קשב וריכוז

ד"ר ראסל בארקלי: 10 עצות שוות זהב להורים לילדים עם הפרעת קשב

למה צריך לעשות עסקאות עם הילד, איך להתכונן לסיטואציות בעיתיות, ומה עושים אם לילד אין חברים? 10 טיפים חיוניים מד"ר ראסל בארקלי, אחד המומחים הגדולים בעולם להפרעות קשב

אא

ד"ר ראסל בארקלי, פסיכיאטר קליני אמריקאי, הוא כנראה המומחה הגדול ביותר להפרעות קשב וריכוז שחי היום. הוא חוקר את ההפרעה כבר מספר עשורים, והביא למספר פריצות דרך משמעותיות בדרך שבה ילדים עם ADHD מטופלים. ד"ר בארקלי לא עוסק רק במחקר ואבחון: הוא גם מרצה ברחבי העולם לאנשי מקצוע ולהורים לילדים עם ADHD. הנה עשר עצות שד"ר בארקלי מרבה לתת להורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז:
 
1. התפקיד שלכם הוא להיות רועי צאן, לא מהנדסים. הורים לא יכולים להנדס את הילד שלהם. אי שום דבר שתוכלו לעשות, שום שיטה חינוכית שתיישמו, שתגרום להפרעת הקשב של הילד שלכם להיעלם. מה אתם כן יכולים לעשות? להיות רועי צאן. רועי צאן לא מהנדסים את הכבשה ולא יכולים להפוך אותה לכלב, למשל. אבל התפקיד שלהם עדיין חיוני: להגן על הכבשים, לספק להם תזונה, ולדאוג להם לתנאים סביבתיים אידיאליים. זה בדיוק גם תפקידם של הורים לילדים עם ADHD. (למעשה, זה תפקידם של כל ההורים באשר הם). 

2. עזרו לילד להתמודד עם בעיות ארגון הקשורות בתחושת זמן לקויה. לילדים עם הפרעת קשב יש תפיסת זמן גרועה, ולכן הם מרבים לאחר ולא לעמוד במטלות בזמן. עזרו להם לזהות את הזמן העובר בעזרת טיימרים, שעוני חול, ושעונים רגילים שיוצבו בשדה הראיה שלהם. כמו כן, אל תניחו להם לדחות דברים: אם הם צריכים להגיש עבודה, למשל, חלקו את העבודה לשורה של מטלות וודאו שהם עושים כמה מהם מידי יום, עד שהעבודה מוכנה. אם לא תעשו את זה – הילד תמיד יגיע לרגע האחרון וייזכר אז בכל מה שהוא היה צריך לעשות אבל שכח ממנו עד עכשיו. 
 
3. אל תפחדו לעשות עסקאות עם הילד. אחד המאפיינים של הפרעת קשב הוא היעדר של מוטיבציה פנימית. לילד קשה מאד לדרבן את עצמו להתרכז לאורך זמן בשיעורי בית, למשל, או לבלות יותר מדקה וחצי בסידור המגירה שלו. כדי לעזור להם להתגבר על משימות שבהן הם אינם מוצאים עניין – ייצרו מוטיבציה חיצונית בכך שתציעו לילד עסקה משתלמת. ולא, זה לא שוחד בלתי חינוכי: אתם בסך הכל נותנים קביים לילד שיש לו ליקוי אמיתי. 

4. ההתנהגות של ילדים עם ADHD צריכה לגרור תוצאות מידיות. אם רוצים לעודד התנהגויות רצויות אצל הילדים האלה, הם צריכים לזכות לתגמול מהר ככל האפשר. אם הוא הגיש עבודה בזמן – אל תבטיחו לו טיול בסוף החודש - תנו לו פרס עכשיו. אותו הדבר גם כשמדובר בעונשים. הילד מרביץ מול העיניים שלכם? הודיעו מיד על שלילת פריבילגיה או שלחו אותו לפסק זמן. אם תמתינו בין המעשה לבין התגמול/עונש – תאבדו אפקטיביות. ילדים עם ADHD צריכים לפגוש בתוצאות באופן מיידי. 
 
5. התוצאות למעשים גם צריכות להיות תכופות ומשכנעות. עשיתם לילד מבצע כדי שיהיה מוכן בזמן לבית הספר? נהדר. אבל אל תסתפקו בפרס בסוף חודש המבצע: פזרו תגמולים קטנים יותר לאורך כל החודש. בנוסף, התגמול צריך להיות משכנע: תעודות הוקרה ומדבקות בדרך כלל לא עובדות על ילדים עם הפרעת קשב. מה כן עובד? כסף, פריבילגיות, ממתקים, או לפחות נקודות ואסימונים שהילד יכול לצבור מהם במהירות כמות שתאפשר פרס ממשי. 



6. התאימו את הציפיות שלכם ליכולות של הילד. הבת הגדולה שלכם יכלה לעשות בייביסיטר בגיל 14? לא בטוח שהילדה עם ADHD גם יכולה. בגלל הקשיים שיש לילדים עם הפרעת קשב במה שנקרא 'מיומנויות ניהוליות', הבגרות הרגשית שלהם מפגרת ב-30% בממוצע אחרי בני גילם, גם אם הם חכמים ומוכשרים מאד. התאימו את הציפיות למשוואה הזו. (שימו לב: ילדים שמקבלים טיפול תרופתי סוגרים את הפער או לפחות מצמצמים אותו – אבל רק כל עוד הם תחת השפעת התרופה). 
 
7. שמרו על סדר עדיפויות. בלתי אפשרי לצפות מילד עם הפרעת קשב וריכוז שיעמוד בכל החוקים והכללים שהייתם רוצים להנחיל לו. חשבו בצורה מרוכזת על הדברים שאתם מצפים ממנו לעשות, ונסו להוריד מהרשימה את מה שאינו חיוני. לקום בבוקר בזמן לבית הספר הוא חייב, אבל לא שווה לנהל איתו קרבות על סידור המיטה בבוקר. להרביץ אסור בשום אופן, אבל אם הוא רוצה לנתר על הספה, עדיף שתעלימו עין. חשוב שתרכזו את כל האנרגיות שלכם בכמה חוקים חשובים באמת: בלי אלימות, בלי חוצפה, התנהגות בטוחה, ציות לכללי בית הספר, וכן הלאה. 

8. הכינו את עצמכם מראש לכל סיטואציה. ילדים עם הפרעת קשב גרועים במיוחד בחשיבה מראש על התמודדות עם סיטואציות בעיתיות. לכן, אתם צריכים להתכונן במקומם. יודעים שהקניות בסופר/ביקור אצל סבתא/בילוי בפארק מים עלולים לעורר התנהגויות בעיתיות? הכינו את הילד. עצרו לפני הסיטואציה, הזכירו לילד 2-3 כללים שעליהם הוא חייב לשמור, בקשו ממנו לחזור על הכללים האלה באוזניכם כדי לוודא שהוא הבין, וציינו באוזניו איזה תגמול הוא יקבל בסיום הסיטואציה עם יעמוד בכללים, ואיזה עונש אם יפר את הכללים. 
 
9. דברו פחות, עשו יותר. לילדים עם הפרעת קשב אין ליקוי בהבנה או חוסר ידע מספיק – הם פשוט מתקשים בביצוע. לכן, אין טעם לתת להם הסברים ארוכים, הרצאות חינוכיות, או נזיפות של חצי שעה. רוצים לומר משהו לילד בצורה אפקטיבית? לכו אליו, הניחו יד על כתפו, צרו קשר עין, ואמרו את מה שאתם צריכים להגיד בקצרה ובבירור. ואז, פעלו לפי מה שאמרתם! אם נתתם הוראה, למשל – הגיבו מיד להתנהגות הילד עם התגמול או העונש אותו הבטחתם. המעשים שלכם הם אלה שמדברים. 

10. רוצים שלילד יהיו חברים? הפכו את הבית שלכם למקום כייפי. ילדים עם הפרעת קשב מתקשים לא פעם ברכישת חברים בגלל התנהגותם האימפולסיבית – ולעיתים אף האגרסיבית. הפתרון: הפכו את הבית שלכם למקום אטרקטיבי שחברים ירצו לבקר בו. השקיעו ברכישת צעצועים מעניינים, אפשרו לילדים חופש פעולה במידת האפשר, והציעו ממתקים ועוגות על ימין ועל שמאל. כן, זה עובד. 

תגיות:הפרעת קשבקשב וריכוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה