נוסטלגיה

21 שנה לאסון ששינה את אמריקה: עובדות מחרידות על קריסת מגדלי התאומים

לפני 21 שנה, 11.9.2001, עצר העולם מלכת. 10 עובדות על מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות ארה"ב, שגבתה את חייהם של קרוב ל-3,000 אנשים

אא

1. בבוקר כ"ג באלול תשס"א, 11 בספטמבר 2001, חטפו טרוריסטים מארגון הטרור 'אל קאעידה' ארבעה מטוסי נוסעים, של טיסות פנימיות שהמריאו מנמלי תעופה בארצות הברית, כאשר מאות נוסעים על סיפונם. החוטפים, מצרים וסעודים, דקרו את הדיילים באמצעות סכינים יפנים פשוטים והשתלטו על תאי הטייס, תוך שהם דוקרים את הטייסים. החוטפים, שעברו הכשרה בטיס, הפנה את המטוסים אל עבר יעדים הידועים כסמלי הכוח של אמריקה: מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי בניו-יורק, מבנה הפנטגון וגבעת הקפיטול בוושינגטון.

2. בשעה 08:46 ב-11.9.2001 פגע המטוס הראשון במגדל הצפוני של בנייני התאומים, שקרס לאחר שעתיים. 17 דקות לאחר מכן, בשעה 9:03 בבוקר, התרסק המטוס השני אל תוך המגדל הדרומי. לאחר מכן פגע מטוס שלישי בבניין הפנטגון בוושינגטון.

3. מטוס רביעי חטוף התרסק בשדה פתוח בפנסילבניה, לאחר מאבק בין החטופים ובין הנוסעים. ככל הנראה המטוס היה בדרכו לאזור הבית הלבן.מהקלטת השמע של תא הטייס של טיסה זו, אפשר לשמוע את ניסיונות ההשתלטות של הנוסעים ואנשי הצוות על המטוס החטוף, לאחר שנפוצה השמועה על התרסקות שלושה מטוסים דומים שנחטפו באותו בוקר, דרך הטלפונים הניידים של הנוסעים. הנוסעים, שהבינו כי מטוסם הולך להתרסק אל תוך בנין המכיל אנשים רבים, ניסו לפתוח בכוח את דלת תא הטייס הנעולה, והמחבלים שהיו בפנים החליטו לרסק את המטוס מוקדם מהמתוכנן.

4. כמה נוסעים ואנשי צוות שהצליחו לערוך שיחות טלפון מהמטוס סיפקו מספר פרטים: שעל כל מטוס היו מספר חוטפים, ולא אחד, ושבתהליך ההשתלטות על המטוס החוטפים השתמשו בגז פלפל וגז מדמיע, ואף דקרו כמה אנשים.

5. במגדל הצפוני נלכדו 1,355 אנשים בנקודת הפגיעה או מעליה, ומצאו את מותם בשאיפת עשן, או שקפצו או נפלו מהמגדל על מנת לברוח מהלהבות והעשן, או שנמחצו בקריסה הסופית של המגדל.

במגדל הדרומי נהרגו 630 אנשים, כמעט מחצית מכמות ההרוגים במגדל הצפוני. הסיבה לכך היא שהמגדל הצפוני נפגע 17 דקות לפני המגדל הדרומי. עם הפגיעה במגדל הצפוני, החלו גם אנשי המגדל הדרומי להתפנות, ובכך נצלו חייהם.

6. לפחות 200 אנשים נפלו או קפצו אל מותם מהמגדלים הבוערים; 411 עובדי שירותי החירום נהרגו כשניסו להציל אנשים לכודים ולהילחם בשריפות שהשתוללו באזור; 340 כבאים, 23 שוטרים ו-37 שוטרי תנועה נספו; 8 מגישי עזרה ראשונה, חובשים ופרמדקים נהרגו אף הם. 658 מההרוגים עבדו בחברת 'קאנטור פיצג'רלד', בנק השקעות ששכן בקומות 101–105 של המגדל הצפוני, הרבה יותר מכל חברה אחרת.

7. רק 1,600 מהקורבנות זוהו בוודאות; הכוחות הרפואיים אספו בסביבות 10,000 חלקי עצם ורקמות לא מזוהים מאתר הפיגוע וחלקי עצמות המשיכו להתגלות שנים רבות לאחר האסון.

תהליך זיהוי באמצעות DNA עדיין ממשיך בניסיון לזהות עוד הרוגים. נכון לשנת 2011, 1,631 קורבנות זוהו, בעוד ש-1,122 קורבנות עדיין לא זוהו, וחלקי גופותיהם נטמנו במתחם הזיכרון וההנצחה לרגלי המגדל החדש שנבנו במקום.

סך ההרוגים שבמתקפות אלו הוא 2,996 אנשים נספו בהתקפות אלו. מספר זה כולל את נוסעי ארבעת המטוסים (227 האזרחים ו-19 הטרוריסטים), שמהם לא שרד איש. בין ההרוגים היו 5 אזרחי ישראל, וכ-270 עד 400 יהודים.

8. פיגועי ה-11 בספטמבר גררו את העולם למלחמה עולמית בטרור האיסלאמי. מלחמות ארה"ב באפגניסטן (2001) ובעיראק (2003), שעדיין לא הגיעו לסיומן, הן חלק מההשלכות של מתקפת הטרור הזו.

9. בעקבות הפיגועים השתנה היחס העולמי לטרור, ומדינות רבות חוקקו חוקים חדשים למלחמה בטרור, וכמו כן הרחיבו את סמכויותיהם, היקפם וציודם של כוחות אכיפת החוק. לאחר שנים של מצוד אותר בן לאדן וחוסל במאי 2011.

10. הריסת מגדלי התאומים הובילה לפגיעה עמוקה בכלכלת מנהטן, בד בבד עם השפעה משמעותית על השווקים העולמיים. ניקוי אזור מרכז הסחר העולמי מההרס הרב הושלם רק במאי 2002. גם הפנטגון שופץ בתוך כשנה.

102 הדקות ששינו את פני העולם לנצח- צפו:

תגיות:מגדלי התאומיםטרוראסון התאומים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה