דמויות ביהדות

"משיח צדקנו לא ישכח אף יהודי, והוא קרוב מאוד": 10 ציטוטים מיוחדים על תקופתנו, ערב ביאת המשיח

איזו גמרא ציטט החפץ חיים כשהוא פורץ בבכי, מדוע מתחוללות בעולם תהפוכות כה מפליגות? 10 ציטוטים מיוחדים מדבריו של הגאון הרב אלחנן וסרמן הי"ד, לרגל יום השנה להירצחו שחל היום, י"א בתמוז

  • י"א תמוז התשפ"ב
בעיגול הגאון רבי אלחנן וסרמן (צילום: shutterstock)בעיגול הגאון רבי אלחנן וסרמן (צילום: shutterstock)
אא

היום (ראשון), י"א בתמוז, חל יום השנה ה-80 להירצחו של הרב אלחנן וסרמן הי"ד על ידי הנאצים במלחמת העולם השניה. הרב וסרמן היה מגדולי תלמידיו של ה'חפץ חיים', ובספרו "עקבתא דמשיחא", הרבה לצטט את דבריו של רבו הגדולו אודות מה שיקרה בעולם ערב ביאת המשיח. ליקטנו עבורכם:

1. רבי אלחנן וסרמן בספרו 'עקבתא דמשיחא' מצטט את דברי ה'חפץ חיים': "אמר ה'חפץ חיים' ז"ל: כיום מתחוללות בעולם תהפוכות כה מפליגות... מה זה עשה ה' לנו? למה נשתנו הנסיבות?" רבי אלחנן ממשיך ומביא את תשובתו של ה'חפץ חיים': "בשמים נערמו מימי בראשית עד היום הזה חשבונות רבים. טרם ביאת המשיח יש להסדיר חשבונות אלה, מפני שאז יתבטל יצר הרע ועל ידי כך יחוסלו כל עסקי העולם הזה... על כן שומה על כל נפש ונפש לפרוע את שנשארה חייבת לשמים. היות וימי המשיח קרובים מאוד, הכרחי הוא לזרז את התהליך הזה".

2. עשרים שנה לאחר דבריו אלו של ה'חפץ חיים', כתב רבי אלחנן וסרמן הי"ד עוד: "מעת שה'חפץ חיים' הביע דעה זו, עלה קצב התרחשות המאורעות בעולם. דברים מתרחשים בן לילה. דומה שגלגל הזמן אץ-רץ כאילו מישהו דוחק בו". מסכם הרב וסרמן את דבריו: "כל בר דעת יסיק מכך כי חיים אנו בתקופה מיוחדת, אשר עתידה בקרוב לשנות את כל סדרי העולם".

3. בשנתו האחרונה של ה'חפץ חיים', אמר לרבי אלחנן וסרמן הי"ד במוצאי יום הכיפורים: "משיח צדקנו בבואו, לא ישכח שום יהודי. אפילו יהודי בודד במקום נידח ורחוק ישיב בחזרה".

4. בספרו 'עקבתא דמשיחא' מצטט רבי אלחנן את דברי הגמרא בסנהדרין: "שאלו תלמידיו את רבי אליעזר: מה יעשה אדם ויינצל מחבלי משיח? אמר להם: יעסוק בתורה ובגמילות חסדים". רבי אלחנן מוסיף כי "יעסוק – כדרך שהאדם מתמסר לעסקיו בכל ליבו, כך גם יעסוק בתורה, ואז יינצל".

עוד מסופר כי כאשר אמר ה'חפץ חיים' את הדברים הללו הוא פרץ בבכי, ואמר לשואליו: "אנשים באים לשאול אותי כיצד להינצל מהצרות שלהם, האם אוכל לתת עצה טובה יותר מרבי אליעזר הגדול? ומה רוצים ממני, ישראל מאיר, שאתן להם עצה?!"

5. ה'חפץ חיים' היה אומר כי ודאי הוא, שכל צרה שיש לכל יהודי היא חלק מהגלות, וצריך לצרף את כל זה לחשבון, ולבקש על המשיח שיבוא כבר, "וכשהוא יבוא – יתבטלו ממילא הצרות".

6. ה'חפץ חיים' היה אומר כי ודאי שהמשיח יבוא בזמנו, אבל "לנו אסור לשתוק". כלומר: מחובתנו להתפלל ולבקש על כך שיבוא במהרה לגאלנו.

7. רבי אלחנן וסרמן כותב עוד: "לאחרונה הננו עדים לחיזיון מוזר: בכל קהילה יהודית ניתן לפגוש יהודים שנתלקטו ממקומות שונים, מה שלא היה לפנים... מה נשתנה?" שואל רבי אלחנן ועונה: "אכן בימינו מתקיימת נבואה מיוחדת: 'והניעותי בכל הגויים את בית ישראל כאשר ינוע בכברה' (עמוס ט')

8. בשם ה'חפץ חיים' ידוע כי היה נוהג לומר כי הגרעינים נופלים בכברה, אחד קרוב ואחד רחוק, אבל אף אחד מהם אינו נשאר במקומו הראשון. זה יהיה גורלם של היהודים בעקבתא דמשיחא". רבי אלחנן וסרמן מוסיף וכותב כי "כמה פעמים שמעתי מהקדוש בעל ה'חפץ חיים' ללמוד את אשר יהא בסוף גלותנו, כאשר היה בסוף גלות מצרים, כמו שכתוב: 'כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות'.

9. רבי אלחנן וסרמן הי"ד היה נוהג בשנותיו האחרונות לומר בכל יום את פרק א' בחומש בראשית מ"בראשית" עד "ויכולו השמים", כדי להתחזק באמונה. רבי אלחנן נימק את הנהגתו באומרו, שהנה אנו חיים בתקופה וזמן שצריכים עצות ותחבולות בחיזוק האמונה". נראה שרבי אלחנן למד הנהגה זו מרבו הגדול, ה'חפץ חיים', שגם הוא נהג לומר בכל יום פסוקים אלו.

10. בשם ה'חפץ חיים' מובאת עצה נוספת – לומר בכל יום את י"ג עיקרי אמונה, כדי להתחזק באמונה בתקופה הקשה של טרם ביאת המשיח. 

הרב זמיר כהן – מיהו המשיח? מתי הוא יתגלה, ואיך נזהה אותו? צפו:

הרב עמנואל מזרחי מבאר את עצתו של רבי אליעזר הגדול להינצל מחבלי משיח:

 
מצפים לגאולה? ספרו לנו על כך בתגובות.
תגיות:ביאת המשיחחבלי משיחצרפתהרב אלחנן וסרמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה