אביגיל מייזליק

"תדעי לך, שהשורש של כל הבעיה שלך הוא שאינך מעלה את עצמך לכף זכות"

"פתאום אמא שלי הסתכלה עלי ואמרה: 'את יודעת, את כזו בת טובה, את כל כך מכבדת אותי תמיד. אני יודעת שאני לא אמא קלה, תמיד אני מבקרת אותך וזה לא פשוט, ולמרות הכל את ממשיכה להזמין אותי ולעשות הכל כדי לשמח אותי'. הייתי המומה. אלו היו אותן מילים בדיוק שבהן העליתי את עצמי לכף זכות!" – אביגיל מייזליק בטור מרגש של אמא ובת, וכמה מתכונים טעימים מתובלים בכף זכות

אא

"את יודעת אביגיל? יש לי סיפור בשבילך, אבל הוא לא סיפור 'בחוץ'. לא חזרתי בתשובה במדבריות סין, גם לא ניצלתי ברגע האחרון מתאונת רכבות. אבל בשבילי זה היה דבר הרבה הרבה יותר גדול. זהו סיפור על נס שקרה בתוכי.

"לאורך השנים, הייתה לי מערכת יחסים מאד קשה וטעונה עם אמא שלי. היא תמיד ראתה את כל החסרונות שלי והדגישה אותם בכל דרך שרק יכלה. לידה תמיד הרגשתי כל כך גרועה, כל כך לא מוצלחת. ולמרות שבמקומות אחרים דווקא הצלחתי, גם בחיי הנישואין שלי ברוך השם, גם עם הילדים - אבל עם אמא הקשר נשאר כל החיים מאד כאוב ומסובך.

"עשיתי מאמצים רבים כדי לשנות את היחסים. הרבה מאד הרצאות שמעתי וניסיתי ליישם, פה ושם היו גם התקדמויות, אבל לרוב זה נשאר תקוע. כל ביקור של אמי בביתי, הכניס אותי ללחץ נוראי. הייתי מעמידה את כל הילדים והבית למסדר, כשאני מודאגת ועצבנית ומנסה לסדר את הכל - וכמובן שאמא תמיד הצליחה למצוא משהו להעיר עליו, לא משנה כמה טרחתי. היא הייתה מעירה, אני הייתי מגיבה בחריפות, ואז נהייה בינינו אותו פיצוץ קבוע ומוכר מידי, שבסופו בדרך כלל יצאתי מהחדר, הלכתי להירגע וחזרתי רק אחרי פרק זמן, אך שנינו כבר היינו מצוברחות וחמוצות.

יום אחד בעלי הציע לי ללכת לדבר עם רבנית מסוימת. ידעתי עליה שהיא אישה צדקנית ועמוקה מאד ושיש לה סיעתא דשמייא מיוחדת בענייני שלום בית. בעלי טען ששלום בית זה לא רק בין איש לאשתו, זה יכול להיות גם בין אמא לבת, ואולי תהייה לה עצה בשבילי.

החלטתי ללכת. אחרי שניסיתי כל דבר אחר, אולי דווקא הרבנית תעזור.

"הרבנית הקשיבה לי במשך זמן רב וראיתי את ההבנה והשתתפות שלה איתי, וזה מאד ריגש אותי. לבסוף היא אמרה לי דיבור מאד מיוחד – 'תדעי לך, שהשורש של כל הבעיה שלך עם אמך היא שאינך מעלה את עצמך לכף זכות'. בהתחלה חשבתי שהיא מתכוונת שאני לא מעלה את אמי לכף זכות. אבל היא חזרה ואמרה 'לא את אמך - את עצמך את אינך מעלה לכף זכות'. לא הבנתי למה הכוונה.

"הרבנית הסבירה לי שכשם שאנחנו מצווים להעלות את כל אחד לכף זכות, כך אנחנו צריכים להעלות את עצמנו לכף זכות. דווקא במקומות שקשה לנו בהם, ואנחנו בטוחים שאין בנו אפילו נקודה אחת טובה, שנדמה לנו שהכל רק שחור. אם נצליח למצוא נקודה אחת טובה ולהיאחז בה - משם כבר יוכל להבנות בניין שלם. בתוך הסיטואציה הקשה ביני לבין אמי האשמתי תמיד את עצמי והייתי בטוחה שאני פשוט בת איומה. הרגשתי שבעצם הכל בגללי. למרות שכעסתי מאד על אמא שלי - הכעס בעצמו גרם לי להרגיש אשמה נוראית ובגלל זה תמיד חשבתי שאני לא בסדר. שאני עוברת על מצוות כיבוד אם.

"העצה של הרבנית הייתה פשוטה – 'תתחילי להעלות את עצמך לכף זכות. ממש כשם שאת מעלה את האחרים. והכי טוב לעשות את זה בזמן של ריב עם אמא. ללכת הצידה, ולהעלות את עצמך לכף זכות'.

"כעבור שבוע אמא הגיעה. כמובן שהכל חזר על עצמו באותה צורה. שוב היא העירה ופגעה ואני עזבתי את החדר נעלבת כולי. הלכתי לחדר אחר, והחלטתי לנסות העלות את עצמי לכף זכות. הרגשתי כל כך איום ולא הצלחתי לחשוב שיש בי משהו טוב באותו רגע. אבל בכל אופן אמרתי לעצמי בשכל, לא בלב, שאני דווקא כן בת טובה, אני מאד מאד רוצה לכבד את אמי וזה באמת קשה במציאות של ביקורת תמידית כזו לתפקד. ואף על פי כן אני ממשיכה להתייחס אליה יפה, ממשיכה לנסות לשמח אותה.

אחרי שאמרתי את זה הרגשתי קצת יותר טוב וחזרתי לחדר.

"אמא שלי הסתכלה עלי ואמרה: 'את יודעת, את כזו בת טובה, את כל כך מכבדת אותי תמיד. אני יודעת שאני לא אמא קלה, תמיד אני מבקרת אותך וזה לא פשוט, ולמרות הכל את ממשיכה להזמין אותי ולעשות כל מה שאת יכולה כדי לשמח אותי'. הייתי המומה. אלו היו אותן מילים בדיוק שבהן העליתי את עצמי לכף זכות! מאותה נקודה מערכת היחסים בינינו רק עלתה ועלתה, והיום, ברוך השם, אנחנו במקום אחר לגמרי".

 

ספגטי עם גולאש בשר ועגבניות 

זמן הכנה: 35 ד' | זמן בישול: כשעתיים וחצי | 6-8 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים:

חבילת ספגטי

1 ק"ג בשר כתף או צוואר חתוך לקוביות

5 כפות שמן

2 בצלים חתוכים לקוביות

2 שיני שום כתושות

2 כפות פפריקה

4 עגבניות קלופות וקצוצות

2 פלפלים אדומים חתוכים לקוביות

4 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות

 

אופן ההכנה:

מטגנים בשמן בסיר גדול את הבצל עד שמזהיב. מוסיפים את הבשר ומטגנים כעשר דקות. מערבבים מידי פעם. מוסיפים את הפפריקה, השום ו4- כוסות מים רותחים (ולא קרים - אחרת הבשר יתקשה). מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה מכוסה כשעה. מוסיפים לסיר עגבניות, פלפלים ותפוחי אדמה. מתבלים במלח ופלפל, מביאים לרתיחה ומבשלים מכוסה כשעה וחצי או עד שהבשר רך מאד. בינתיים מכינים את

הספגטי לפי ההוראות. אם רוצים ויש לכם זמן מיותר, נחמד מאד לסדר את הספגטי כמצע על צלחת ארוכה כמו בתמונה, אבל נחמד מאד גם סתם כך להגיש את הספגטי ואיתו את הגולאש.

 

מפרום - תפוחי אדמה ממולאים בבשר טחון

בעיני המנה הזו היא פשוט המצאת המאה: טעימה, זולה וחגיגית ביותר. מה שכן - היא דורשת קצת יותר עבודה.

זמן הכנה: 40-50 ד' | זמן בישול: כשעה | 12 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

החומרים:

6 תפוחי אדמה

2 ביצים טרופות

מלח ופלפל

3-2 כפות פירורי לחם

2 כוסות ירקות קצוצים גס: שורש סלרי, קולרבי, לפת, פלפל מתוק, עגבניות וכו'

כפית רסק עגבניות

שמן לטיגון

למילוי:

500 גר' בשר בקר טחון

1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה

5 שיני שום כתושות

2 בצלים בינונים קצוצים

2 ביצים

כפית פפריקה  2

4-3 כפות פירורי לחם

 

אופן ההכנה:

מערבבים היטב את חומרי המילוי ומוסיפים 3-4 כפות פירורי לחם. משהים במקרר כשעה. קולפים את תפוחי האדמה וחותכים כל תפוח אדמה ל2- לאורכו. "מגלפים" את הפרוסות לצורת אליפסה שווה פחות או יותר וחוצים כל אליפסה לכל האורך כמעט עד הצד השני עד שרק הקצה נשאר מחובר. ממלאים בתוך החלל שנוצר מילוי ודוחסים ככל האפשר. טובלים כל תפוח אדמה בקמח ובביצים. מחממים שמן ומזהיבים את הפרוסות מכל צד. קוצצים את שאריות תפוחי האדמה ומערבבים עם רסק העגבניות ושאר הירקות. משמנים סיר גדול ומסדרים בתחתיתו את תערובת הירקות הקצוצים. מניחים את תפוחי האדמה על הירקות בצפיפות בשכבה אחת וממלאים במים עד לגובה תפוחי האדמה. מתבלים במלח ופלפל ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים על אש נמוכה 50-60 ד' עד שרוב הנוזלים מתאדים והמפרום מוכן. נפלא להגיש עם קוסקוס.

 

נודלס עם בשר טחון צ'או מיין

שילוב מדליק של אטריות סיניות יחד עם בשר טחון בסגנון מזרחי. הכל יחד נותן מנה עשירה, בריאה ונהדרת כשהכל כבר נמצא כאן - המנה העיקרית, התוספת והירקות.

החומרים:

כף שמן

500 גר' בשר טחון רזה (מאיכות טובה, והכי רצוי לטחון לבד)

בצל גדול קצוץ דק

2 שיני שום כתושות

כפית אבקת קארי

גזר גדול קצוץ דק

2 גבעולי סלרי קצוצים דק

150 גר' פטריות פרוסות לפרוסות דקות

כוס מרק עוף

4 כפות רוטב סויה

2 כפות רוטב הוי סין (לא חובה)

חבילת נודלס דקות (400 גר')

חצי כוס אפונה קפואה

חצי כוס שעועית ירוקה קפואה חתוכה

חצי כרוב קצוץ לרצועות (400 גר')

 

אופן ההכנה:

במחבת עמוקה ורחבה, סיר גדול או בווק מחממים את השמן. מוסיפים את הבצל, השום והבשר הטחון ומטגנים תוך כדי ערבוב מספר דקות עד שהבשר מזהיב קלות. מוסיפים את הקארי ומטגנים עוד כדקה. מוסיפים את הגזר, הסלרי והפטריות. מטגנים תוך כדי ערבוב עד שהירקות מתרככים עוד מספר דקות. מוסיפים את מרק העוף, הרטבים והאטריות. מערבבים בעדינות עד שהכל מתאחד. מביאים לרתיחה. מוסיפים את האפונה, השעועית והכרוב. מרתיחים שוב ומנמיכים את האש. מבשלים לא מכוסה על אש נמוכה עד שכל הירקות התרככו, ומידי מספר דקות מערבבים. מתבלים במלח ופלפל, טועמים, מתקנים תיבול ומגישים.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה