טורים נשיים

קטן שווה גדול – איך תמצאי חן בעיני אלוקים ואדם?

מבול של ניסיונות שוטף בדרכו את מה שכבר הצלחת להשיג . מה הוא בא לחדד לך?

  • ב' חשון התשע"ז
אא

כולם שואפים לגדול, להתרחב ולהעשיר. גם את ביניהם. מה הסוד שיגשים עבורך את השאיפה הזו?

נח, על שם קורבנו נקרא שנאמר וירח ה' את ריח הניחוח (מדרש).

אל תוך כדור הארץ מורעף שפע מכל הסוגים והמינים. האדמה מצמיחה טונות של יבול. בדרכים מתוחכמות מגיע המזון עד אליך כמעט בלי מאמץ מצדך. מצרכים בריאותיים גודשים את המדפים כדי להאריך את תוחלת החיים, ובמקביל מתחדשים מדי יום מגוון מוצרי תרבות ופנאי, שנועדו לבזבז את הזמן שהתפנה. אך כל זה לא מפריע לארץ להישחת לפני האלוקים ולחמס למלא אותה. העושר והרווחה העולמית גורמת ללבך להגביה עצמו ולהתגאות בהישגיו היפים. או אז מגיע מבול ניסיונות פתאומי שמוכיח שאין לך משלך שום דבר. את יוצאת, ניצולת השיטפון,  עומדת מול חורבן האנושות ומחפשת את הדרך הישרה לזכות וליהנות מן העושר רב תחומי ובד בבד להעלות ריח ניחוח לבוראך ולמצוא חן בעיניו.

1. קטן מול כל גודל. נח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נח. ועוד שאפילו בעיני דורותיו הוכר היותו עניו ושפל רוח, והוא אומרו תמים בדורותיו. ואמר לשון רבים להגיד מעלתו, והנה כל אדם ישיג הכרת ג' דורות הא' דור אביו וב' דורו וג' דור בניו והגיד הכתוב כי בכולם היה הוא מסוים. (אור החיים) הענווה הייתה חלק ממהותו של נח והיא ניכרה לעיני כל, גדולים וקטנים ממנו. כשאת מתמלאת בענווה מול מגוון דורות בחייך, אלו שלפניך ואלו שלאחריך, הוריך, בן זוגך וילדיך, מתנת החן נוחתת עליך.

2. קטן שווה גדול. ולעבר יולד שני בנים... שם אחיו יקטן... כל אלה בני יקטן. יקטן. שהיה עניו ומקטין עצמו, לכך זכה להעמיד כל המשפחות הללו. (רש"י) ליקטן נולדים 13 ילדים בזכות היותו עניו. ההקטנה שהקטין את עצמו גרמה לו רק לגדול ולהעצים את משפחתו. גידול משפחה ברוכה מחייב אותך להתייחס בצניעות רוח אל בני ביתך, שכן את מתבקשת פעם אחר פעם לתת מעצמך כדי למלא רצונם. כך את זוכה לגדול ולהתגדל בחן.

3. גדולה שמקטינה. ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים. כי מתחלה לשונם תהלך בארץ לבקש לו גדולות ואח"כ שתו גם בשמים פיהם לחלוק על מלכותו יתברך כביכול ועתה בא וראה, כמה פחותה מדה זו הלא היא המחרבת שני בתי מקדשים ומסבבת איחור בנין הבית השלישי עד אשר יסיר מתוכנו עליזי הגאווה ויישאר עם עני ודל וחסו בשם ה' (כלי יקר). בני האדם חולמים לבנות מגדלים. כשהם משיגים את מטרתם - הם מתגאים בכוחם וכופרים בטובתו של מקום. סילוק הגאווה  מליבך תזרז לך את הגאולה ותקרב אותה מלאה חן.

4. הגדול מצרף הקטן. הבה נרדה ונבלה שם שפתם אשר לא ישמעו שפת רעהו. בבית דינו נמלך (מתייעץ) מענוותנותו היתרה. (רש"י) הקדוש ברוך הוא מלמד אותך לא להסתמך על חוכמתך אלא כדאי ורצוי להתייעץ גם עם הקטנים ממך. דווקא גישה זו היא שתקדם אותך בחינניות.

יהי רצון שתתהלכי בענוות חן תמיד עם אלוקיך שיברך אותך ואת יוצאי חלציך, פרו ורבו ומלאו את הארץ בחוכמת הרוח המשמחת.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא מרצה ויוצרת. כתובת המייל - 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת נחיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה