברת הלומדים והנחלת תפיסת עולם הרואה בהוויה העיונית, ולא בנהייה אחר ערכים חומריים – ערך עליון שיש לשמרו. בצד זאת, אלפי בוגרי החינוך החרדי המשתלבים בשוק התעסוקה הם ההוכחה הברורה ליכולות הלמידה הגבוהות שהחינוך החרדי מקנה לתלמידיו, יכולות אשר מאפשרות לבוגרי חינוך זה להשתלב בשוק התעסוקה, בצורה מעוררת השתאות והערכה", כתבו עורכי הדין.

בכתב ההגנה מציגים עורכי הדין את עמדתם, לפיה 'לימודי ליבה' אינה מוכיחה כלל על הכנת התלמידים לחיים. "החינוך החרדי מחנך את תלמידיו לרכישת כבוד לחומר הנלמד, תוך ניתוח וחשיבה ביקורתית, לעומת הנהוג במערכת החינוך הממלכתי, אשר מלמדת את ילדיה לשנן את אותם הטקסטים, ללא העמקה והבנה עמוקה של הנלמד, תוך שימת דגש על תחרותיות ורדיפה אחר ציונים, שאינם משקפים את יכולותיו בפועל של התלמיד", נכתב בכתב ההגנה.

עורכי הדין הוסיפו וציינו: "בית המשפט עצמו, מתח ביקורת קשה על הניסיון לכפות על ציבורים שלמים מערכת לימוד אחידה ולא מותאמת. על אחת כמה וכמה, כאשר הנתונים החינוכיים שמציג הציבור החרדי, לימודית וערכית, מדברים בעד עצמם".

"הקניית לימודי הליבה בחינוך הממלכתי, רחוקה מלהיות סיפור הצלחה. אין להכליל, כמובן, ומיותר להטיל דופי בציבור כלשהו, אולם לא ניתן באותה מידה להתייחס לפרמטר אחד ויחיד של מאה אחוזי ליבה - שהוכח ככישלון, כמדד בלעדי לחינוך מוצלח".

כתב ההגנה מוסיף ומציג תמונה של חינוך נכון ואיכותי: "הקניית סולם הערכים החינוכי-לימודי בחינוך החרדי, מביאה לתוצאות בלתי מוטלות בספק. תעיד על כך השתלבות החרדים בשוק התעסוקה תוך מימוש יכולת לימודית מעוררת רושם. יעידו על כך אלפי הלומדים ההוגים בתורה ועושים זאת ברצון, באהבה ומתוך תחושת שליחות היסטורית. תעדנה על כך הסטטיסטיקות שהתפרסמו לאחרונה, המספרות סיפור בלתי נתפס של אחוזי אלימות בחינוך הממלכתי".

עורכי הדין מתייחסים למצב הקשה של החינוך במגזר הממלכתי, אותם מפרסם משרד החינוך בעצמו. "מנתונים אשר התפרסמו על ידי משרד החינוך עצמו עולה כי בשנים האחרונות ישנה עלייה של 3% במקרי האלימות הקשה בכיתות ד'-ו', עלייה של 2% במקרי אלימות של תלמידים כלפי הצוות החינוכי ואף עלייה של 7% בביטויי אלימות מילולית", נכתב בכתב ההגנה. "מציאות מעין זו אינה קיימת בחינוך החרדי, שתלמידיו, מדי בוקר, מקבלים את הצוות החינוכי הנכנס לכיתה בקימה, אינם מגיעים לבתי הספר עם טלפונים סלולריים מתקדמים, ומכבדים ומתכבדים במוסדות החינוך בהם הם לומדים", ציינו עורכי הדין.

כתב ההגנה מסתיים בדברים הבאים: "עם ישראל לדורותיו השתבח בענקי רוח, שמורשתם נלמדת ונשמרת היום בחינוך החרדי. לא ניתן להתעלם מתרומה אדירה זו, וראוי היה שהמדינה בתשובתה תעמוד על כך ותבהיר זאת, כהקדמה מחויבת המציאות שחייבת לבוא לפני כל טיעון משפטי באשר הוא. מדובר בחינוך אשר כאמור, מנחיל מורשת יהודית שורשית – שבזכות שימורה בדבקות לאורך הדורות, הוסיף עם ישראל לשאוף לחזור לארצו אחרי אלפיים שנות גלות".

"החינוך החרדי הוא ההוכחה להצלחתה היתירה של הנחלת מסורת לימודית הנשמרת מדור לדור, תוך ציות לגדולי הדור, ובפיקוח מלא ויישום הנחיות משרד החינוך, במתכונת שנשמרת מאז קום המדינה ואשר אפשרה לכלל הציבורים להתכנס תחת קורת גג אחת, למרות חילוקי הדעות", נכתב בכתב ההגנה שהוגש, כאמור, השבוע אל בית המשפט.

תגיות:תלמידיםחרדיםהחינוך החרדי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה