חודש אלול 2023

לא מה שחשבתם: מה עלינו לעשות בימי חודש אלול?

חודש אלול כבר כאן, וזו עובדה. איך ננצל את החודש הזה? זה כבר תלוי בנו

  • ה' אלול התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרה"ג שמואל ברוך גנוט שליט"א השיב לאתר 'שאבעס' מספר תשובות המעניקות נופך מיוחד לחודש הרחמים והסליחות

האם בחודש אלול צריכים להיות בלחץ?

הרב גנוט משיב תשובה נחרצת: "רובם המוחלט של האנשים לא יכולים להתקדם בלחץ. לחץ רק מגביר את לחץ הדם ופעימות הלב וגורם לבלבול בעבודת ה'. יהודי צריך לדעת ולהרגיש שיש משפט גדול, אך למשפט, כמו לכל משפט בבתי משפט, צריך להתכונן בנחת ובישוב הדעת, מבלי להילחץ", הוא אומר.

"גדולי החסידים אמרו ש''הושע נא נפש מבהלה" נאמר על אלו שמנסים לעבוד את ה' מתוך לחץ ובהלה... הלחץ אמנם מעיד על הבנת כוחו העצום של הבורא, והדין המתקיים בראש השנה, אך מרוב לחץ אי אפשר לתפקד, ללמוד ולעשות את רצון ה'", מבהיר הרב גנוט.

המשגיח של "קול תורה" הגר"י בורודיאנסקי שליט"א ממליץ להזדעזע ולהיות בפחד נוראי רק בשעת תקיעת השופר שלאחר תפילת שחרית, ובשעת אמירת "לדוד ה' אורי וישעי". ובשאר היום? בשאר היום עלינו לעבוד בשלוות נפש ובנחת רוח.

האם בחודש אלול צריכים להיות עצובים?

גם על שאלה זו, משיב הרב גנוט באופן ברור כי "עבודתנו בחודש אלול צריכה להיות בשמחה גדולה מאוד". הרב מביא את דברי חז"ל ב'פרקי דרבי אליעזר', המבארים כי ימי חודש אלול הם ימי רצון, בהם הקב"ה משפיע עלינו שפע מיוחד של קירבה.

"בחודש זה", מבהיר הרב גנוט במתק לשונו, "ה'דוד' שלנו מתקרב אלינו ומקבל את בקשותינו, בכל נושא, בארבעים הימים בהם אנו עומדים".

הרב ממשיך ומסביר כי 'אני לדודי' בגלל ש'דודי לי'. כלומר, בימים אלו הקדוש ברוך הוא כל כך קרוב אלינו, ולכן אנחנו גם מתקרבים אליו. עוד מציין הרב גנוט כי בחסידות חב"ד נקראת תקופה זו של אלול בשם 'המלך בשדה'.

הרב מציין את משלו המפורסם של רבנו 'בעל התניא' זצ"ל, שממשיל את הימים שאנו נמצאים בהם, למלך רם ונישא, שבכל השנה נמצא לו אי שם בארמונו הסגור והמסוגר שבעיר המלוכה ורק בודדים יכולים לגשת אליו ולבקש על נפשם. והנה, יורד לו המלך אל העם למשך חודש ימים ומשוטט בשדות ובפרדסים, נפגש עם האיכרים והאנשים הפשוטים ורושם לעצמו מה כל אחד רוצה וצריך.

'בעל התניא' מבאר את הנמשל בכך שבחודש אלול ניתן לפגוש את המלך כאן ועכשיו, ברחוב, לשטוח את כל בקשותינו, למחוק את שטרי חובותינו וגם לקבל מתנות, רק אם נבקש ונרצה. המלך מוכן לשמוע אותנו בכל נושא שהוא, רוחני וגם גשמי, הוא מגיע עם לב פתוח כפתחו של אולם, ויש לו כוחות לשנות את כל העולם לטובתנו. מה תפקידינו? לבקש, להתחנן באמת, ואז נקבל.

איך ניתן לשלב את הפחד והשמחה?

הרב גנוט משיב כי על כך אמר דוד המלך ''וגילו ברעדה". הרב מבאר כי "היהדות היא דבר מורכב. אין בה שחור ולבן, כמו ברוב הדברים בעולם. כלומר: מצד אחד באמת עלינו לפחד מאד כשאנו ניגשים לפני נשיא ארה"ב, שנפגש אתנו, ומוכן לתת לנו כל מה שנרצה אם נצליח לשכנע אותו ולדבר על ליבו בפגישתנו, ומצד שני- אם נירדם בפגישה ונזלזל בו, ניענש קשות. מצד אחד- זה באמת מפחיד, שלא נפספס את הפגישה עם נשיא ארה"ב.

"מצד שני", מזכיר הרב גנוט. "זה משמח מאד, שיש לנו אפשרות להיפגש אתו ולשכנע אותו בקלות לתת לנו שנה טובה ומקסימה, לנו ולכל מכרינו ולכל בית ישראל".

לשאלות מרתקות נוספות על ימי אלול.

הרב ישראל מאיר לאו בהרצאה מרתקת על חודש אלול: כיצד מתבטאת אהבת ה' לבניו דווקא בחודש זה, והאם באמת קרוב ה' לכל קוראיו?

תגיות:אלולחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה