בין המצרים

רוצים בנים צדיקים? תבכו על חורבן הבית: הסגולות הטמונות בימי בין המצרים

האם עלינו להיות עצובים בימים אלו, מה תפקידינו, ומהי הסגולה המיוחדת הטמונה בהם? 10 עובדות על ימי בין המצרים

אא

1. ימים אלו, בין י"ז בתמוז לט' באב, ניתנו לנו לקונן ולבכות מרה על בית חיינו ששמם ושועלים הלכו בו. כל איש אשר רוח בו עליו להתאבל ולהצטער בצער השכינה הקדושה הנתונה בשבי, ועל צרותיו של עם ישראל בכל הדורות.

2. האם עלינו להיות בעצב בשלוש שבועות אלו? הרב אלימלך בידרמן מבהיר כי אין להיות בעצבות, כיוון ש"אין מידה הגרועה מן העצבות", אלא: "יש לזכור את ירושלים ולהתאבל עליה, ובעיקר לצפות ולייחל לבנין בית המקדש בהתגלות כבוד מלכות שמים באהבה".

3. כאשר מתאבלים על ירושלים, זוכים ורואים בבניינה. ניתן להבין זאת על ידי פירושו של רש"י במסכת ראש השנה, המבאר כי בית המקדש השלישי ירד בנוי מן השמים. הרב אלימלך בידרמן שואל על כך: "ומי הוא הבונה אותו? וכיצד הוא נבנה?", ותשובתו: "על ידי הבכיה והצער של אבלי ציון המתאבלים על חורבנו, ובכל שנה, בזה שבני ישראל מתקבצים לבכות על חורבנו, הרי הם מוסיפים בבניינו, וכשיוגמר זה הבנין – ירד למטה בית המקדש השלישי בנוי ומשוכלל".

4. כלומר, עצם האבלות על ירושלים מזרזת את בניינו של בית המקדש השלישי. על כך אומר השל"ה הקדוש כי זוהי הסיבה שאין אבלות בשבת, משום שכאמור, האבלות היא בעצמה בנין הבית, ואין בנין בית המקדש דוחה שבת.

5. ימים אלה הינם סגוליים ביותר לעליה רוחנית. על ידי ההשתוקקות לבנין בית המקדש מגלה האדם את השתוקקותו לקרבה לבורא ולדבקות בו יתברך. בענין זה היה אומר ה'חתם סופר' כי "הבוכה בימים אלו על חורבן הבית זוכה לבנים טובים".

6. בימי האבלות אלו טמון אור עצום. זוהי הסיבה לכך שגדולי ישראל, שכתבו מכתבים בימי בין המצרים, סיימו את מכתבם באיחול הבא: "בין המצרים יזרח אור לישרים". כלומר: הזמן עצמו מסוגל לקרב את ביאת הגאולה, בה יזרח האור לישרים.

7. מובא בספרים הקדושים כי 21 הימים שבין י"ז בתמוז לט' באב מקבילים ל-21 הימים שבין ראש השנה לשמיני עצרת. רבותינו מבארים כי תפקידינו בימים אלו הוא להתקרב אל ה', וכי הימים עצמם מסוגלים להגיע לקרבה אלוקית גדולה, ממש כשם שמסוגלים לכך הימים הללו בחודש תשרי.

8. לעתיד לבוא יהיו ימים אלו גדולים ונוראים: בספר 'אוהב ישראל' נכתב: "אלו הכ"א יום הם ימים טובים גדולים מאוד, אך בעונותינו הרבים עדיין אין אנו ראויים להם... ואי"ה, כשנזכה במהרה בימינו לעשות תשובה ומעשים טובים, לזכך החומר ולהעביר זוהם הזהב, אז יתגלה רב טוב הצפון, כי אז נהיה ראויים לכל הברכות וישועות טובות מצד הדין". בעל ה'אוהב ישראל' מבאר כי לעתיד לבוא יהיו ימים אלו "ימים טובים גדולים ונוראים, ועל כולם יהיה ט' באב מועד גדול יותר".

9. עבודתנו בימים אלו: תורה, תפילה ותשובה: בספר 'עבודת ישראל' מבואר כי דווקא בשל 'שפלותם' של ימים אלו ניתן להעלות ניצוצות. כיצד? על ידי תורה, תפילה ותשובה. כה דבריו: "יש ימים בשנה שהם שפלים, דהיינו ימי בין המצרים, בהם יוכל אדם יותר להעלות יותר ניצוצות ויותר אבנים טובות ומרגליות יוכל ללקוט בהם ולהעלותם… וכל זה צריך לתקן בתורה ובתפלה ובתשובה".

10. משמעות הצער על החורבן - לשוב ולהתקרב להשם: העולה מן הדברים הוא כי העבודה המוטלת עלינו בימים אלו היא להתבונן על משמעות הצער והיגון על החורבן – שהם קוראים לנו לשוב ולהתקרב אל הבורא יתברך על ידי חיזוק בתורה, תפילה ותשובה. כאשר נזכה ל"השיבנו ה' אליך ונשובה" (איכה ה, כא), יתקיים בנו סופו של הפסוק: "חדש ימינו כקדם".

קרוב לאלפיים שנה מתאבל העם היהודי על חורבן בית המקדש. ארבעה צומות בשנה, מנהגי אבלות ועוד. מדוע? מה פשר האסון הגדול שהדיו ממשיכים ללא קץ עד בנין הבית השלישי? הרב זמיר כהן מבאר את עומק משמעות החורבן בשלשה רובדי עומק, פונה אל השכל ומעורר את רגשות הגעגועים לימי תפארת ישראל ומסביר מהי הדרך לגאולת ישראל האמיתית:

 
בימי בין המיצרים קונים ספרים ומשחקים לילדים במבצעים מיוחדים, מתחזקים בלימוד המוסר, אהבת ישראל ובית המקדש, ומקרבים את הגאולה ובניין בית המקדש השלישי. לרכישת ספרים ומשחקים לימים אלו היכנסו לכאן.
תגיות:בין המצריםחורבןאבלבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה