אביגיל מייזליק

הפעם הראשונה בחיים שטעמתי גפליטע פיש

"אני טועמת ביס אחד ומזדעזעת כולי. נראה לי שהם התבלבלו ושמו סוכר במקום מלח. זה מתוק! מה אני אעשה? אני אגיד לה? הייתי חייבת להמשיך לאכול, אז לקחתי כל פעם ביסים קטנטנים כדי שאני ארגיש כמה שפחות את הטעם. באיזה שהוא שלב, שאלה אותי הילדה שלהם – 'למה את אוכלת כל כך לאט?'", אביגיל מייזליק במדור משעשע של 'מתארחת לשבת'. וגם: מתכון מנצח לדג מרוקאי ולתבשיל בשר

אא

אחרי שאורית שגרה ממש שני רחובות ממני - קראה את מה שקרה לי עם הגפילטע פיש, היא התקשרה אלי לספר לי שגם לה זה קרה, אבל בצורה קצת אחרת. כל כך נהניתי לשמוע שאני לא הקורבן היחיד של הקציצה הבלתי אפשרית הזו (רק לטעמי האישי, אין לי ספק שמדובר במשהו נהדר) שהייתי חייבת לכתוב את הסיפור שלה, יחד עם שתי אלטרנטיבות מרוקאיות נפלאות שהיא יודעת לעשות. אז זה מה שהיא סיפרה לי:
"את יודעת -  אני מושבניקית, אחת כזו תמימה שכל החיים שלה גדלה במושב קטן וחם של מרוקאים ולא יצאה משם בחיים. כשלי אומרים דג, זה רק יכול להיות חריף, לא מכירה שום דג אחר. מיד אחרי החתונה הלכתי עם בעלי האשכנזי להתארח אצל משפחה של חברים שלו, וטוב שלא ידעתי מה מצפה לי. אחרי כל מיני סלטים, שרציתי לשלוח את בעלת הבית לקבל השתלמות קצרה אצל אמא שלי - רק כדי שהם קצת יכירו את הדבר האמיתי - הגיעו לשולחן צלחות של מנה ראשונה ועליהם קציצה קרה אפורה שלא ראיתי אף פעם. בעלת הבית האיצה בי לטעום, ואני לא מכירה כזה דבר אז שאלתי מה זה. "זה דג", היא ענתה ואני שמחתי, כי אני מאד אוהבת דגים. טוב, אני טועמת ביס אחד ומזדעזעת כולי. נראה לי שהם התבלבלו ושמו סוכר במקום מלח. זה מתוק! מה אני אעשה? אני אגיד לה? אבל הסתכלתי מסביבי ואני רואה שכולם אוכלים ואף אחד לא אומר כלום. טוב, לא היתה לי ברירה והייתי חייבת להמשיך לאכול. אז לקחתי כל פעם ביסים קטנטנים פיצפוניים כדי שאני ארגיש כמה שפחות את הטעם. באיזה שהוא שלב, כשכולם כבר גמרו מזמן, שאלה אותי הילדה הגדולה שלהם - למה את אוכלת כל כך לאט? לא ידעתי מה לענות אז אמרתי: "זה כל כך טעים לי שאני לא רוצה שזה יגמר, אז אני אוכלת לאט". בעל הבית ששמע את השיחה, התערב ואמר לאשתו: "אמא, יש לנו עוד ה-מ-ו-ן גפילטע פיש, תביאי לאורחת עוד כמה קציצות כי זה מאד מאד טעים לה."
"יווו! והם באמת הביאו לך עוד קציצות?"
"הבנתי שאין לי ברירה ועשיתי את עצמי כאילו משהו נתקע לי בגרון (האמת שהמחשבה על עוד כמה קציצות באמת נתקעה לי בגרון) והתחלתי להשתעל במרץ, עד שכולם הביאו לי מים, הוציאו אותי למרפסת ושכחו מהגפילטע. השם ריחם עלי".
אורית גם יודעת לבשל ממש טוב, ואת המופלטה המופלאה שלה אני לא שוכחת עד היום, למרות שזכיתי לטעום אותה רק פעמיים. אבל כאן נביא שני מתכונים מנצחים:
 
דג מרוקאי עם פפריקה, לימון ועגבניות
לאורית יש מתכון נפלא לדג מרוקאי בתנור, חצי מכמות העבודה, הרבה פחות שמן מהגירסה המבושלת (ושכל המרוקאים לא יתחילו לצעוק שזה לא דג מרוקאי- זה הדג של אורית, טוב?), ובעיני מדובר במתכון פשוט מדהים, שנעלם לי במהירות שלא תיאמן בכל פעם שאני מכינה אותו (ואני מכינה אותו עם נסיכה, אבל זה ממש לא פוליטקלי קורקט, אז נא לא לגלות לאף אחד).
זמן הכנה: 20 ד'     זמן אפיה: 20-35 ד'      6 מנות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

6 מנות פילה דג או דג לבן חתוך לסטייקים בעובי 2 ס"מ (דניס, מוסר, לוקוס, נסיכה, או בורי)
לימון אחד
4 עגבניות אדומות מאד ובשלות קצוצות
2 פלפלים  אדומים חתוכים לקוביות גדולות
פלפלון חריף אחד אדום או ירוק (לא חובה למי שלא רוצה חריף)
6 שיני שום פרוסות לעיגולים
חופן כוסברה נדיב
שליש כוס שמן
2-3 כפות פפריקה מתוקה(רצוי מרוקאית)
חצי כפית כמון
מלח
מכינים את המנה: מסדרים בתבנית גדולה את העגבניות ועליהן את קוביות הפלפלים. שוטפים היטב את הדגים ומניחים אותם על העגבניות. מקלפים את הלימון מהקליפה הצהובה ומשאירים את הלבנה. חותכים את הלימון לרבעי עיגולים  ומפזרים בין הדגים. מפזרים מסביב ומלמעלה את עיגולי השום, הכוסברה, הכמון, מלח ופלפל. מפזרים על הדג וגם על הכל את הפפריקה, יוצקים על הכל שמן ואם רוצים גם עיגולי פלפלון אדום חריף. מוסיפים כחצי כוס מים ואופים בתנור בחום של 200 מעלות עד שהדג זהוב ומוכן - תלוי בסוג הדג - בין 20 ל-35 דקות. מגישים את הדג עם הרוטב והרבה חלה ביתית כדי לספוג אותו.
 
תבשיל בשר עם בצל מטוגן
גם בשר אורית עושה נהדר, והכי אהבתי את התבשיל הזה - בשר רך רך עם הרבה הרבה בצל מטוגן, ירקות ותבלינים. המתכון הזה מתאים גם לסוגים הכי פשוטים וזולים, כי הבישול הוא ארוך מאד עד שהבשר ממש רך. אפשר להשתמש בשריר או בפוליקה, וזה יוצא פשוט מעדן!
זמן הכנה: 20 ד'   זמן בישול: לפחות ארבע שעות ועדיף יותר   10 מנות
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

קילו וחצי בשר בקר לבישול, חתוך לקוביות
3 כפות שמן
8 בצלים פרוסים לטבעות דקות
כף כמון
חצי כפית כורכום
חצי כף פפריקה (רצוי מרוקאית)
2 עלי דפנה
4 פלפלים אדומים חתוכים לקוביות
2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות
2 לפתות קלופות וחתוכות לקוביות
חופן כוסברה נדיב
מלח ופלפל
שמים בסיר גדול את השמן והבצל ומטגנים אותו  לאט והרבה הרבה זמן על אש קטנה. מוסיפים את הבשר והתבלינים, מעלים את האש ומבשלים עד שהכל מבעבע. שמים אל האש הכי קטנה בגז ומכסים. מבשלים 4 עד 6 שעות עד שהכל רך ונמס ובודקים מידי פעם שלא נגמרים הנוזלים בסיר. במידת הצורך אפשר להוסיף חצי כוס מים בכל פעם. בשעה האחרונה מוסיפים את הפלפלים, תפוחי האדמה, הלפתות והכוסברה וכוס מים. מערבבים, טועמים ומתקנים תיבול, מביאים שוב לרתיחה ומשיכים לבשל כשעה על אש נמוכה. מגישים עם הרבה חלה לנגב את הרוטב.

לרכישת ספרי המתכונים של אביגיל מייזליק, לחצו כאן.

תגיות:אביגיל מייזליקמתכונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה