מעניין

זהירות: אם תשליכו את דג הזהב שלכם לאגם – הוא יהפוך למפלצת

מה קורה לדג זהב ביתי כשהוא עובר להתגורר במקום מים טבעי? אחרי כמה חודשים לא תכירו את חית המחמד הקטנה והמשעממת שלכם, שהפכה למפלצת טורפת

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

דגי זהב, תודו, נשמעים כמו בעלי חיים תמימים ובלתי מזיקים. אבל כל זה נכון כשהם חיים באקווריום, או בסביבתם הטבעית שם אורבים להם טורפים רבים. מה קורה כאשר בעליהם של דגי הזהב משחררים אותם לחופשי באגם מים מתוקים שבו אין טורפים שיאיימו עליהם? הם גדלים באופן מפלצתי כמעט ומגיעים למשקל של שני קילוגרמים או יותר.

לטורפים יש תפקיד חשוב בעולם: הם מונעים מאוכלוסיות שלמות של בעלי חיים להשתלט על כדור הארץ. יש מספר דוגמאות לבעלי חיים כאלה, שהפכו לכוח כובש חסר רחמים: עיזים שיובאו לאיי גלפגוס וחיסלו שם את הצמחייה – וכך העמידו בסיכון את אוכלוסיית הצבים המקומית. תולעת ניו גינאה שמדענים מזהירים שהיא עומדת לחסל את כל החלזונות באירופה – מה שיותיר את הציפורים באיזור בלי אחד ממקורות המזון החשובים ביותר שלהם. דגי הזהב הם הדוגמה האחרונה שזוכה לתשומת לב, בגלל התפטרות חסרת אחראית מהם מצידם של אנשים שגידלו אותם.

"ייתכן שאלה היו דגי זהב של ילדים והמשפחה עברה דירה, וההורים לא רצו לקחת את האקווריום איתם והשליכו אותם לאגם המקומי", אומר סיבן ביטי, חוקר אוסטרלי שחקר את התופעה של דגי זהב הגדלים באופן חסר תקדים באוסטרליה. "אנשים לא מבינים שכל נחל מתחבר בסופו של דבר למערכות של נהר, וכך מגיעים לנהרות דגים שיכולים להזיק לדגי המים המתוקים שחיים שם באופן טבעי".

אוסטרליה היא לא הראשונה שמתמודדת עם הבעיה הזו. ב-2015, ממשלת קנדה הוציאה בקשה רשמית לבעלי חיות מחמד להפסיק להשליך דגי זהב למקורות המים המקומיים. הדגים הללו גרמו לבעיות גם באגמים בארצות הברית.

למה דגי זהב כל כך מסוכנים? כי פוטנציאל הגדילה שלהם כמעט בלתי מוגבל. אם נותנים להם שפע של משאבים ואווירה נקיה מטורפים – הם טופחים וטופחים. ובטבע הם לא אוכלים מזון לדגים שנקנה בחנות – הם הופכים לטורפים שאוכלים דגים אחרים.  

במילים אחרות, אם נמאס לכם מדגי הזהב שלכם – החזירו אותם לחנות, אל תשליכו אותם למקורות מים מקומיים. אחרת,  דג הזהב הקטן והמשעמם באקווריום שלכם, יכול להפוך למפלצת שכלל לא תוכלו לזהות.

תגיות:דגיםמפלצתמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה