הרב יצחק זילברשטיין

לעמלק אין סבלנות, אבל יהודי חייב להתאזר בסבלנות

מה לימדה אסתר המלכה את עם ישראל, ומה הקשר בין זה לבין עונשו של עבד עברי?

אא

"כי תקנה עבד עברי" (שמות כ"א ב')

העבד העברי שהתורה מדברת עליו בפרשתנו, כך מסבירים המפרשים, היה חסר סבלנות ולא המתין עד שהקב"ה יספק לו צרכיו בהיתר ועשה דין לעצמו וגנב. כעונש על חסרון מעט הסבלנות ההיא ישלם שש שנים של עבדות.

בעניין זה של הסבלנות שמענו דברים מופלאים.

הרבה טעמים נאמרו כדי להסכיר מדוע דחתה אסתר המלכה למחר את התשובה לשאלת אחשוורוש "מה שאלתך". (אסתר, פרק ה' פסוק ו'). ב"שבע ברכות" של משפחת הגאון רבי יהודה סילמן, אמר בעל השמחה, הגרי"ס, שלשה פירושים נוספים מדיליה, שניים על דרך הרמז והשלישי על דרך הפשט.

פירוש ראשון, "מחר" בחילוף אותיות הוא רמ"ח, דהיינו אסתר המלכה ידעה שכדי לנצח במאבק מול המן יש להרבות בזכויותיו של עם ישראל. לכן לפני הכל היא רמזה בדחיית הבקשה להתחזק ברמ"ח מצוות עשה כדי שאֵלו תעמודנה לזכותו של העם כולו.

פירוש שני, "מחר" הוא גם לשון רחמים בחילוף אותיות, וזה, כי בקשת הרחמים מלפני הקב"ה כוחה רב ועצום, אפילו אם המבקש אינו זכאי ואינו ראוי שיחוסו עליו, כמו שידוע שבגלל הדמעות שהורידה אֵם סיסרא תוקע עם ישראל לדורותיו בשופר כדי לכפר על אותן דמעות.

וכמו הסיפור המפורסם על אותו תינוק קטן באוסטריה ששכב בעריסתו במצב אנוש, ואמו נאחזה בהסטריה לאחר שהרופא אמר לה שאין סיכויים רבים שילדה יחלים. האֵם, כמו כל אמא בעולם, התייפחה בבכי והרופא ברחמיו החל לטפל בתינוק ביתר מסירות, עד שמצבו התייצב ותוך זמן קצר נרפא לגמרי.

לילד זה, קראו אדולף היטלר...

ללמדנו, שבכי ודמעות פועלים את פעולתם כמעט ללא קשר למצבו הרוחני של הבוכה, וזה מה שרמזה אסתר המלכה ב"מחר" אעשה כדבר המלך; לבקש רחמים ממי שכל הרחמים שלו על מנת שישלח את עזרתו ממעל ויושיע את עמו.

הדרך השלישית שהציע הגר"י סילמן בביאור הפסוק, היא, שאסתר לימדה את עם ישראל את דרך ה... סבלנות, שהיא ההיפך ממידת עמלק ש'הצטיין' כידוע בחוסר סבלנות שהרי המדרש הידוע שהפך לסמלו של עמלק, שקפץ לאמבטיה רותחת, מגלם את חוסר הסבלנות, כי מי שיש לו רק מעט סבלנות ממתין עד שהאמבטיה תתקרר ואז ייכנס לתוכה...

דוגמא נוספת מתוך המגילה היא מדברי המדרש המספר שהמן בנה את העץ בן חמשים האמות לתליית מרדכי על ידי שהרס את ביתו-שלו ולקח ממנו עצים לבנייה. המדרש מספר שכאשר ביקש המן ממשרתיו לבנות עץ גבוה חמשים אמה, אמרו לו מהיכן ניקח קרשים כה ארוכים, ואז ציווה עליהם המן שיהרסו את ביתו ויקחו משם את העצים.

לא יאומן. עד כדי כך אין לו סבלנות שאפילו אינו מסוגל להמתין יום או יומיים כדי לפְנות לנגר שיקציע לו את העץ. מרוב חוסר הסבלנות המפעפעת בו, ורצונו להוציא את מחשבותיו לפועל בו-ביום, הוא מוכן להרוס את ביתו!!!

אסתר המלכה, שידעה שיש כאן מלחמה בין ישראל לעמלק, ביקשה לחזק את כוחו של עם ישראל ע"י הסבלנות. "ומחר אעשה כדבר המלך"; לא היום. בניגוד מוחלט למידתו של עמלק.

איש ואשה הבאים לבנות את ביתם במשותף, אמר הגר"י סילמן, צריכים לזכור שאם הסבלנות דרושה לכל יהודי, ובעצם לכל בן אדם הרוצה לחיות את חייו במנוחה, הרי שבתחילת הדרך המשותפת יש להתאזר במידה זו ביתר שאת וביתר עז, שהרי עד שמתרגלים האחד אל השני עלולים להיווצר פערים רבים בדרך, וללא סבלנות אי אפשר להחזיק מעמד.

תגיות:עלינו לשבחהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה