טורים נשיים

בין שמים לארץ – איך תתאזני?

חודש מזל מאזניים קורא לך להאזין אל בוראך ואל עצמך. מה תכלית ההקשבה הזו?

  • י"א תשרי התשע"ז
אא

במשך ימי חייך, הצטרכת להגיש דוחות ומאזנים על מעשייך. כיצד תגיעי למאזן מאוזן?

"האזינו השמים ותשמע הארץ. נשמת האדם שהיא אמצע בין הגבוהים לשפלים.  על כן, תגביה השפלים ותשפיל הגבוהים". (אבן עזרא)

יש ימים שהרעש חוגג מסביבך. האוקטבות עולות, וצלילי החיים גועשים ורוחשים דופקים כפטישים על תנוך אוזנך. את מחפשת את השקט, את הפינה הפרטית ואת הזמן שלך לעצמך. וכשהיא מגיעה הפרטיות והדממה, פתאום השקט צורם באוזניך כאלף דחפורים. יש ימים שהעבודה לא פוסקת. את רצה ממשימה לאתגר, מבית לעבודה, מילד לתינוק וחוזר חלילה. נפשך משוועת למנוחה ולהפוגה אבל כשאת משיגה אותה, המנוחה לא נותנת לך מנוחה. נשמתך מטלטלת בין שמחה לעצב, בין גשמיות לרוחניות, בין אור לחושך, בין אהבה לשנאה, בין קניות לתפילות, בין אכזבה לתקווה, בין רצון לייאוש, בין עבר להווה, בין שמים לארץ. את מטה אוזן למילת המפתח שתרגיע אותך, איזון.

1. האיזון בין גוף לנפש. וכשדיבר לרוחניות שבאדם, קרא אליו ואמר האזינו השמים, פירוש חלקי השמים שהם טמונים בנסתר, לזה קראם להאזין. וכנגד הגוף שהוא בנגלה, אמר ותשמע הארץ, פירוש חלקי הארץ, אמרי פי כי הגוף להיות טבעו רחוק מהמושכלות צריך אמירה רכה לשמוע. (אור החיים) האזיני גם לנפשך ושמעי גם את גופך. רק כך יתקבל האיזון הנכון. תני לחלק הרוחני שבך את הכבוד שהוא ראוי לו. בד בבד, מלאי לחלק הגשמי את מאווייו.  השילוב בין שניהם בצורה הנכונה, ייתן לך מרגוע יומיומי.

2. האיזון בין מעלה למטה. וטעמו של דבר שקיום שמים וארץ תלוי בתורה, לפי שהעליונים ותחתונים הם שני הפכים וצריכים לאמצעי המצרפם והוא האדם המורכב מן חומר וצורה והרכבה זו היא ע"י התורה, כי זולת התורה היה האדם נמשל לבהמה ולא היה בו חלק מן העליונים. לפיכך העוסק בתורה, משים שלום בין פמליא של מעלה ושל מטה שלא יהיו מתנגדים זה לזה כי האמצעי מצרפם. (כלי יקר) כשאת נקרעת בין שני עולמות, באה התורה ומחברת לך אותם בדרך הייחודית רק לה. שמעי לדרכי הנועם שלה, ונתיבך יהפוך לשלום.

3. האיזון בין המאוזנים. כך ברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, יום שיהא יום ולילה שיהא לילה. בא יעקב ועשה את היום לילה, ששקע לו ה' את השמש שלא בעונתה. בא יהושע ועשה הלילה יום, שנאמר שמש בגבעון דום. הרי שהצדיקים גורעים ומוסיפים על דבריו של ה' כדי שיהיו הבריות יראין מלפניו. (מדרש) לפעמים חוסר האיזון גורם לך להתאזן. כשאת רואה מעשה שהוא מעל הטבע, נפשך מגלה כמה העולם שלך מאוזן. השגרה לפעמים מדגישה את חוסר האיזון הרגשי. ההתפעמות מנס כלשהו מחזירה אותך ליחס הנכון.

4. הפתרון לחוסר איזון. האזינו השמים. השמים ואדברה בגימטרייה תרי"ג. כלומר האזינו לתרי"ג מצוות. (בעל הטורים) מבקש אתה שלא לחוש באזניך ולא אחד מאבריך. הטה אזנך לתורה ואתה נוחל חיים. שנאמר הטו אזנכם ולכו אלי שמעו ותחי נפשכם. (מדרש) הרופאים טוענים שמחלות נגרמות מחוסר איזון בגוף. התורה והמצוות מאזנים את חייך ומשפיעים על בריאות גופך ונפשך. הקשיבי להם ותחיי.

יהי רצון שאוזנייך יהיו קשובות לשירת חייך שתתמלא באיזון בין כל חלקיך ופועלייך המוזנים כל רגע ורגע מהזן בחסד וברחמים, את כל העולם כולו.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

תגיות:יעל עט לוימזל מאזניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה