חדשות יהדות

שערורייה: ממשלת צרפת עומדת לפנות בתי עלמין יהודיים

31 בתי עלמין עתיקים, שבחלק מהם נקברו יהודים עוד מתקופת הראשונים, עומדים להיות מפונים לקבר אחים מרכזי. האחראית על כך היא ממשלת צרפת, שעושה זאת כדי "להשתמש בקרקעות"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

עשרות בתי עלמין יהודיים עתיקים קיימים באלג'יר, אך בימים אלו מסתמן שמרחפת עליהם סכנה גדולה. זאת מאחר שעל פי התכנית, חלק מבתי העלמין היהודיים, כ-31 במספרם, יפונו לקבר אחים מרכזי.

מי שעומדת מאחורי היוזמה היא לא אחרת מאשר ממשלת צרפת, אשר אישרה רשמית כי מדובר בחלק מתוך תכנית ממשלתית נרחבת שמטרתה לרכז את הקברים העתיקים באלג'יר ולפנותם לקבר אחים מרכזי מתוך מטרה לעשות שימוש בקרקעות שיפונו בעתיד.

היוזמה לחילול הקברים, גררה לא מעט טענות חריפות, אולם שגריר צרפת בישראל, פטריק מיזונאב, הבהיר כי אין בכוונת ממשלת צרפת לסגת מהחלטתה. "תהליך ההעברה וקיבוץ הקברים היהודיים על ידי רשויות צרפת הינו חלק מתכנית רחבה יותר של שימור וקיבוץ בתי הקברות הצרפתיים באלג'יריה", הוא אמר. "מטרת תכנית זו היא הבטחת כבודם של שרידי הנפטרים, אשר קבורים בבתי עלמין השרויים כיום במצב רע ביותר".

השגריר התייחס לבקשות שהופנו על ידי קרובי משפחתם של הנפטרים ואמר כי "להוציא מצב בו יביעו המשפחות התנגדות פורמאלית, תהליך הוצאת שרידי הנפטרים מקבריהם יצא לפועל, ויתבצע תוך ציות דקדקני להלכות המסורת היהודית. הקונסיסטוריה המרכזית של יהודי צרפת, הלוקחת חלק בפרויקט זה באופן מלא, תבטיח את נוכחותם של רבנים במקום, אשר תפקידם יהיה לזהות את הקברים היהודיים ולסייע בהעברתם העתידית של שרידי הנפטרים למקום קבורתם החדש".

 

התוכנית: 'איחוד' בתי קברות רעועים

תגובתו של השגריר הצליחה לעורר סערה, שכן היא אישרה את מה שהיה ניתן לשער קודם לכן - ממשלת צרפת (שעד כה נשאה בעלות שימור בתי העלמין היהודיים), היא זו שמבקשת להעביר את הקברים, חרף הפגיעה בהלכה היהודית וברגשותיו של העם היהודי.

מה שהצליח לגרום לתדהמה גדולה אף יותר הייתה העובדה שהשגריר ציין כי התכנית קיבלה את אישורו של הקונסיסטואר, ארגון הגג של יהודי צרפת, שמאשר כי כביכול הפינוי נעשה בהתאם להלכה היהודית וזאת מבלי שהשאלה הופנתה כלל לפוסקי ההלכה הנודעים.

כיצד ייתכן שהקונסיסטואר נתן לכך יד?

כאן יש לציין כי  לנשיא הקונסיסטואר, ד"ר יואל מרגי, היו גם תשובות, והוא הסביר: "בעבר הועלתה הבקשה להעביר ו'לאחד' בתי קברות יהודיים ונוצריים באלג'יר, אך היא נתקלה בסירוב מצד גורמים יהודיים. רק לאחרונה, לאחר שנמצא כי חלק מבתי הקברות נמצאים במצב מוזנח מאוד לאור פגעי הטבע, הוחלט כי 31 בתי עלמין עתיקים וקטנים יפונו לקבר אחים מרכזי".

בהודעה הבהיר ד"ר מרגי כי "כוונתנו היא למזער את הפגיעה בקברים, ורק אם בית העלמין נמצא בסכנת הרס (עקב פגעי מזג אוויר, גשם, רעידות אדמה, מפולות וכו') הוא יפונה. כמו כן, הוחלט שהפינוי יבוצע בהתאם לדרישות ההלכה, כלומר חפירה ידנית ולא מכאנית, נוכחות של אנשי דת והעברת הנפטר בארון".

 

צרפת: נמתין להנחיה הלכתית

על אף שנראה כי התוכנית עומדת לצאת לפועל, הגופים היהודיים הנאבקים לשימור בתי העלמין באירופה עוד לא אומרים נואש. הרב יצחק יהודה שפירא מלונדון, המרכז את המאמצים להצלת הקברים באירופה ופועל לצד ארגונים נוספים בארה"ב ובישראל המנסים לעצור את היוזמה המסוכנת, הביע תמיהה רבה על הודעת הקונסיסטואר שאישר את מבצע הפינוי: "מי נתן סמכות הלכתית לקונסיסטואר הצרפתי לפנות שוכני עפר מקבריהם?" הוא שאל ואף ציין: "אם אכן יש חשש של מפולות – ניתן לבקש את עזרת המומחים שיסדירו פתרונות של שיקום בתי הקברות, כפי שנעשה במקרים רבים אחרים בכל רחבי אירופה".

אך למרות זאת, נראה היה השבוע שהמאמצים החלו לשאת פירות, ועושה רושם כי ייתכן מאוד שתכנית פינוי בתי העלמין תידחה לעת עתה, זאת לאור העובדה שממשלת צרפת נפגשה עם בכירי הרבנים וניסתה להגיע עמם לעמק השווה.

רבה של צרפת, הגאון רבי חיים קורסייה, אמר בתום הפגישה כי "משרד החוץ הצרפתי הודיע לנו כי הוא יקבל כל הנחיה הלכתית שאקבל מביה"ד  של 'ועידת רבני אירופה' שבנשיאות גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך הכהן ארנטרוי. אני בהחלט אופטימי, ואפשר לקוות שבתי העלמין לא יפונו לבסוף".

תגיות:צרפתבתי עלמיןאלג'יר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה