חדשות יהדות

הרב שטיינמן זצ"ל: "המצוות שוות כל הון שבעולם. תחטפו מצוות", ועוד 10 ציטוטים שתאהבו

כיצד להיות רגוע לפני ניתוח קשה, מדוע יש מחלות שאין להם תרופה, כיצד יכול האדם לעשות אלפי מצוות מדי יום, ומהי חשיבותו של רגע של חיים? 10 ציטוטים מתשובות שהעניק הרב שטיינמן זצ"ל לתלמידיו

מרן הגראיל שטיינמן (צילום: פלאש 90)מרן הגראיל שטיינמן (צילום: פלאש 90)
אא

1. במה להתחזק לפני ניתוח מסובך? בחור ניגש אל הרב שטיינמן, ושאלה בפיו: הוא עומד לעבור ניתוח קשה ומסובך, ובמה עליו להתחזק? השיב לו הגראי"ל: "לחשוב שיש רבונו של עולם". אותו בחור סיפר שהוא שם דבר זה על לבו ונתן את דעתו על כך, והרגיש ממש במוחש שהוא לא ביד הרופאים אלא רק ביד הבורא עולם, ונכנס לניתוח בשלווה עילאית. עד כדי שהרופאים התפלאו ואמרו עליו שהוא כה שליו, עד שאפשר לחשוב שמנתחים אדם אחר ולא אותו. (מזקנים אתבונן)

2. "לפחד - רק מריבונו של עולם": אדם ניגש לרב שטיינמן וסיפר כי נכנס בו פחד גדול מכל ענין הרפואה, הרופאים, הטיפולים, הזריקות והחיסונים, וביקש עצה. השיב לו מרן הגראי"ל: "לדעת – שלפחד זה רק מריבונו של עולם". השיב אותו אדם, שאכן הוא מפחד מרבונו של עולם ובכל זאת מפחד מהרופאים, השיב לו מרן הגראי"ל: "אתה אכן מפחד מרבש"ע, אבל מהרופאים אתה יותר מפחד... צריך לדעת שלפחד זה רק מריבונו של עולם". (מזקנים אתבונן)

3. ההריון והלידה - הכל ניסי ניסים: הרב שטיינמן הסביר את סיומה של ברכת "אשר יצר", במילים: "רופא כל בשר". מדוע "כל", וכי כולם חולים? מרן הגראי"ל מבאר כי כיוון שיש בגוף האדם חלולים, נקבים, ואם ייפתח או ייסתם אחד, נמצא בכל רגע ורגע כאילו יש רפואה, האדם חי כל העת במצב של רפואה. "איזה מכונה יש באדם זה נורא ואיום! וכן הוא בכל הבריאה, איזה חכמה, אי אפשר לתאר והכל דופק. וברגע שיש משהו שלא דופק... שאם ייפתח אחד או ייסתם אחד... יש במוח כל כך הרבה תאים, אם תא אחד לא בסדר כבר יש פנצ'ר... ובאמת שכן כל ההריון והלידה זה הכל ניסי ניסים! ניסי ניסים! ובן אדם חושב שזה הולך ככה"...

4. זהירות עצומה בכבודם של תלמידי חכמים: הרב שטיינמן אמר פעם: "רואים לדאבוננו שיש הרבה מאוד חולים רח"ל שאינם מתרפאים, ומתפלאים: על מה עשה ה' ככה?! אך בדברי חז"ל מצינו כי 'המבזה תלמיד חכם אין רפואה למכתו'. ואם חז"ל אומרים "אין רפואה למכתו" זה כפשוטו ה' ירחם, אין רפואה למכתו.

5. "אי אפשר לתאר מה זה רגע של חיים": כאשר ביקר הרב שטיינמן את הרב אברהם רביץ זצ"ל שלושה ימים לפני שנפטר, שאל הרב רביץ, שהיה חולה מאוד, את הרב שטיינמן: "אני רוצה לשאול את ראש הישיבה עד כמה השיעור שאדם צריך להתפלל על חייו", השיב מרן: "אי אפשר לתאר מה זה רגע של חיים, המצוות שוות כל הון דעלמא, כל כמה שסבורים ורוצים לעשות טוב. זוהי מצווה. לחטוף מצוות. אדם צריך להיות מאושר כל שהוא יכול להספיק לעשות. שם בעולם אין לו את האפשרות. ה' יתברך יעזור שתהיה בריא ותזכה לישועות".

כאשר אחד הנוכחים סיפר לרב שטיינמן על הייסורים הקשים שחווה הרב רביץ, השיב מרן: "ייסורים ממרקים. הייסורים מכפרים עוונות – זה הדבר הכי טוב. השם יעזור שיפסיקו", איחל הרב, "ותהיה לך רפואה".

6. מצווה לשמור על הבריאות: באחד ממכתביו, כתב כך: "כל אדם מצווה לשמור על בריאותו, ואין לו לעזוב עצמו בלי להשקיע על מצב בריאותו, וה' הטוב ירחם על כל חולי ישראל".

7. הייסורים מנכים מהחטאים: הרב שטיינמן השיב על השאלה שנראה שהרבה פעמים, הצדיקים סובלים יותר מרשעים. השיב על כך הרב כי "על ידי הייסורים מנכים להם מהחטאים, ועל ידי זה לא יפסידו לעולם הבא". הרב הוסיף וציטט את המובא בתנא דבי אליהו רבא: "התלמיד חכם שבדור סובל עוונות הדור שבתוכו".

8. "אני כבר אדם זקן, ויודע ש'אדם להבל דמה': לפני מספר שנים אושפז הרב שטיינמן בבית החולים והיה חלוש מאוד. בתקופת אשפוזו הרבה לדבר דיבורי אמונה ומוסר. באחת הפעמים, תפס את ידו של אחד ממקורביו, החזיקה חזק וליטפה בחום, ואמר לו: "אני כבר אדם זקן, ויודע ש'אדם להבל דמה', אבל אתה הרי עוד צעיר, אז תאמר איתי יחד – 'אדם להבל דמה ימיו כצל עובר', ואמרו זאת יחד כמה פעמים בניגון מעורר, ברגש ובהתעוררות רבה, כשמעיניו זולגות דמעות חמות, והתלמיד אף הוא בכה רבות. היה זה מעמד נורא הוד!

9. עצה פשוטה ומפתיעה: כך נזכה לאלפי מצוות בכל יום. הרב שטיינמן ביאר כי אדם יכול להיות צדיק ולהרוויח אלפי מצוות עשה ביום. כיצד? "למשל בעל מכולת המוכר מאה פריטים ביום זה 'חסד'", הסביר הרב. "אמנם בעיקר הוא רוצה פרנסה, אבל אם באותו זמן הוא חושב גם על 'חסד', 'ומצוות צריכות כוונה', ומכוון 'לשם מצווה', עושה מאה מצוות ביום".

מרן המשיך והדגים על נהג מונית. "וכן נהג טקסי כל מי שמעלה בטקסי, אם יחשוב שעושה זאת גם לשם חסד זה נחשב מצווה. אמנם", מדגיש מרן, "היכן זה מוכח אם באמת עושה זאת גם לשם מצווה ולא משקר את עצמו – אם למשל כאשר צריך אדם נסיעה ואין לו אפשרות לשלם – יסיע אותו".

דוגמה נוספת מביא מרן הרב שטיינמן מתחום הרפואה. "אחות בית חולים, שמקבלת משכורת ועוזרת לחולים, אם רק תחשוב על כך שעושה לשם מצווה יהיה לה גם מצווה, וכן רופא. והיכן זה נמדד, אם כוונתו של הרופא היא גם לשם מצווה? אם וכאשר אדם פוגע בכבוד של הרופא, אם מיד הוא מפסיק לטפל בחולה - סימן שאינו עושה לשם מצווה כלל". (אפיקי איל, עמ' תכז)

10. "חולי ישראל - יש מהם צער למעלה": הרב שטיינמן מצטט את המובא בספר 'נפש החיים' על כך שברכת הרפואה בתפילת 'שמונה עשרה' מסתיימת ב'רופא חולי עמו ישראל', ולא ב'רופא כל בשר'. כה נאמר בספר 'נפש החיים': "כל מה שמתפללים – זה מצד חילול שמו יתברך בצער ישראל וגם בצער היחיד יש צער למעלה. על כן אומרים 'רופא חולי עמו ישראל', כי זה שייך רק בחולי ישראל שיש מהם צער למעלה".

תגיות:רפואההרב שטיינמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה