עובדות ביהדות

מה יקרה בעולם לפני הגאולה האחרונה? 10 נקודות על חבלי משיח

חבלי משיח הם כינוי לייסורים שיקדמו לביאת הגאולה. מה המקור לביטוי, אילו ייסורים יהיו, וכיצד נינצל? 10 עובדות

אא

1. חבלי משיח הם כינוי לייסורים שיקדמו לזמנו של המשיח, כמו "חבלי לידה". בזמן הגלות נמשלים ישראל לעובר בבטן אמו, ושלב המעבר הוא השלב של "צירי הלידה" וחבלי המשיח.

2. המקור למושג זה נמצא בספר ישעיהו: "כמו הרה תקריב ללדת, תחיל ותזעק בחבליה, כן היינו מפניך ה'". (ישעיה כו יז).

3. חז"ל במסכת סנהדרין (צח, ב) מבארים כי הופעת הגאולה אינה דווקא מהירה ופשוטה, אלא יכולה לגרור בדרכה ייסורים רבים מסוגים שונים. הם משווים את הגאולה להולדת ילד - כשם שיש כאבים ליולדת בזמן הלידה, כך יהיו כאבים לציון המנסה ללדת את עצמה מחדש. חז"ל מדגישים כי הייסורים יהיו אם ישראל לא יחזרו בתשובה, אז יעמיד הקב"ה מלך קשה, שגזרותיו כהמן הרשע, עד שיחזרו בתשובה.

4. במסכת סנהדרין שם מובאים דבריהם של כמה מחכמי התלמוד שחששו מהייסורים עד שאמרו "ייתי  ולא אחמינייה" כלומר: יבוא, אך שלא נהיה בדור זה". לעומתם אמר רב יוסף "יבוא ואשב בצל צואת חמורו". חלק מפרשני התלמוד מבארים כי כוונתו של רב יוסף היא שלמרות שיהיו ייסורים קשים לישראל וניסיונות באמונה, הוא מעדיף להיות בתקופה זו, על אף הקשיים.

5. המלבי"ם קושר את חבלי משיח למלחמת גוג ומגוג: "בבוא זמן הגאולה, שאז תשב היולדת על המשבר ויגיעו לה חבלים וצירים שהוא מלחמת גוג, אז יהיה לידתה באופן מופלא".

6. בספר דניאל מובא הפסוק הבא, המתאר את חבלי המשיח כאסון גדול שיתרחש לעם ישראל באחרית הימים: "ובעת ההיא יעמוד מיכאל השר הגדול, העומד על בני עמך, והיתה עת צרה, אשר לא נהיתה מהיות גוי עד העת ההיא, ובעת ההיא יימלט עמך, כל הנמצא כתוב בספר". (דניאל י"ב, א)

7. לגבי מהות הייסורים בתקופת סוף הגלות, כותב רש"י: "פחדים וחבלים שיהיו בימיו מחיל האומות".

8. חז"ל מייעצים לרוצה להינצל מהייסורים הכרוכים בחבלי המשיח: לעסוק בתורה ובגמילות חסדים. ספר הזוהר מבאר כי על ידי לימוד התורה בכלל, ולימוד תורת הנסתר בפרט, ייגאלו ישראל ללא ייסורים. בזוהר על פרשת נשא נאמר: "בזכות ספר זה יצאו ישראל מן הגלות ברחמים".

רבי נחמן מברסלב מבאר אף הוא כיצד ניגאל ברחמים: "עיקר הגאולה תלויה באמונה, כי עיקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון האמונה. הגאווה מעכבת את ביאת המשיח ומטרידה את האדם מן העולם ולכן אין משיח בא עד שתכלה גאווה מן העולם, והעיקר הישועה הבאה אינו אלא על ידי אמונה, ואמונה פירושה תשובה שלמה, תשובה לבורא לדרכיו ולמצוותיו על ידי תשובה".

9. רבי יהודה אריה ליב אלתר מגור נוקט בספרו שפת אמת כי התארכות הגלות פועלת להקל על חבלי משיח. ('שפת אמת', פסח תרמ"ב) רבי נפתלי מרופשיץ כותב: "דוחק הגלות מכפר עלינו ממתיק את הדינים, כי במידה שהגויים מגבירים את שעבו ישראל, הם מקרבים את הגאולה, ודבר זה מוכיח כי קרב ובא הקץ המקווה".

10. על פי האמור לעיל, ניתן להבין כי תפקידנו בתקופת חבלי המשיח בכלל ובימי בין המצרים בפרט, הוא לשלב את הצער והתקווה, את הכאב והאמונה. יש להיזהר לא להיות באבל וצער בלבד, כיוון שהם עשויים להביא לידי ייאוש, לאמור: הנה, כבר חלפו אלפיים שנה ועדיין לא בא.

הדרך הנכונה להתבונן על חבלי המשיח והגלות היא שבשעה שאנו מתאבלים על חורבן בית-המקדש ומצטערים בצערה של השכינה שגלתה, נרגיש גם את פעמי משיח הנשמעים באוזנינו. כשאנו לומדים את ענייני המקדש, אין זה רק מתוך רגש האבֵלות והצער, אלא מתוך ציפייה דרוכה וגעגועים עזים לראות את בית-המקדש בתפארתו. הסיבה לכך היא שריבוי הצער והגלות, שמקרב אותנו לתפילה ולתשובה, מזרז מאוד את הגאולה.

תגיות:גאולהגאווהמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה