יהדות

10 השריפות המפורסמות ביותר בהיסטוריה העולמית

איזו שריפה הצילה חיים? האם הקיסר נירון באמת ניגן כשרומא בערה? ומה המשותף בין השריפות הגדולות של סן פרנסיסקו ושל טוקיו?

אא

בל"ג בעומר, האש היא מוקד של חגיגות ושמחה. אבל במשך כל ההיסטוריה, אש היוותה גם איום רציני על המין האנושי. למעשה, אין כמעט עיר גדולה בעולם שלא נשרפה עד היסוד בשלב כזה או אחר. חלקן אפילו נשרפו שוב ושוב: קונסטנטינופול, למשל, נשרפה לא פחות מחמש פעמים בין 406 ו-1204. כל בניה מחדש שלה, כך נראה, פשוט הכשירה את הקרקע לשריפה הבאה. אז מה הן 10 השריפות המפורסמות ביותר וההרסניות ביותר בהיסטוריה? הרשימה לפניכם, בסדר חומרה עולה.

10. בוסטון 1872

השריפה בבוסטון בשנת 1872 הייתה כנראה השריפה היקרה ביותר בתולדות ארצות הברית. הסיבה? האש פגעה בעיקר באזורי המסחר והכספים של העיר, מה שגרם למאות עסקים להיסגר ולאלפי תושבים לאבד את מקום עבודתם. עשרות חברות ביטוח פשטו את הרגל המלך הניסיון לשלם פיצויים לנפגעים. הסיבה העיקרית לנזק הגדול – כך גילתה חקירה – הייתה חוסר הקצאה מספיקה של משאבים למכבי האש המקומיים. בתוצאה הסופית אמנם רק 20 אנשים נהרגו, אבל 776 בניינים מסחריים נשרפו כליל.



9. לונדון 1212

השריפה שפגעה בלונדון בתחילת המאה השלוש עשרה היתה אחת הקטלניות בהיסטוריה. לא פחות מ-3000 איש נהרגו, רבים מהם כשנלכדו על גשר לונדון שעלה בלהבות. (כן, גשר לונדון באמת היה קיים פעם – וכיוון שהיה בנוי מעץ, שימש מזון מעולה לאש הרעבתנית). השריפה החריבה כליל שליש מלונדון של אותה תקופה.



8. לונדון 1666

בירת אנגליה סבלה משריפות תכופות, בעיקר משום תכנון לקוי ומבני עץ רבים. אבל השריפה הידועה ביותר בהיסטוריה היא זו של 1666, בעיקר משום ההשפעה שהייתה לה לא רק על תושבי לונדון, אלא על אנגליה כולה.

השריפה הזו היתה כרוכה בלא מעט מזל. האש פרצה כשמשרתת במאפיה שכחה לחנוק את להבות התנור בסוף יום העבודה. אבל הקורבנות היו מעטים: רק שישה אנשים נהרגו בשריפה, וחלק העיר שעלה בלהבות היה שכונות העוני המלוכלכות שמהן התפשטה המגיפה הגדולה בקיץ הקודם. השריפה הזו חיטאה באפקטיביות את האזור ושמה קץ להתפשטות המגיפה. בראייה היסטורית, האש שפרצה בלונדון ב-1966 אולי הותירה רבים בלי קורת גג – אבל גם הצילה חיים רבים מספור.



7. רומא 64

השריפה הזו כרוכה לנצח בשמו של הקיסר נירון, על אף שחוקרים סבורים שאין בסיס להאשמתו בהצתה מכוונת של העיר כדי לפנות קרקע לארמונות שרצה לבנות. הוא גם לא ניגן בכינור בזמן שהעיר בערה – הכינור פשוט טרם הומצא אז! מה שבטוח הוא שהקיסר השנוא כנראה לא הפגין יותר מידי השתתפות בצער התושבים שאיבדו את בתיהם, וכך נחרט שמו לדיראון עולם כקשור בשריפה. השריפה הזו, אגב, בערה במשך חמישה ימים והשמידה עשרה מתוך 14 אזורי המגורים של רומא.



6. שיקגו 1871

לא הרבה שריפות ידועות לשמצה כמו השריפה שהתחילה באורווה והרסה חלק גדול משיקגו באוקטובר 1871, הורסת 17,000 בניינים ומותירה 90,000 בלי קורת גג. למרבה המזל התפשטות האש היתה איטית מספיק כך שרוב רובם של התושבים הצליחו להימלט, אבל הנחמה הזו היתה מועטה כשלפניהם עמד חורף קפוא בלי מחסה.

כמו במקרה של לונדון, עם זאת, גם השריפה הזו הביאה תועלת. שיקגו נבנתה מחדש כמטרופוליס חזקה ומרשימה, וחטיבת מכבי האש שלה עברה רפורמה כה מקיפה, שעד היום מכבי האש של שיקגו הם סמל ומופת להצטיינות ברחבי ארצות הברית.



5. סן פרנציסקו 1906

השריפה בסן פרנציסקו פרצה כשילוב של גורמי טבע ומחדלים אנושיים. הגורם הטבעי היה רעידת האדמה שטלטלה את העיר ב-18 באפריל 1906. המחדלים האנושיים היו אזלת היד של מכבי האש שניסו לפוצץ בניינים שלא נפגעו כדי להפוך אותם למחסום לאש – מה שרק הגביר את הנזק. בגלל עיריה מושחתת, לכבאים לא היה את הציוד שהם נזקקו לו כדי להילחם בלהבות. אם לא די בכך, מפקדם מת כתוצאה מרעידת האדמה והותיר אותם בלי הנהגה.

זה היה ללא ספק יום גרוע מאד בתולדות סן פרנסיסקו. 25,000 בנינים נשרפו ו-3000 אנשים מתו. אבל סן פרנסיסקו התאוששה במהירות מופלאה: תוך עשור בקושי ניתן היה למצוא בה זכר לשמות שחוללה השריפה.



4. פשטיגו, ויסקונסין, 1871

בזמן ששריפה כילתה חלקים גדולים משיקגו, שריפה חמורה יותר השתוללה בויסקונסין. בשריפה זו מתו יותר אנשים מבכל שריפה אחרת בהיסטוריה של ארה"ב, ו-12 ישובים נחרבו כליל. השריפה השתוללה על פני שטח כפרי גדול, והעיירה שהוכתה באופן הקשה ביותר היתה פשטיגו. כמעט כל אוכלוסייתה, שמנתה 1700 איש, נספתה בשריפה. עד כמה נוראה הייתה השרפה? עדי ראייה סיפרו כי האש יצרה טורנדו שהשליך קרונות רכבת לגובה של מאות מטרים באוויר והעיף בתים שלמים ממקומם.



3. העיר טקסס, 1947

מי היה חושב ששריפה קטנה בסיפון ספינת משא יכולה לגרום כזו בעיה? ובכן, זה מה שקורה כשהספינה נושאת 2300 טון של דשן מאמוניום ניטרט, חומר דליק מאין כמוהו. התוצאה היתה ההתפוצצות התעשייתית הגדולה בתולדות אמריקה. 1000 בניינים נהרסו עד היסוד, ואלף אנשים נהרגו. השריפה גם פתחה תגובת שרשרת בבתי זיקוק ופעלים כימיים, מה שהגביר את הנזק. ההדף היה כה חזק שחלונות בעיר יוסטון, במרחק 100 קילומטר, התנפצו לרסיסים.



2. האליפקס (קנדה) 1917

השריפה בהאליפקס התרחשה במהלך מלחמת העולם הראשונה, אבל האסון הזה לא היה תוצאה של חבלה אלא תאונת עבודה מבצעית. בבוקר ה-6 בדצמבר, 1917, ספינת המטען מון בלאן, טעונה בתחמושת למלחמה באירופה, התנגשה בספינה נורבגית במפרץ האליפקס והחלה לבעור. לפני שהצליחו לכבות את הלהבות, התחמושת התלקחה והפיצוץ שנגרם היה כה עז שבמפרץ נגרם צונמי וגל לחץ אוויר ששבר עצים, הרס פסי רכבת, והשמיד בניינים. אם זה לא הפיק, למחרת הכתה את העיר סופת ברד, מה שהקשה על הניסיונות לחלץ אנשים שנלכדו בבתים. מספר ההרוגים הגיע ל-2000, 9000 איש נפתעו ורוב העיר נהרסה. במשך שנים לאחר מכן מפרץ האליפקס לא היה ראוי לשימוש.



1. טוקיו, 1923

כמו בסן פרנסיסקו, 17 שנים מאוחר יותר, טוקיו הוכתה ראשית ברעידת אדמה אימתנית ואז בשריפה קשה. האש שאחזה בחורבות שהותיר רעידת האדמה התפשטה בעיר במהירות וחוללה טבח נורא: ההערכות מדברות על 142,000 איש שאיבדו את חייהם. מספר גורמים חברו לתוצאה הקשה: השריפה קרתה בשעת צהריים שבה ברוב הבתים התבשלה ארוחה על האש, מה שהגביר את מהירות התפשטות השריפה. האש השתוללה בגלל רוחות חזקות מטייפון סמוך, ורעידת האדמה גרמה לצונאמי שתרם את חלקו לאסון. כמעט שני מיליון איש נותרו חסרי בית.

טוקיו נבנתה מחדש, כמובן. בדיוק בזמן כדי להיהרס שוב מהפצצות מלחמת העולם השניה. 

תגיות:שריפהגל שריפות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה