הרב יצחק זילברשטיין

למה הציע הרב להורים לקרוא לביתם ’הצללפונית’?

זוג הורים אומלל שכל את כל ילדיו בעודם תינוקות רכים. בצר להם פנו לצדיק מאוסטרובצה. מה ייעץ להם הצדיק?

אא

הפטרת פרשת נשא - "ואשתו עקרה ולא ילדה" (שופטים י"ג ב')

לאחד מבתי המדרשות בירושלים ניכנס, לפני כששים שנה, יהודי בר אוריין שעלה זה עתה ארצה, וכששאלוהו מהיכן הגיע, השיב שמוצאו מהעיר אוסטרובצה בפולין. בעיר זו התגורר כידוע הצדיק המפורסם שלאחר שחזה בצרות שתתרגשנה על עמו, צם במשך ארבעים שנה רצופות. ביקשו ממנו יושבי בית המדרש בירושלים שיספר משהו על האוסטרובצ'ר.

ליד האיש עמדה בתו כבת השבע. "הנה ראו נא גם ראו, בת זו היא אחד מניסיו ונפלאותיו של הצדיק שהתגורר באוסטרובצה", אמר.

רבה של רחובות, הגר"א בר שאול זצ"ל, שנכח באותו מעמד, חזר על סיפורו של האיש:

צרות רבות עברו עליו ועל ביתו, כאשר כל ילדיו ניפטרו ימים מספר לאחר הלידה, ולא עברו אפילו את יום השלושים ללידתם. לאחר שהילד האחרון שבק גם הוא חיים, התפרצה אשתו בבכי ניסער וקורע לב לחדרו של הרבי מאוסטרובצה וזעקה בקול יללה ותחנונים: "לא אצא מכאן עד שהרבי יבטיח לי שבפעם הבאה אלד זרע של קיימא".

במשך דקות ארוכות בכתה האשה ובכתה, וכניראה שזעקה מעין זו של אם בישראל המכניסה את עצמה לחדרו של צדיק ומבקשת את עזרתו, בוקעת שבעה רקיעים. אמר לה האוסטרובצ'ר: יש לי עצה עבורכם. אם הינכם רוצים שהילד הבא יחיה, תנו לו שם מפרשת השבוע שבה יוולד.

ויהי כתקופת השנה ילדה האשה בת. פרשת השבוע היתה "נשא" והפעם התפרץ הבעל לחדר הרבי ואמר שהוא ורעייתו עברו על כל פרשת השבוע מתחילה ועד סוף ולא מצאו בפסוקים שם של אשה, שבו יקראו לבתם שנולדה זה עתה.

ביקש ממנו הרבי לצאת מחדרו. "אסתגר מעט לבדי, ואמצא לכם שם מתאים", אמר. לאחר כמה דקות יצא הצדיק ואמר להורי הבת: "ייתכן שהשם שעלה בחכתי לא ימצא חן בעיניכם, אבל אם הילדה תיקרא בשם זה, היא תחיה".

השם שהציע הרבי היה הצללפונית, שהיתה אימו של שמשון, המוזכרת בהפטרת השבוע, וכמובא בגמרא (בבא בתרא, דף צ"א עמוד א'), והמהרש"ל שם אומר: "נ"ל הצללפונית היא אימו של שמשון בדברי הימים בסוף יחס יהודה, והוא טוב מפני רוח רעה, מצאתי".

"הילדה העומדת כאן לצידי היא בתי הקרויה בשם הצללפונית ואכן התקיימו דבריו של הרבי והילדה חיה וקיימת", סיים היהודי מאוסטרובצה את סיפורו, בירושלים.

תגיות:תינוקתטובך יביעו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה