חדשות בעולם

מדהים: מדענים פיתחו תרד שיזהה 'פצצות' באדמה, וישלח אזהרה בדוא"ל

ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם: מלבד היתרונות הבריאותיים הרבים שהוא מספק לגופנו באכילתו, מדענים מצאו שימוש נוסף – יעיל לא פחות לתרד: מהיום הוא יוכל לזהות קיום של חומרי נפץ באדמה, ואף לשלוח אות אזהרה בדואר אלקטרוני (!), למדענים

צילום אילוסטרציה: shuttertockצילום אילוסטרציה: shuttertock
אא

חוקרים מ-MIT - המרכז הטכנולוגי במסצ'וסטס ארה"ב, הצליחו להנדס גנטית את התרד ולהפוך אותו ל'צמח ביון', שיתחקה אחר חומרי נפץ שמוטמנים באדמה, וישלח אותות אזהרה בדואר אלקטרוני, למדענים.

במאמר שפורסם בכתב העת המדעי Nature מסביר המדען המוביל מיכאל סטראנו, כיצד הצליחו לעשות זאת. "הצמחים הם כימאים אנליטיים טובים מאוד", הוא אומר ומוסיף כי כל הצמחים, בלי יוצא מן הכלל, מצטיינים בניטור הסביבה.

ובכל זאת נשאלת השאלה - איך זה שדווקא תרד יכול למצוא פצצות, 'להגדיל ראש' ו'לרוץ' לספר לחוקרים, על קיומם ומיקומם המדויק?!   

היות והם מושרשים באדמה, וסביבת ההתפתחות שלהם מוגבלת – באופן טבעי, הם ניחנו ביכולת לשאוב את המים שהם זקוקים להם, אפילו בנסיבות שמעמידות את ה'כישורים' שלהם במבחן. דרך הפעולה של השורשים, היא לשלוח  את המים לעלים, אולם באופן מכריע – המים אינם רק 'מים' במובן הפשוט של המילה.

לצמחים יש כעין 'חיישנים' המכונים בלועזית "Nanobiotics" – חומרים זעירים שמעניקים לצמחים את היכולת לזהות מה עובר ביחד עם המים, ולסנן את מה שאינו רצוי להם. "עד כדי כך שהם אפילו יכולים למצוא תרכובות כימיות מסוכנות כגון מוקשים", מסביר סטראנו.

החוקרים בעצם החדירו בתרד רמה גבוהה של חומרים כאלה, הפולטים אות ניאון דרך מצלמת אינפרא אדומה שמחוברת בסמוך אליהם. המצלמה עצמה מחוברת למחשב זעיר ששולח התראה בדואר האלקטרוני של החוקרים, ברגע שהחיישנים מזהים סכנה במים.

לדברי צוות המחקר ב-MIT, למרות שהם בחרו ליישם את הטכניקה הייחודית בתרד, ניתן להשתמש בה על כל צמח באשר הוא.

תגיות:תרדמחקרמדעירקות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה