סיפורים אישיים

גלעד מסמי: "עצירה מקצועית? מבחינתי זו העלייה הגדולה ביותר"

גלעד (ביגי) מסמי, המוזיקאי הצבעוני שכבש את הבמה בגיל 15, הלחין להיטים לטובי הזמרים, והקים מועדון משגשג, עצר את ההתפתחות המוזיקלית לאחר 18 שנה, לטובת החזרה בתשובה וקרבת האלוקים. בריאיון מרגש הוא מסביר את התהליך שעבר עליו, ומודה: "זהו ההישג הגדול ביותר שכבשתי בימי חיי"

אא

קראו לרגע את המילים הבאות של להיט ההיפ-הופ היהודי החדש (נסו לדמיין אותן יחד עם תיפוף מתאים, ומוזיקה קצבית):

מה קורה רבנו

מה קורה לך צדיק

נעלמת לנו עם ספר עתיק

אולי אני גם בעתיד אחזור בתשובה

אתה ראית את האור, מצאת אהבה

אם עדיין לא הזדמן לכם להכיר את יוצרו של הלהיט (אשר כולל, אגב, פרקים נוספים ברוח דומה) נסו בבקשה לנחש מי עומד בראשו. קשה, קשה להאמין שהדבר יעלה בידיכם, שכן התשובה לכך מנוגדת לכל דמיון. כי כפי שמתברר, על הלהיט היהודי אחראי דווקא מי שנחשב למוזיקאי חילוני מובהק - גלעד מסמי, אשר מוכר גם בכינויו 'ביגי'. בשנה האחרונה, עשה גלעד מהפך של 180 מעלות, וכתחליף לשיריו הקודמים, החל בהלחנת שירים ברוח היהדות וקרבת הבורא.

 

מן הבמה אל התפילין

גלעד מסמי, כפי שיעיד כל מי שמתמצא מעט במוזיקה הישראלית, הוא מוזיקאי מוכשר שהחל את פעילותו כבר בגיל צעיר מאוד. "למעשה, אני נמצא בתחום המוזיקה כבר מאז היותי ילד בן 15", הוא מספר. "התחלתי עם עולם ההגברה והתאורה, ואט-אט התפתחתי כטכנאי סאונד של כל האמנים המצליחים כמו שרית חדד, אייל גולן, עופר לוי, ועוד זמרים מפורסמים. למדתי מכולם ובהמשך גם התפתחתי בעצמי והתחלתי לעסוק בהלחנת ובכתיבת שירים".

בגיל 18 וחצי בלבד הוא נתן זינוק אדיר כאשר כתב והלחין שיר בביצועו של הזמר קובי פרץ. הדבר קידם את פרץ רבות, ומאידך – הזניק גם את מסמי. הצעיר המוכשר המשיך בשיתופי הפעולה עם פרץ, ואף ביצירות עצמאיות, כאשר במקביל, הוא שימש גם בלהקת משמר הגבול.

נהנית?

"מאוד-מאוד. אומרים: 'אשרי אדם שתחביבו הוא גם עיסוקו', ואני הרגשתי זאת בחוש", הוא משיב, ואף מוסיף כי הוא נהנה במיוחד בשנת 2004, כאשר הצליח בעודו בן 21 בלבד, לפתוח בקריירת שירה משגשגת במסגרת הצמד 'הישראלים' (משם הגיע כינויו 'ביגי').

"בסך הכל הכרתי את הבמה מכל צדדיה האפשריים", הוא מציין, "הכרתי את הצד הטכני, ולצד זאת הייתי גם מפיק, גם זמר וגם מלחין". בהמשך הוא טס לניו יורק למשך שנתיים, ולמד שם מהמוזיקאים הגדולים ביותר, הוא שב לארץ ואף עבר לשיווק של זמרים מפורסמים, כאשר בין היתר הפך לאמרגן של הזמרת המפורסמת ג'ולייטה. לפני מספר שנים פתח גלעד מועדון הופעות בעיר ראש העין, ואליו הגיעו מאות בליינים מידי ערב. "במשך 18 שנים עשיתי כל מה שהתחשק לי", הוא אומר בכנות, "לא נחתי לרגע, עד שבשנה האחרונה חל המהפך הגדול ביותר בחיי".

 

עניין של תהליך

כאשר מדבר גלעד על 'המהפך', כוונתו היא לתהליך החזרה בתשובה שעבר עליו. עם זאת, קשה לו להסביר מה בדיוק קרה ואיך הכל התחולל. "זה התחיל כאשר טסתי בראש השנה האחרון לאומן, והתוודעתי לפתע לכוח העצום שיש לתפילה. בנוסף, זכיתי להכיר גם במעלת ההתבודדות, אשר אישית הרגשתי כי היא כל כך נכונה ומתאימה עבורי. דווקא בתקופה כזו, של שנת 2016, אני מרגיש שהתבודדות נצרכת לכל אדם, כי זו האפשרות היחידה שלך להיות עם עצמך בתוך כל העולם הרועש והמתקדם שאינו נח לרגע".

הוא מציין כי כמובן לא מדובר בהחלטה פזיזה. "עבר עליי תהליך שלם, ולאורך כל הדרך הרגשתי כיצד מתחזקת בי ההבנה שיש סיבה לכך שהגענו לעולם, ורציתי להמשיך לחקור זאת עוד ועוד.

"ואגב", הוא מוסיף, "שמתי לב שאני לא המוזיקאי היחיד שחווה כזה תהליך, כי בכל העולם כולו ישנם מוזיקאים ואומנים שמתקרבים לקבלה בכלל וליהדות בפרט. כולם אוהבים את האלוקים שלנו, ואני חושב שכאשר מדובר באומנים וביוצרים, אז הנפש שלהם פשוט צועקת, הם לא יכולים להתעלם מכך. גם הנפש שלי צעקה".

מהרגע בו הוא קיבל את ההחלטה, מציין גלעד, הוא זכה לחוש תחושת מרגוע מיוחדת. "ממש ככה, פתאום הלחץ של החיים ירד, וכאשר מדובר בשבת, אז אני בכלל מרגיש מיליונר. פתאום אני יושב סביב השולחן בנחת עם אשתי והבן. אנו עושים קידוש, אוכלים סעודה. זהו תענוג אמתי".

 

הבעיה: "אין פרנסה אמיתית במוזיקה חרדית"

ולא קשה עם העבודה? אתה לא מרגיש שאתה מקריב קרבן גדול בשביל החזרה בתשובה?

גלעד מצליח להפתיע: "לא, זה לא קשה לי, ואף יותר מזה – אומר לך בכנות: אני מרגיש שמאז שהתקרבתי ליהדות אני מאושר יותר. קרבן לריבונו של עולם? ממש לא. אני לא עושה טובות לאלוקים, אלא רק הוא עושה בשבילי. זוהי הראייה שלי. השם יתברך ברוב טובו חמל עליי וזיכה אותי ללכת בדרכיו. הכל מאתו, ואני אסיר תודה לו על כך".

אפשר לשאול איך מגיבה על כך אשתך?

"כן, אפשר לשאול, ואשתי דווקא מרוצה. למעשה, היא באה מבית מרוקאי, כך שהמסורת מוכרת לה, ובנוסף, נראה לי שהיא והסביבה רק מרוויחים מכך, כי פתאום התחלתי לשים לב למידות שלי ולחשוב יותר על ההתנהגות שלי. היום אם שואלים אותי מהו מפתח לאושר ולשלום בית, אני יכול להשיב ולומר בפה מלא: התורה והשם יתברך".

וההפתעה הגדולה ביותר, היא כאשר אנו עוברים לדבר עמו על נושא הקריירה, ואז גלעד, שבמשך כל חייו, ניסה לזנק קדימה ולכבוש עוד ועוד יעדים, נראה פתאום נינוח. "כתוב שאדם שרואה אורו של צדיק זורק את העשירות", הוא אומר, "ואני באמת מרגיש שמיום שהתחלתי להתקרב ליהדות, הקריירה והעשירות הרבה פחות מעניינות אותי".

באופן מעשי הוא מציין כי בנושא זה הוא נתון מעט בקונפליקט: "לצערי אין פרנסה אמתית בתחום המוזיקה החרדית, כי כותבים או מלחינים חרדיים אינם מקבלים תמלוגים, וגם לא משמיעים את השירים שלהם ברדיו, כך שהם כמעט לא מרוויחים מכך. קשה לעסוק בתחום המוזיקה כחרדי".

אז מה תעשה?

"אומר את האמת – אני עדיין לא בשלב בו אני יודע מה קורה איתי בנוגע לפרנסה או לקריירה. אז נכון, יש שיקראו לכך 'עצירה' מבחינה מקצועית, אך מבחינתי זו העלייה הגדולה ביותר שיש".

תגיות:סיפורים אישייםהתקרבות ליהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה