חדשות בארץ

בית הנשיא: מפגש מרגש בין ניצולי שואה לצאצאי חסידי אומות העולם

נסו לדמיין את המאורע הזה: מפגש בין ניצולי השואה, לצאצאיהם של חסידי אומות העולם שהחביאו אותם והצילו את חייהם. כל מילה נוספת - מיותרת

אא

הבוקר התקיים מפגש מיוחד בין נשיא המדינה ראובן ריבלין, לבין שישה ניצולי שואה ו-35 צאצאים של חסידי אומות העולם.

המפגש, שהתקיים בבית הנשיא, אירח את צאצאיהם של בני משפחת אצולה בלגית בשם De Ligne שבמהלך השואה החביאו בארמון ה- Beloeil שבבלגיה את אותם הניצולים, במסירות נפש ותוך סכנת חיים של ממש.

המשפחה, הקימה כבר בתחילת המלחמה מספר מעונות לילדים בעלי צרכים מיוחדים, והחל משנת 1945, החביאו במעונות יהודים רבים – ובכך הצילו את חייהם.

אל המפגש הגיעו במיוחד 35 מצמאי אותה משפחה, כדי לפגוש שישה מתוך 44 הניצולים שניצלו בידי המשפחה.

במפגש, שרשם התרגשות רבה ותואר באתר 'בשבע', לא נותרה עין יבשה, והחזירה רבים מהם שנים ארוכות אחורה. אחד מהם, הוא אברהם קפוטקה, אחד הניצולים, שנאם במפגש בתור נציגם. "שישה מאתנו נוכחים כאן היום", תיאר בהתרגשות. "היינו לבד, הפרידה מהורינו הייתה קשה. לא ידענו אם נראה אותם שוב ומתי. ההתאקלמות שלנו, לפחות בהתחלה לא הייתה קלה, אבל בסופו של דבר השתלבנו בקהילה זו כמו זיקיות, הודות לצוות המדריכים והמורות של בית הילדים. היינו במקום בטוח ושקט כאשר מסביב התחוללה המלחמה. לקראת סופה של המלחמה, חלק מהילדים התאחדו עם הוריהם, אך אחרים לא מצאו אותם עוד".

עוד הוסיף קפוטקה לתאר את גודל ההערכה שלו לבני המשפחה על פעילותם. "מילים אינן יכולות לתאר את תחושותינו כלפי הנסיך יוג'ין דה לין ורעייתו פיליפין, וכל האנשים הנוספים שנתנו יד להצלתנו, תוך סיכון חייהם. היום אנו מודים לנסיך מישל דה-לין על תרומתו לשימור זיכרון סיפור הצלתנו".

גם הנסיך מישל דה-לין, מבני משפחת האצולה וצאצאי חסידי אומות העולם נאם באירוע באמרו כי " סבי וסבתי החמיצו את ההזדמנות לטעת עץ ביער חסידי אומות העולם". עוד הוסיף לתאר כי מדובר ב"מעמד מיוחד מאוד עבורנו. שימור זיכרון מעשיהם הוא ציווי עבור כולנו. אנו לא שוכחים שהיו אלו גם רגעים נוראים בהם כל אחד מהילדים שהופרדו מהוריהם, נאלץ להתרגל לחיים חדשים לגמרי. שלושה אנשים בלבד ידעו על נוכחות הילדים היהודים בארמון, זה מה שהבטיח את הישרדותם של ילדים יקרים אלה".

לאר מכן, ביקש להעביר מסר של אהבה ושלום כלפי ישראל. "בואו נאהב את מה שצריך לאהוב ונשכח מה שצריך להישכח, אך לא נשכח את מה שאל לו להישכח", התבטא דה-לין. "הערכת העם היהודי ומדינת ישראל נוגעים לליבנו. תחי מדינת ישראל".

בסיום, נאם גם נשיא המדינה, שתיאר כי "כבוד הוא לי לארח אתכם בירושלים, בירתה של ישראל, ולב ליבו של העם היהודי כולו ברחבי העולם. הנכם כאן, כמשפחה אחת, צאצאי בית לין והילדים היהודים שהצילו. אתם ומשפחות רבות אחרות, אשר חיות היום בזכות טוב הלב של יוג'ין, הנסיך ה-11 לבית לין ואשתו פיליפין. מורשתם נמשכת בזכותכם, צאצאיהם, ובזכות כל ילד יהודי שהצילו".

''רק לאחרונה נפרדנו מאלי ויזל ז"ל, שהיה אולי הדוגמה הטובה ביותר לרוח האדם, אשר נתן לשואה פנים והשמיע את קול הקורבנות. ככל שעובר הזמן, אנשים אשר ראו את זוועות השואה בעיניהם, אינם עמנו עוד. ביקורכם כאן, הדור החדש של משפחתכם והמשפחות שניצלו, מעלה שוב את החשיבות שבשימור הזיכרון, זיכרון הקורבנות, זיכרון הרשע האפל, וגם הזיכרון של הגבורה הגדולה וההישרדות".

תגיות:השואהחסידי אומות העולםראובן ריבלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה