בריאות ותזונה

מחקר חדש מזהיר: המעבר לשעון חורף עלול להכניס אתכם לדיכאון

חוקרים דנים גילו כי מספר הדיאגנוזות של דיכאון חמור עולה משמעותית בחודש אחרי המעבר לשעון חורף, וכך גם מספר האשפוזים בגלל דיכאון. למה זה קורה?

  • כ"ח תשרי התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

זכרתם להזיז את מחוגי השעון? המעבר לשעון חורף מתרחש בימים אלה לא רק בישראל אלא גם באירופה, ובקרוב יחול גם בארצות הברית. אבל בעוד שיש מי שמרוצה מכך שהשעה שש בבוקר לא תהיה מזוהה עם חשכה קודרת ושהילדים ישתכנעו ללכת לישון קצת מוקדם יותר, מחקר חדש מגלה שלמעבר לשעון חורף יש השפעה שלילית על הפסיכולוגיה שלנו.

מחקר של אוניברסיטת אורהוס הדנית שמתפרסם בימים אלה מצא כי מספרם של האנשים המתאשפזים בגלל דיכאון עולה משמעותית מיד לאחר המעבר משעון קיץ לשעון חורף. בחודש לאחר המעבר מספר הדיאגנוזות של דיכאון עולה בשמונה אחוזים. הנתונים הללו מבוססים על ניתוח של 185,419 פציינטים הסובלים מדיכאון שאובחנו בין 1995 ו-2012 בדנמרק.

"אנחנו בטוחים למדי שהמעבר לשעון חורף הוא זה שגורם לעלייה במקרי הדיכאון הקשים ולא השינוי באורך היום או מזג אוויר גרוע, גורמים שלקחנו בחשבון במחקר", אומרים החוקרים הדנים. הם מציינים גם שעל אף שהמחקר התמקד רק במקרי דיכאון קשים מספיק כדי להוביל לאשפוז, סביר להניח שגם מקרי דיכאון קלים יותר מתרבים מאותה סיבה. "אנחנו מאמינים שכל הספקטרום של דיכאון בחומרות שונות מושפע על ידי המעבר לשעון חורף, ומכיוון שדיכאון הוא מחלה נפוצה מאד, עליה של שמונה אחוזים היא משמעותית מאד".

המחקר לא זיהה בוודאות את המנגנון שגורם לעליה במקרי דיכאון, אבל החוקרים משערים שהעובדה שבבוקר יש שעה אחת נוספת של אור, שעה ש'נלקחת' מהערב, היא זו שמשפיעה כאן. "נראה שבני אדם מפיקים פחות תועלת מאור השמש בשעות מוקדמות של הבוקר, כי רובנו אז מתארגנים בבית או נמצאים במכונית או אוטובוס בדרך לעבודה או לימודים. ובשעון חורף, כשאנחנו חוזרים הביתה – כבר חשוך", מסבירים החוקרים. "בנוסף, המעבר לשעון חורף כנראה מזוהה עם אפקט פסיכולוגי שלילי, כדבר שמציין את תחילתה של תקופה של ימים קרים וחשוכים".

תגיות:דיכאוןחורףשעון חורף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה