סיון רהב מאיר

אובמה היה היחיד שציטט מפרשת השבוע: סיון רהב מאיר לפרשת וילך

אובמה הדגיש את המילים "ובחרת בחיים", והכוונה הייתה לדרכו המדינית של פרס, אבל זה רק ציטוט חלקי. בזכות אובמה, הלכתי לחפש את כל מקבץ הפסוקים האלה. השורה התחתונה: Yes, we can

אא

ברק אובמה היה היחיד שציטט מפרשת השבוע בהלוויה של שמעון פרס: "הַחַיִּים וְהַמָּוֶות נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים. לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ". אובמה הדגיש את המילים "ובחרת בחיים", והכוונה הייתה לדרכו המדינית של פרס, אבל זה רק ציטוט חלקי. בזכות אובמה, הלכתי לחפש את כל מקבץ הפסוקים האלה, שבעצם חותמים את הפרשה האחרונה שקוראים בתורה בתשע"ו. כדאי להתעכב עליהם. הם נראים לי גם כמו איחול וגם כמו אתגר עבורנו לשנה החדשה. זה קטע מקסים שקורא לנו להאמין שהמשימה שלפנינו אפשרית, מזכיר לנו שהזהות שלנו קשורה לקשר שלנו עם המקום הזה, מזהיר מפני גלות אם לא נתנהג כאן באופן הנכון, ומחבר באופן עמוק בין האמונה לבין העבר והעתיד שלנו פה. אז הנה הציטוט שלא הוקרא:

"
כִּי הַמִּצְוָוה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא, לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה, וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא, לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ, וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ, וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד, בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂותוֹ". ואחרי שמוסבר לנו ש"לא בשמיים היא", מוזכרת גם הבחירה החופשית והבחירה בדרך הישר: "רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב, וְאֶת הַמָּווֶת  וְאֶת הָרָע, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו. וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ... הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם, אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ. לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ, כִּי הוּא חַיֶּיךָ, וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב, לָתֵת לָהֶם".

כך מסתיימת הפרשה האחרונה שקוראים בתורה השנה. אמן. או אולי בעצם: Yes, we can.
 

ללכת

כמה החלטות חדשות יש בשנה החדשה, כמה מסקנות ומחשבות ותוכניות, כמה כלים בכיור. איך נוחתים? איך מתחילים ליישם? ובכן, בין ראש השנה ליום כיפור – ישנה גם פרשה. פרשת השבוע היא פרשת "וילך", והרבי מלובביץ' קרא לנו לשים לב אליה ולמה שהיא מלמדת אותנו, דווקא בתקופה הזו של השנה. שימו לב מה הוא אמר על הפרשה, במסר שמתאים מאוד לבוקר הזה:

"
פרשת 'וילך' היא הפרשה שקוראים בתורה בהרבה שנים בשבת הראשונה שבתחילת השנה. נמצא, שבשנים רבות הימים הראשונים של השנה קשורים בפרשת 'וילך', ומכאן מובן שזוהי העבודה לימים הראשונים של השנה, ולשנה כולה: וילך. ללכת. הליכה. זהו עניין כללי שצריך להיות תמיד אצל בני ישראל. עבודתו של האדם צריכה להיות באופן שבו אינו נשאר לעמוד במדרגה אחת, אלא שיתעלה ממדרגה למדרגה בכל יום ובכל שעה, ובפרט בתחילת השנה".

ואז הוא מסביר ספציפית על מי נאמר "וילך" – הפרשה הרי מספרת על משה רבנו. אלה הן השעות האחרונות בחייו, הוא בן 120, אחרי מסכת חיים ארוכה, ובכל זאת – "וילך משה". משה ממשיך וטורח ומשפיע ולומד ומלמד עד הרגע האחרון, ומהווה בכך מודל של מנהיג. לפי הפרשנות הזו – דווקא הפרשה הזו, דווקא בימים האלה, נותנת כוחות והשראה לפעילות ולעשייה לשנה החדשה.

 

לחלק לחלקים קטנים
עשרת ימי תשובה. בעולם העשייה הפרקטי, נהוג לחלק משימות גדולות לחלקים קטנים. זה בדיוק מה שמלמד אותנו רבי זושא מאניפולי לעשות גם בתחום הרוחני. מדובר באחת הדמויות המרתקות בעולם החסידות. מסופר עליו שפעם שמע הסבר למדני ועמוק על מהי תשובה, ואחריו – אמר שהוא לא יכול להגיע למדרגה כזו, ולכן הוא יחלק את התשובה לחלקים, לראשי תיבות. וזו החלוקה שלו:
ת – תמים תהיה עם ה' אלוקיך.
ש – שיויתי ה' לנגדי תמיד.
ו – ואהבת לרעך כמוך.
ב – בכל דרכיך דעהו.
ה – הצנע לכת עם אלוקיך.
תמימות, דבקות, אהבת ישראל, אהבת ה', צניעות – רבי זושא מחלק את התשובה לכמה שערים, לכמה משימות, והופך אותה קרובה ונגישה יותר. ואולי אין כאן רק חמש משימות, אלא אמירה גדולה יותר: יש דרכים שונות להגיע לשינוי ולשיפור. לא צריך להיבהל ממה שנראה בהתחלה גדול עלינו. אפשר וצריך למצוא גוונים ושערים עבור כל אחד ואחד. 
באותה רוח, מסופר על רבי זושא שנהג לומר: "אני לא מפחד שישאלו אותי אחרי פטירתי, בשמיים, למה לא הייתי משה רבנו. אני לא מפחד שישאלו אותי למה לא הייתי הרמב"ם. אני רק מפחד שישאלו אותי למה לא הייתי זושא".

להצטרפות לקבוצת "החלק היומי" של סיון רהב מאיר, נא לשלוח בהודעת ווטסאפ את שמכם בלבד למספר 054-8151949

לרכישת ספרה החדש של סיון רהב מאיר, "הסטטוס היהודי", דרך הידברות שופס, חייגו 073-2221250 או הקליקו כאן.

תגיות:פרשת וילךסיון רהב מאיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה