לאישה

בזכות נשים: הצצה אל עולם המדרשות לבעלות התשובה

עולם התשובה, בימים אלה ובכלל, גועש וסוער, מוסיף והולך. בתוך כך, מתבלטות המדרשות לבנות החוזרות בתשובה, כעמוד תווך מרכזי ומשמעותי לנשים רבות המתקרבות ליהדות. הרי לפניכם סיפורן המרתק של שלוש מדרשות כאלה

  • ל' תשרי התשע"ז
אא

כל איש או אישה המצויים במידה כלשהי במתרחש בעולם התשובה, מודעים לעבודה הקדושה והיום-יומית המתרחשת במדרשות לבעלות תשובה ברחבי בארץ. סיפורן של הבנות המחליטות לשנות את אורחות חייהן ולקבל על עצמן עול תורה ומצוות, הוא מרתק ומעורר השראה מחד, וקשה ופתלתל מאידך. דווקא לאחר תקופת החגים, בה העיסוק בענייני החזרה בתשובה הוא עוצמתי, נשגב ומרומם, ראינו לנכון להביא בפניכם הצצה אל מדרשות לבעלות תשובה, ולאפשר מבט חודר ועמוק יותר לעבודה הקשה, והמשמעותית המתרחשת בהן, הרחק מאור הזרקורים.

 

מדרשת 'טוהר הלב', מוסדות 'תורת החיים', יד בנימין

'טוהר הלב' הוקמה בשנת תשע"ג, כחלק ממוסדות "תורת החיים" של הרב שמואל טל.

המדרשה הוקמה מתוך הצורך החשוב למקום מאוזן ובריא לבעלות תשובה ומתחזקות, המשלב שכל ולב.

במדרשה יש צוות מגוון הכולל אחראית מדרשה, רב מדרשה, אימהות בית ומדריכות.

רב המדרשה, הרב רועי אביחי הוא רב ותיק בישיבת תורת החיים, יועץ אישי וזוגי, מרצה בבית הספר לייעוץ תורני, סופר, ואב ל-9. גם אימהות הבית במדרשה התמחו בלימודי ליווי נפשי ורוחני. בנוסף, ישנו צוות רחב של מלמדים ומלמדות במגוון שיעורים וסדנאות: בניין אמונה, הלכה, תנ"ך, חסידות, זוגיות, נשיות יהודית, בריאות הנפש והגוף, התוועדויות, פעילויות חברתיות, טיולים, שבתות, חגים, התנדבויות, ועוד. המדרשה שומרת על אווירה משפחתית של כ-30 בנות, המגיעות מכל רחבי הארץ.

סיבוב קצר אך משמעותי במדרשה מעלה לא מעט מחשבות על מאות הבנות שעשו במקום הזה שינויים כה משמעותיים וחיוביים בחייהן. מעודד ומשמח לראות שבנות המצויות בתקופה כה מאתגרת, מוצאות בית חם ומכיל שעוזר להן להתקדם ולהיבנות ולקבל כלים נכונים להתמודדויות. אחת מהן הייתה ר' כץ, שמספרת על ימיה הראשונים בתשובה: "הייתי במדרשה לשבת אירוח לפני כשנה, נשמתי בערה לקדושה, למדרשה, אבל הייתי באמצע החיים, עם עבודה מסודרת, לימודים, וכו'. הכל כאילו מעולה, אבל הלב לא שלם. אחרי השבת ההיא לא עשיתי עם זה כלום. במשך שנה שלימה אחר כך עדיין לא אזרתי את האומץ ללכת נגד הזרם ולעשות כזה שינוי. רק אחרי שנה התקשרתי למדרשה, חוששת, לא יודעת בכלל מה יהיה עם זה".

ח' שחקנית לשעבר וכיום מתגוררת ביד בנימין נשואה לאברך ואמא, סטודנטית לתואר בחינוך לגיל הרך. "בתחילת החזרה בתשובה שלי המליצו לי ללכת למדרשה לבנות כדי לקבל תמיכה ולהיות בתוך מסגרת תורנית שתתן לי את הכלים לצאת לחיים של תורה אמיתיים. מס' אנשים שליוו אותי יעצו לי ללכת לבדוק את מדרשת טהר הלב ביד בנימין מדרשה לבעלות תשובה שנמצאות בתהליך דומה לשלי. והחוויה של השנתיים שבה הייתי במדרשה עד שהתחתנתי הייתה פשוט חוויה שמלווה אותי עד עצם היום הזה- השיעורים המחזקים, היראת שמיים והשמחה הפנימית שראיתי פעם ראשונה בחיי בחיים של הרבנים ושל הקהילה החמה, מענה לשאלות חשובות שהטרידו אותי, השבתות המגבשות שנתנו לי הצצה לאיך נראה שולחן שבת ונטעו בי תקווה וחזון איך אני רוצה שיראה שולחן השבת שלי. מה שבעיקר קיבלתי מהמדרשה הן בפן החוויתי והן בפן השכלי זה את היכולת להכיר את בורא עולם דרך התורה ולפעול עם זה בחיי היום יום שלי."

לאחר הסיור הקצר ב 'טוהר הלב', שוחחתי מעט עם הרב רועי, שסיכם את הדברים: "מדרשת טוהר הלב שואפת להיות מדרשה מובילה לבנות בעלות תשובה ומתחזקות, המעוניינות להתקדם בתהליך התשובה, הכרת התורה ועבודת המידות, מתוך מחויבות להלכה ולעבודת ה'. המדרשה מחנכת, מלווה ומעניקה את הכלים לבניית חיים שלמים ויציבים של תורה ועבודת ה', מתוך חיבור פנימי, אמון, שמחה ואהבה. המדרשה שמה דגש על אווירה משפחתית ומגובשת, וקשר אישי קבוע עם הצוות".

על מה אתם שמים דגש מבחינה חינוכית ותורנית?

"אנחנו מתייעצים הרבה עם תלמידי חכמים, ופועלים לפי הדרכתם, ורואים בעינינו כמה זה משמעותי וחיובי לגבי העבודה שלנו. לאור זה, החינוך אותו אנו משתדלים להעניק הוא חינוך לעבודת ה' באמת, מתוך חיבור לכלל ישראל ולכלל הדורות, ומציאת הנתיב המיוחד לכל אחת. בבוא הזמן אנו מסייעים במציאת שידוך, ומלווים לאורך כל הדרך, עד לחופה, וגם לאחריה. האמת היא שהרבה פעמים יש פה גם מקרים ממש מרגשים. למשל, דוגמא אחת מני רבות, לפני כמה שנים הגיעה אלינו נערה שהייתה בתהליך ירידה מאוד תלול, שעבדה כברמנית באחד החופים הידועים לשמצה, וגם גרה בו. היא כבר הייתה בדרך להודו, ולכל הסמים הקשים שיש שם, ו"במקרה" הגיעה למדרשה. השיעורים והאווירה מאוד דיברו אליה, והיא החליטה להישאר. ב"ה היא עברה פה תהליך מדהים ומטלטל. כיום היא נשואה בשמחה לאברך ואם ל-2".

פרטים נוספים ויצירת קשר: 050-8684106 רבקה.

 

מדרשת אוהל חנה, עמותת את-יופיה, נתניה

סיפורה של מדרשת אוהל חנה מעניין במיוחד, ומוכיח שוב שהדברים הגדולים ביותר הם דווקא הדברים שצומחים מהשטח, מהחיים עצמם, מרגשות בוערים, מצרכים גופניים ונפשיים דחופים. כך מספרת הרבנית נ"א (השם שמור במערכת), מנהלת המדרשה, על ימיה הראשונים של אוהל חנה: "היום בראייה לאחור, אני יכולה להגיד, שהסיבה הראשונית שבזכותה המדרשה קמה, היא משום שכאשר אני חזרתי בתשובה, אף אחד לא עזר לי. לא היו מוסדות שהכרתי. והיה לי מאוד קשה. לאחר שכבר הייתי בפנים, וראיתי את אותו רצון אצל בנות אתיופיות רבות נוספות, הרגשתי זכות וחובה להקים מוסד שילווה אותן בהגשמת הרצון הכל כך חשוב, והכל כך טהור שלהן, להתקרב לה' יתברך"

נשמע מדהים. מה עשית בשלב הראשון? איך מתחילים דבר כזה?

"בהתחלה באמת היינו חסרי אמצעים, אז התחלנו לארגן קריאת תהילים בבית שלנו. פשוט כך. רציתי שתיווצר קבוצה טובה, ואז להתפתח משם. המטרה שלנו הייתה לאגד בנות אתיופיות, בנות 14 ומעלה, שרוצות להתקרב לה'. היום ב"ה יש במדרשה 27 בנות. המקום קם ב 2009, ומשם זה הולך וגדל, תודה לאל".

"המדרשה מיועדת לבנות העדה האתיופית, אך לא רק", אומרת נ' מנהלת המדרשה. "הקמנו אותה בשביל לטפח ולהעצים את מורשת ישראל, את היהדות, וכמובן כדי שתהיה פינה לכל אחת שרוצה להתקרב לה'. אנחנו באמת פותחים לכל מי שרוצה להצליח, ולקבל תמיכה בחיים. אנחנו תומכים בבנות גם מבחינה רגשית, גם מבחינה רוחנית, וגם מבחינה גשמית. וב"ה יש היענות גדולה. יש לנו דירה גדולה, שישה חדרים, 18 מיטות, ו 9 בנות נאלצות לישון על מזרונים. רוב הבנות שלנו הן סטודנטיות, ויש גם כאלה שעובדות. השיעורים מתחילים בערב. אנחנו לומדות לומדים השקפה, הלכה, הנהגות טובות, פתרונות למשברים והתמודדויות. בנשיאות המדרשה עומד הרב משה תורג'מן, נכדו של הבבא סאלי"

תוכלי לספר על מקרה מעניין וחיובי במיוחד שהייתם שותפים בו?

"בוודאי. לפני כמה שנים הגיעה אלינו בחורה רווקה שהרתה וילדה לאחר שהשתחררה מהצבא. היה לה חבר באותה תקופה. היא ילדה בת בריאה ב"ה, אך נכנסה לדיכאון, והייתה במצב מאוד ירוד וקשה. התחלנו לעבוד איתה, וברוך ה', אחרי השינוי שהיא עברה פה היא התחתנה כדת ומשה וישראל, בנתה בית של תורה, וילדה עוד שני ילדים. ויש לה כבר עוד אחד בדרך. לא פעם מגיעות אלינו בנות עם בעיות רגשיות קשות, שהגיעו לפגישות עם פסיכיאטר, ובנות שעברו כל מיני טראומות. לצד זה, מגיעות כמובן גם בנות ללא קשיים יוצאי דופן, מרקעים טובים יותר. המקום שלנו פתוח 24 שעות. אפשר לבוא גם לשבתות, אנחנו עושות כאן שבת כן שבת לא. אנחנו עושות גם שבתות גיבוש פעמיים בשנה. לשבתות האלה באות בנות מכל הארץ. בשבתות האלה הבנות מאוד מתחזקות. הן מקבלות על עצמן קבלות טובות, מחליטות לעזוב את החברים – אם הם לא טובים להן, ובכלל – ברוך ה' קורים דברים נפלאים בשבתות האלה בפרט, ובמדרשה שלנו בכלל. אנחנו מתפללים לה' שיזכה אותנו להמשיך".

פרטים נוספים ויצירת קשר: הרבנית נ"א 054-849-8069

תגיות:מדרשיותמדרשיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה