חודש אלול 2023

מקבץ שאלות ותשובות בנושא חודש אלול

האם זה בסדר להשתדל דווקא באלול, ולא בכל השנה? והאם ניתן לקרוא את הסליחות שלא בציבור?

  • י"ז חשון התשע"ד
אא

שלום לכבוד הרב. חודש אלול מגיע, וכידוע הגברים מתחילים בתיקון בלילות, וכך גם בעשרת ימי התשובה. רציתי לדעת - איזו עבודה מוטלת על הנשים? האם יש הכנה או עבודה רוחנית מומלצת?
שלום וברכה. עיקר העבודה היא עבודת התשובה וההתבוננות במעשינו בשנה שעברה, תוך בדיקת ומימוש הטעון תיקון. יש לקבל קבלות טובות לשנה הבאה ולנהוג כראוי כפי האפשר, תוך שימת דגש על עניינים ספציפיים שנקבל על עצמינו לתקן השנה. כדי להגיע ליעד, מומלץ ללמוד ספרי מוסר בחודש אלול כספר שערי תשובה של רבינו יונה או ספר מסילת ישרים לרמח"ל וכדומה.

* * *

יש משהו שקצת מפריע לי בתקופה הנוכחית - דבר החוזר על עצמו מדי שנה. כשמגיע חודש אלול, ובמיוחד בעשרת ימי תשובה, כולם נעשים "צדיקים גדולים": קמים מוקדם עוד לפני נץ החמה לסליחות, מתפללים בנץ, מקפידים מאוד על לימוד תורה, מרבים בצדקה, ובכלל מנסים להתחזק כל אחד בדרכו שלו (גם אני כזה). אבל בעיניי, אדם נבחן לא לקראת יום הדין אלא במשך השנה. השאלה שלי היא מה שווה התשובה ב-40 הימים הללו, אם במשך השנה אני לא מצליח להתמיד בהתחזקות הנוכחית שלי. למה אנחנו לא יכולים להיות ככה כל השנה?

שלום וברכה. אכן המטרה היא לנסות ולהתחזק כמה שיותר במשך השנה, ולקבל על עצמךדבר אחד או שניים שבהם תתמיד במשך כל השנה.
אכן יש עניין להקפיד ביותר בימים אלו יותר מכל השנה, וכמבואר בשולחן ערוך בהלכות יוה"כ (או"ח סימן תר"ג) שאף מי שאינו נזהר מפת פלטר בכל השנה, בעשרת ימי תשובה צריך להיזהר. וכתב בספר ערבי נחל, שלכאורה תמוה, אם עבירה היא מי התירה בכל השנה, ואם לאו - למה נאסרה בעשרת ימי תשובה. אלא הוא הדבר אשר דברנו, שבכל ראשית הדבר הוא מדת הדין ודבר קטן נחשב לגדול, משא"כ בכל השנה אין הדבר ההוא פוגם כלל.

וכן בכללות השנה דהיינו שיתא אלפי שני, הנה ראינו בדורות הראשונים היה הקב"ה מדקדק יותר לפי שהיו צדיקים יותר, וכן העניין בנפש שכל מה שמגיע למדרגה יותר ומתקרב יותר לשורשו, יש מדת הדין יותר, ופוגם בדבר מועט, וכן בכללות נפשות ישראל, כל מי שהוא צדיק יותר, הקב"ה מדקדק עמו יותר כחוט השערה.
ואבהיר לך קצת יותר: כאשר אדם נחתך ביד או שיש לו זיהום ביד, לא קרה כלום. אבל כאשר לאדם יש זיהום בראש, הדבר חמור ביותר. כך גם בראש השנה - פגם קטן פוגם באופן קשה מאוד.

* * *

שלום. שמי אודליה ואני חוזרת בתשובה כבר 8 חודשים לערך. אני מבינה את המשמעות של הסליחות בחודש אלול, והייתי מאד רוצה בפעם הראשונה בחיי לקחת חלק באמירת הסליחות במהלך חודש אלול. אך לצערי אני לא ממש יודעת מה עושים? מתי הולכים? אם הולכים בלילה, כמה זמן זה נמשך ואיך זה מסתדר עם אמירת ברכות השחר בבוקר? אני רוצה לדעת את ההלכות המפורשות בענייני סליחות כדי שחס ושלום לא אעשה טעות באמירתן, או שאעשה לא נכון בברכות השחר בכלל או בדיני נטילת ידיים, מכיוון שמדובר על שעות הלילה שנמשכות לקראת הבוקר - לפחות ככה הבנתי.

שלום וברכה. בני ספרד מתחילים לומר סליחות החל מאור ב´ אלול. רבים נוהגים לומר בחצות הלילה, ויש האומרים לפנות בוקר. עליך לבדוק זאת בבית הכנסת השכונתי מתי הם יאמרו את הסליחות. משך הסליחות - כ-45 דקות לערך. אם את הולכת לאמירת סליחות בחצות הלילה, הרי אין אומרים ברכות השחר אלא לאחר שתקומי בבוקר. אם תאמרי סליחות לפנות בוקר, לאחר השינה נוטלים ידיים ואומרים את כל ברכות השחר לפני הסליחות.

* * *

שלום רב שבוע טוב וחודש נפלא! האם אני יכולה לומר סליחות לבד? ואם כן, באיזו שעה? ואיזה חלקים מותר לי לקרוא ולהתפלל לבד?

שלום וברכה. מותר לומר סליחות לבד, אבל אין לומר את שלוש עשרה מידות ביחיד אלא במניין.

* * *

שלום כבוד הרב, האם מותרת עליה לבית העלמין בחודש אלול?

שלום וברכה. ראוי ונכון לעשות כן, ואכן כך נוהגים, לעלות לפני ראש השנה ולפני יום כיפור על קברי אבות וקברי צדיקים, כדי לבקש מהם שיתפללו עלינו במרומים לשנה טובה ומבורכת.

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי

תגיות:סליחותחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה