חדשות בעולם

תסמונת דאון? זה לא עצר את הנערה הזו מלסיים תיכון רגיל בהצלחה

למדיסון אסיג האמריקאית יש תסמונת דאון, אבל זה לא מונע ממנה מלסיים תיכון בהצלחה, להתחיל ללמוד לתואר ראשון, ולהיות פופולארית בכל מקום

אא
כשנולדה מדיסון אסיג לפני 19 שנים, הרופאים שאבחנו אותה עם תסמונת דאון לא היו אופטימיים. הם אמרו להורים שמדיסון כנראה תלמד ללכת ולדבר, אבל אין לצפות שהיא תצליח לקרא, למשל. ההורים של אסיג, עם זאת, סרבו לקבל את התחזית הזו. השבוע, מדיסון אסיג סיימה בהצלחה תיכון רגיל – כשממוצע הציונים שלה עומד על 80. מהתיכון היא תמשיך למכללה, שם היא מתכוונת לסיים תואר ראשון בארבע שנים – ממש כמו אחיה זק בן ה-17 שלמד איתה באותו מחזור וסיים איתה את התיכון ביחד.

אסיג למדה בכיתה רגיל מאז בית הספר היסודי. בכיתה ג', הוריה השאירו אותה כיתה למשך שנה כי היא התקשתה למצוא את עצמה מבחינה חברתית. בזכות השנה הנוספת בכיתה ג' היא יגם כלה ללמוד ביחד עם אחיה ז'ק, מה שהעניק לה ביטחון נוסף.

אנשים עם תסמונת דאון לומדים בדרך כלל לאט יותר ומתקשים לתפוס מושגים מופשטים. אבל השקדנות של אסיג חיפתה על כל הקשיים. היא לא מתביישת לשאול שאלות, אומרים המורים שלה. אם היא לא מבינה משהו בשיעור, אין לה שום בעיה לבקש עזרה והבהרות.

"תלמידה כמו מדיסון פותחת לנו אופקים חדשים לגבי מה שאפשרי", אומרת מנהלת תיכון וילסון בוושינגטון DC, שם סיימה מדיסון את חוק לימודיה. "אסור לנו לצפות רק למינימום. אנחנו צריכים לדחוף את כל התלמידים שלנו קדימה, לא משנה מה 'התוויות' שלהם".

הלקות של מדיסון לא רק שלא מנעה ממנה להצליח בבית ספר רגיל, היא גם לא עצרה אותה מלזכות בחיי חברה תוססים. "היא הרבה יותר פופולארית ממני", אומר אחיה זק.

"לעיתים קרובות היא מגיעה הביתה ומספרת על עוד חברה חדשה, והשמחה שלה מדבקת". ומה אומרות החברות שלה? ארין דוהרטי, למשל, מודה שמעולם לא הכירה אדם עם מוגבלות אינטלקטואלית לפני שפגשה את מדיסון, אבל זה לא הפריע להן להפוך לחברות טובות. "פשוט כיף להיות בסביבה של מדיסון", היא אומרת.

זק, מצידו, משוכנע שכולם יכולים ללמוד מאחותו הגדולה. "אולי יש לה תסמונת דאון, אבל היא עדיין יכולה ללכת למסיבות, ללכת לבית הספר ולסיים לימודים בהצלחה", הוא אומר. "היא הראתה לכל כך הרבה אנשים שמוגבלות לא צריכה לעצור אותך בחיים".
 
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה